Wraz z Audi Q4 E-tron i Q4 Sportback E-tron, Audi zaprezentowało prawdopodobnie najważniejszy samochód elektryczny. Niedrogi SUV dla rodzin.
W marcu 2021 r. Audi wywołało sensację, gdy firma z Ingolstadt zaprezentowała na wyświetlaczu head-up nowego Audi Q4 E-tron wirtualny dron, który wskazuje kierowcy drogę. Teraz Audi oficjalnie zaprezentowało Q4 E-Tron i jego odgałęzienie Q4 Sportback E-tron.
Audi Q4 E-tron to elektryczny kompaktowy SUV, którego cena jest znacznie niższa niż Audi E-Tron, co jest nieosiągalne dla masy nabywców samochodów: Audi E-Tron w teście - radości i smutki z 105 000 euro SUV. Ale Q4 E-Tron jest nie tylko przystępny cenowo, ale nadaje się również do codziennego użytku i rodzin. W naszym teście Q4 byliśmy szczególnie pod wrażeniem ogromnej ilości miejsca w tym SUV-ie, który nie jest nawet tak duży pod względem wymiarów zewnętrznych (4,59 m długości) (pojemność bagażnika: od 520 do 1490 litrów, w modelu Sportback). 535 do 1460 litrów).
Pasażerowie na tylnych siedzeniach mogą z łatwością skrzyżować nogi, a następnie nadal mają dużo miejsca do siedzenia na oparciach przednich siedzeń (nie ma centralnego tunelu, akumulator jest wbudowany w podłogę pojazdu - znana zasada konstrukcji Tesli ). Przestrzeń z przodu też jest ogromna, siedzisz prawie przewiewnie. Kolejną prawdziwą atrakcją są liczne schowki (około 25 litrów pojemności według Audi), które projektanci wnętrz rozmieścili w całym wnętrzu pojazdu. Audi jest szczególnie dumne ze zintegrowanego w górnej części drzwi uchwytu na butelki, w którym można bezpiecznie i łatwo przechowywać butelki o pojemności do 1,0 litra.
Mała wada: Q4 E-tron ma tylko jedno gniazdo ładowania, a mianowicie z tyłu po prawej stronie. Tutaj chcielibyśmy mieć inne gniazdo po lewej stronie. Ponieważ nasz test ze starszym bratem E-tronem wykazał, że podczas ładowania na stacji ładującej długość kabla może być czasami krótka, jeśli dostępne jest tylko jedno gniazdo ładowania.
Przeprojektowana kierownica ma gładkie powierzchnie dotykowe, których kierowca używa do sterowania cyfrowym zestawem wskaźników. System informacyjno-rozrywkowy i nawigacja są obsługiwane głównie za pomocą centralnego wyświetlacza dotykowego MMI, który będzie również dostępny w największej fazie rozbudowy o przekątnej 11,6 cala pod koniec 2021 r. Ponadto dostępne jest zwykłe sterowanie głosowe Audi.
Wspomniany wyświetlacz head-up rzeczywistości rozszerzonej jest dostępny za dodatkową opłatą: dron AR leci przed Audi jako pomoc w nawigacji. Umieszcza informacje z niektórych systemów asystujących i symbole nawigacyjne odpowiednio w rzeczywistym świecie zewnętrznym, aby kierowca mógł je zobaczyć. Są one wyświetlane dynamicznie w dużym oknie podglądu. Tam wydają się unosić praktycznie w odległości około 10 metrów lub więcej od kierowcy.
W Audi Q4 E-Tron, które jest również dostępne w wariancie nadwozia Q4 Sportback E-tron, możesz wybierać między dwoma akumulatorami i trzema wariantami napędu. Kompaktowy akumulator do Q4 35 E-tron ma zawartość energii netto 52 kWh (55 kWh brutto), podczas gdy duży akumulator w modelach Q4 40 E-tron i Q4 50 E-tron Quattro ma odpowiednio 77 i 82 kWh. .
W Q4 35 E-tron i Q4 40 E-tron tylną oś napędza silnik elektryczny o mocy odpowiednio 125 kW (170 KM) i 150 kW (204 KM). Najwyższej klasy Q4 50 E-tron Quattro wykorzystuje dwa silniki elektryczne do elektrycznego napędu na wszystkie koła. Mają maksymalną moc 220 kW (299 KM) – od 0 do 100 km/h zajmuje to 6,2 sekundy, a regulowana prędkość maksymalna to 180 km/h. Opcjonalna pompa ciepła wykorzystuje ciepło odpadowe z komponentów wysokiego napięcia i powietrza otoczenia do klimatyzacji wnętrza.
Dwa nowe elektryczne SUV-y Audi mogą ładować prądem zmiennym (AC) i prądem stałym (DC) o różnej pojemności w zależności od akumulatora. Dzięki kompaktowej baterii osiąga do 7,2 kW przy ładowaniu AC i do 100 kW przy ładowaniu HPC (HPC = High Power Charging) prądem stałym. Duży akumulator umożliwia w standardzie do 11 kW przy zasilaniu prądem zmiennym i do 125 kW przy ładowaniu HPC.
W ciągu około dziesięciu minut powinno być możliwe naładowanie wystarczającej ilości energii elektrycznej na około 130 kilometrów, przy założeniu odpowiedniej stacji szybkiego ładowania (maksymalna moc ładowania 125 kW). Jedyny Q4 40 E-tron z napędem na tylne koła osiąga maksymalny teoretyczny zasięg 520 kilometrów w cyklu WLTP.
Oba warianty nadwozia mogą ciągnąć przyczepy o masie do 1000 kg (hamowane, na nachyleniu 12 procent), a odpowiednie warianty Quattro do 1200 kg.
Audi Q4 E-tron pojawi się na rynkach europejskich w czerwcu 2021 roku, a Q4 Sportback E-tron pod koniec lata. W Niemczech cennik zaczyna się od 41 900 euro za Q4 35 E-tron. Ale 9000 euro dofinansowania zniknie z tego. We wszystkich wariantach Sportback jest o około 2000 euro wyższy.
Test: Audi E-Tron GT quattro i RS ścigają Teslę - ale bez drona AR