Surfuj po Internecie, poszukaj najbliższej apteki awaryjnej i od razu daj się tam poprowadzić. Wcześniej jednak możesz szybko zadzwonić do klienta za pomocą sterowania głosowego. Wszystko to jest możliwe w nowoczesnym BMW, które w razie potrzeby hamuje również, gdy zjedziesz znacznie poniżej bezpiecznej odległości.
Ale jak dobrze te usługi, podsumowane terminem Connected Drive, naprawdę działają? Test praktyczny przeprowadziliśmy w BMW 740d xDrive z Connected Drive. I byli zafascynowani udaną realizacją. System BMW nadal ma pewne słabości.
Dla radości surfowania - w tej zmodyfikowanej wersji znanego hasła reklamowego Bayerische Motorenwerke przyjrzeliśmy się bliżej funkcjom internetowym i multimedialnym BMW. Przyspieszenie, prędkość maksymalna, objętość bagażnika, przestrzeń na nogi na tylnych siedzeniach oraz szczeliny i stawy, które były niemal religijnie napompowane przez niektórych testerów samochodów, nie zainteresowały nas w naszym teście. Zamiast tego wszystko kręci się wokół tego, jak dobrze możesz korzystać z różnych zasobów internetowych BMW z Connected Drive i jak dobrze są one zintegrowane z obsługą pojazdu.
Bo internet, nawigacja i multimedia w samochodzie nie są same w sobie niczym szczególnym – działa z każdym smartfonem. Zaletą gotowego rozwiązania z zakładu jest jednak to, że wszystko jest doskonale i przejrzyście zintegrowane z pojazdem, a dane z różnych źródeł można wymieniać między sobą i wygodnie wykorzystywać. Dodatkowo można korzystać z dużego ekranu i nie korzystać z gniazda z ładowarką do baterii smartfona. W przypadku BMW Connected Drive zaletą jest również to, że nie trzeba płacić kosztów roamingu, aby korzystać z Internetu za granicą.
Podstawa testu: Seria 7 z Connected Drive Naszym pojazdem testowym był 740d xDrive, ponieważ okręt flagowy Bayerische Motorenwerke integruje wszystkie funkcje oferowane przez BMW w ramach Connected Drive. Pod pojęciem Connected Drive BMW łączy nie tylko funkcje internetowe i multimedialne, ale także różnych asystentów bezpieczeństwa.
Connected Drive jest dostępny ze znacznie różnym zakresem usług w zależności od klasy pojazdu. Musisz to wiedzieć, jeśli potrzebujesz ochrony przed kolizją z funkcją hamowania, wyświetlaczem przeziernym lub noktowizorem, ale chcesz kupić mniejsze BMW, takie jak seria 1. Tylko kilku asystentów bezpieczeństwa jest dostępnych dla tego modelu. Ponadto BMW sprzedaje w szczególności rozsądne systemy wspomagania kierowcy, czasami za wysokimi dopłatami.
Głównym celem Connected Drive jest jednak nawiązanie kontaktu, czy to z różnymi usługami internetowymi, czy ze smartfonem. W przypadku tych ostatnich musisz upewnić się, że BMW obsługuje obecnie tylko iPhone'a. Dlatego właściciele Androida najpierw zajrzą do wnętrza tuby. Według BMW powinno to się wkrótce zmienić: od lipca 2013 roku platforma aplikacji na smartfony BMW i Mini będzie obsługiwać również urządzenia z systemem Android. Aplikacja BMW Connected na Androida będzie również dostępna od lipca, a kolejne aplikacje innych producentów zostaną udostępnione w późniejszym terminie.
Komfort, inforozrywka i bezpieczeństwo
BMW dzieli Connected Drive na trzy obszary: komfort, infotainment i bezpieczeństwo. W szczególności w przypadku tych ostatnich istnieją wyżej wymienione różnice w zależności od modelu pojazdu. W naszym teście nie będziemy wchodzić w temat radia i odtwarzacza CD - oba są dostępne i działają doskonale. Zamiast tego koncentrujemy się na ekscytujących tematach związanych z łącznością (tj. wszystkim, co ma związek z Internetem i połączeniem ze smartfonem) oraz bezpieczeństwem. Z jednym wyjątkiem: funkcja hotspot BMW. Nie było to wbudowane w nasz pojazd testowy. Jeśli kupisz tę funkcję przy zakupie pojazdu, możesz używać BMW jako hotspotu Wi-Fi dla maksymalnie ośmiu połączonych pojazdów. Klient musi zaopatrzyć się w kartę SIM niezbędną do połączenia z Internetem (obsługiwane jest również LTE). Nie wypróbowaliśmy również funkcji automatycznego połączenia alarmowego w razie wypadku…
Działa również bez iPhone'a
Connected Drive jest przeznaczony do podłączenia do iPhone'a (który jest podłączony do gniazda USB na środkowej półce między przednimi siedzeniami w celu zasilania i podłączony do samochodu przez Bluetooth). Ale z wielu funkcji Connected Drive można korzystać również bez podłączonego iPhone'a. Ponieważ karta SIM jest w BMW zamontowana na stałe! Kierowca jednak tego nie widzi, jak wyjaśnił nam BMW: „Ta karta SIM jest montowana w pojeździe odporna na zderzenia, ponieważ BMW oferuje również inteligentne połączenie alarmowe. Dokładna lokalizacja karty SIM może się nieznacznie różnić w zależności od model pojazdu.Obecnie oferujemy kartę SIM Vodafone lub Telekom, w zależności od modelu.”
BMW Assist, BMW Online i korzystanie z Internetu odbywa się za pośrednictwem tej karty SIM. Warunkiem korzystania z BMW Assist i BMW Online jest opcja „Przygotowanie biznesowego telefonu komórkowego z interfejsem Bluetooth”, dostępna we wszystkich aktualnych samochodach BMW. Jeśli zdecydujesz się na system nawigacyjny Professional, korzystanie z wbudowanej karty SIM jest bezpłatne przez pierwsze trzy lata, natomiast w przypadku systemu nawigacyjnego Business Connected Drive jest dostępny bezpłatnie tylko przez sześć miesięcy. Roczna transgraniczna stawka ryczałtowa wynosi wówczas 250 euro. Niezależnie od tego od pierwszej rejestracji pobierana jest roczna stawka ryczałtowa w wysokości 150 euro za nieograniczone korzystanie z Internetu w Twoim BMW. Nie ma opłat roamingowych, jak podkreśla BMW. Wsparcie aplikacji i funkcje zdalne
Istnieje kilka tak zwanych aplikacji samochodowych, z których można korzystać za pomocą usługi BMW ConnectedDrive „BMW Online” za pośrednictwem zainstalowanej na stałe karty SIM. Na przykład Mój pilot BMW. Aplikacja My BMW Remote została opracowana dla klientów, którzy chcą uzyskać dostęp do swojego pojazdu w dowolnym czasie i miejscu za pomocą usługi Connected Drive „Remote Services” (wcześniej BMW Assist). Na przykład dzięki BMW Remote możesz zlokalizować pojazd na mapie Google Maps - co dla nas działało bezproblemowo. Z drugiej strony funkcje zdalne, takie jak włączanie ogrzewania i klimatyzacji ze smartfona czy odblokowywanie i zamykanie auta nie działały tak dobrze, ponieważ nie mogliśmy przeprowadzić niezbędnej aktywacji w webowym interfejsie Connected Drive. Usługa nie była dostępna przez cały okres próbny.
Dostępna jest również platforma aplikacji na smartfony, która umożliwia BMW i Mini integrację niektórych aplikacji na smartfony z koncepcją obsługi pojazdu. Obejmuje to aplikację BMW Connected opracowaną przez samo BMW oraz różne aplikacje innych firm, które zostały zaadaptowane do użytku w BMW i Mini w ścisłej współpracy z partnerami, jak wyjaśnił nam BMW. Aplikacja Connected Drive dostarcza między innymi informacji o stanie pojazdu i poziomie baku na smartfonie.
Możesz również użyć interfejsu internetowego Connected Drive, aby wygodnie tworzyć i zapisywać trasę na komputerze w domu, a następnie przenieść ją do pojazdu. BMW używa Google Maps do planowania tras, a także do wszystkich innych map. Nadaj trasie nazwę, aby można ją było rozpoznać w pojeździe. Następnie rozpoczynają transfer do samochodu. W teście przeniesienie trasy stworzonej w domu na PC zadziałało idealnie, mogliśmy od razu rozpocząć jazdę.
Obsługa Connected Drive: przez iDrive lub sterowanie głosowe
Z Connected Drive można korzystać po naciśnięciu przycisku Start-Stop na desce rozdzielczej, czyli po włączeniu zapłonu. W tym celu silnik nie musi być uruchomiony. Do obsługi Connected Drive używasz głównie ekranu, tak zwanego wyświetlacza kontrolnego, wraz z iDrive. Alternatywnie panel sterowania i podłączony napęd można również obsługiwać za pomocą sterowania głosowego oraz, w razie potrzeby, różnych włączników i wyłączników na desce rozdzielczej.
Wyświetlacz kontrolny jako centralny wskaźnik wyświetlacza
Na środku deski rozdzielczej zainstalowany jest kolorowy wyświetlacz, tzw. wyświetlacz kontrolny. Wyświetlała wszystkie pozycje menu dostępne dla tematów związanych z rozrywką, Internetem, monitorowaniem pojazdów i bezpieczeństwem, w tym naszym aktualnym tematem Connected Drive. W razie potrzeby wyświetlacz kontrolny można przełączyć w tryb podzielonego ekranu z dwoma obszarami ekranu, co oznacza, że jednocześnie dostępnych jest więcej informacji.
W podstawie wbudowane ekrany mają przekątną 6,5 cala. Za pomocą nawigacji Professional instalowany jest większy ekran: 8,8 cala w modelach 1, X1, 3 i X3. Serie X5, X6, 5, 6 i 7 mają nawet przekątną ekranu 10,25 cala. Ponadto zestaw wskaźników o przekątnej 10,25 cala można zamówić za pośrednictwem „wielofunkcyjnego wyświetlacza wskaźników” SA6WB, jak wyjaśnia Silke Brigl, rzeczniczka BMW Connected Drive.
Brak ekranu dotykowego
Na ekranie widoczne są również wszystkie dane, takie jak wpisy komputera pokładowego, źródła multimedialne i kanały telewizyjne oraz przeglądarka. Służy jako urządzenie nawigacyjne. Ale ekranu nie obsługuje się palcami – BMW nie zainstalowało ekranu dotykowego. Zamiast tego obsługujesz ekran za pomocą iDrive, który został wprowadzony wiele lat temu i jest stale rozwijany, przyrząd sterujący obracaniem, pchaniem i pochylaniem na konsoli środkowej po prawej stronie automatycznej dźwigni zmiany biegów (Mercedes stosuje również porównywalne pchnięcie /skręt kontrolera, przy okazji Obsługa jego ekranu w samochodzie - nowa Klasa S nie jest tu wyjątkiem.A spółka zależna VW Audi również używa obrotowego przycisku). W tym miejscu trzeba po raz pierwszy skrytykować: w 2013 roku oczekujesz ekranu dotykowego jako elementu sterującego – przynajmniej jako uzupełnienia iDrive. Nawet stosunkowo niedrogi VW Golf VII ma wbudowany ekran dotykowy (również w kolorze za dopłatą). Ale nawet w najdroższym BMW serii 7 nie ma intuicyjnych gestów palcami i przesuwaniem na ekranie. Naprawdę dobra jakość obrazu i kolorów ekranu nie pomaga. Wprowadzanie tekstu za pomocą iDrive jest szczególnie czasochłonne i denerwujące. Aby to zrobić, użyj iDrive, aby obrócić wirtualną tarczę, która pokazuje wszystkie dostępne litery i cyfry. Niepotrzebne litery są automatycznie ukrywane, ale wpisanie adresu lub wyszukiwanego hasła nadal zajmuje dużo czasu. Jeśli popełnisz błąd, możesz usunąć ostatni znak. Ale jeśli odkryjesz błąd dopiero po kilku znakach, musisz usunąć wszystko z powrotem w niewłaściwe miejsce. Potwierdziła to Silke Brigl: „W tej chwili niestety nie jest możliwe przejście do innego fragmentu tekstu bez usunięcia tekstu pomiędzy. Ale w przyszłości będą lepsze sposoby na zrobienie tego”.
Zapytaliśmy BMW, dlaczego nie ma zainstalowanego ekranu dotykowego. Silke Brigl wyjaśniła nam: „Dzięki iDrive oferujemy najbezpieczniejszą metodę z punktu widzenia BMW, szczególnie do obsługi podczas jazdy: niewidoma obsługa, tj. mogę patrzeć na drogę i nie mam skomplikowanej koordynacji wzrokowo-ruchowej, jak w przypadku ekranu dotykowego”.
Intuicyjny
Nawet jeśli naszym zdaniem lepszym rozwiązaniem byłby ekran dotykowy, BMW wykonało dobrą robotę z iDrive do sterowania menu. Wkrótce dowiesz się, jak Ci służyć. Poruszanie się po menu na ekranie jest również bardzo intuicyjne, więc nie można narzekać. Ogólnie rzecz biorąc, nie musisz sprawdzać instrukcji obsługi ekranu i korzystać z Connected Drive. Zanim zaczniesz, musisz zalogować się do pojazdu za pomocą danych dostępu do Connected Drive. Ponadto dane dostępowe do poczty, na przykład dla Googlemail lub web.de, muszą zostać wprowadzone, jeśli chcesz je czytać i zapisywać z iPhone'a za pośrednictwem Connect Drive w samochodzie. W interfejsie internetowym Connected Drive musisz również aktywować wymienione powyżej funkcje zdalne. Następnie zimą można wstępnie podgrzać pojazd, a latem schłodzić.
Alternatywa dla iDrive: sterowanie głosowe
Jak powiedziałem, iDrive nie jest pierwszym wyborem podczas wprowadzania tekstu. Zamiast tego zalecamy używanie sterowania głosowego. W naszym teście sterowanie głosowe działało bardzo dobrze, o ile nie było hałasu w tle (z otwartych okien lub mówiących pasażerów). Wystarczy nacisnąć mały przycisk po prawej stronie kierownicy, aby włączyć sterowanie głosowe. Następnie możesz zwykle używać wszystkich poleceń, które możesz znaleźć na ekranie. W każdej chwili możesz też odczytać wszystkie dostępne polecenia głosowe. Dwa przykłady użycia sterowania głosowego: Wsiadasz, wciskasz przycisk start-stop, a następnie przycisk sterowania głosowego. Następnie powiedz „Nawigacja”. Zostaniesz teraz poproszony kobiecym głosem o podanie nazwy miasta, a następnie ulicy i numeru domu. Następnie zacznij zbliżać się do celu i natychmiast ruszaj. To zawsze działało płynnie, o ile nikt w samochodzie nie bełkotał między nimi lub okno kierowcy było zamknięte (czego BMW wyraźnie wymaga w swojej instrukcji). Z drugiej strony, jeśli na tylnym siedzeniu rozmawia kilka osób, wskazówki głosowe są pomieszane. Inny przykład: Wracasz, wciskasz przycisk start/stop, a następnie uruchamiasz sterowanie głosowe i mówisz „Telefon”. Zostaniesz poproszony o nagranie numeru telefonu. Następnie zlecasz wybranie numeru. I już dzwoni dzwonek do wezwanej imprezy. Połączenie jest nawiązywane za pośrednictwem podłączonego iPhone'a. W teście telefonowanie za pomocą sterowania głosowego sprawdziło się idealnie. Connected Drive może to zrobić
Jeśli wybierzesz pozycję menu „Connected Drive” na ekranie za pomocą iDrive lub sterowania głosowego, zobaczysz następujące podmenu: serwis informacyjny, komunikaty, pomoc w razie awarii, BMW online, internet, infolinia. Serwis informacyjny to Twój osobisty konsjerż. Możesz użyć tego, aby zadzwonić do call center, które pomoże ci w rozmowie telefonicznej. Na przykład podczas szukania hotelu w miejscu docelowym. Serwis informacyjny dostarczy wtedy do Twojego pojazdu niezbędne dane nawigacyjne. Nie ma to jednak nic wspólnego z rzeczywistym korzystaniem z Internetu, ani z pomocą w razie awarii i informacjami na gorącej linii (wszystko działa w ramach BMW Assist w BMW). Więc nie wchodzimy w to dalej. A pod "Wiadomościami" otrzymujesz swoje osobiste wiadomości, których źródła musisz wcześniej skonfigurować.
Link robi różnicę
Oczywiście nie potrzebujesz BMW Connected Drive, aby sprawdzać ceny akcji podczas podróży lub uruchamiać wyszukiwanie lokalne w Google. Wszystkie te informacje możesz również znaleźć na swoim smartfonie. Zaletą ConnectedDrive jest to, że wszystkie te usługi wyszukiwania odbywają się na dużym, czytelnym wyświetlaczu w samochodzie i można z nich korzystać przez całą dobę, nie martwiąc się o rozładowaną baterię smartfona. Ponadto powiązanie między wynikami wyszukiwania a wbudowanym urządzeniem nawigacyjnym jest bezkonkurencyjne: możesz zostać natychmiast poprowadzony pod dowolny adres podany przez Google Local Search, wyszukiwarkę aptek, bankomat lub wyszukiwanie w skrzynce pocztowej. Możesz też zadzwonić do nich bezpośrednio przez iPhone'a. Aby to zrobić, po prostu wybierz odpowiedni wpis dla trafienia z iDrive. Wszystkie trafienia są wyświetlane na mapie Google Maps. Możesz łatwo przełączać się między trafieniami za pomocą iDrive i od razu zobaczyć, który wpis jest najbliżej Ciebie na mapie. Naprawdę praktyczna w tym kontekście jest wspomniana już opcja spokojnego ułożenia trasy na komputerze w domu, a następnie wysłania jej do pojazdu. To zadziałało bezbłędnie kilka razy w teście. BMW udostępnia narzędzie do planowania tras (w oparciu o Mapy Google) w interfejsie internetowym Connected Drive. Następnie możesz wywołać i uruchomić trasy, które zostały wysłane w pojeździe, w zakładce „Nawigacja”. W BMW Online możesz również przesyłać dane do swojego iPhone'a, na przykład pozycję pojazdu, aby później łatwiej je znaleźć. Z funkcji „wyślij na telefon” można jednak korzystać tylko w przypadku iPhone'a, Nokii i Blackberry, nie można wysyłać danych na androidy. Flash, Youtube, Facebook, Twitter
Nawiasem mówiąc, w BMW Online nie jest dostępna aplikacja do YouTube. Dostępna również przeglądarka (patrz niżej) nie odtwarza filmów z YouTube ani Flash. W dobie mediów społecznościowych naturalnie zastanawiamy się, jak w BMW przeszukiwać Facebooka, Twittera i ewentualnie Google Plus. Odpowiedź: Możesz korzystać z Facebooka i Twittera w ramach opcji „aplikacja”. Obecnie obsługuje iPhone'a 3GS, iPhone'a 4 i iPhone'a 5. Ponadto iPhone musi być podłączony do adaptera SnapIn w samochodzie. Jeśli te wymagania są spełnione, możesz korzystać z serwisów Facebook i Twitter na monitorze pokładowym.
Dzięki Wiki Local BMW zintegrowało również interfejs z internetową encyklopedią Wikipedia. Jako „zamiennik Brockhaus” na kołach, że tak powiem. Z pewnością praktyczne do szybkich poszukiwań w podróży.
Internet
Dużo już rozmawialiśmy o różnych usługach internetowych, ale co z faktycznym surfowaniem po stronach internetowych za pomocą Connected Drive? Przeglądarki nie znajdziesz w BMW Online, ale w osobnej pozycji menu „Internet”. Jak już wspomniano, nie odtwarza Flasha, ale obsługuje karty i ulubione. Ogólnie jednak korzystanie z przeglądarki okazuje się nieco trudnym przedsięwzięciem, brakujący ekran dotykowy znów się mści. Za pomocą iDrive poruszasz kursorem, przewijasz stronę i klikasz linki. W zależności od jakości połączenia z telefonem komórkowym strona ładuje się dość szybko (BMW Online i Internet działają za pomocą karty SIM zainstalowanej oddzielnie w BMW. Jakość połączeń, np. 3G, jest pokazana w lewym górnym rogu wyświetlacz). Ale jak powiedziałem, poruszanie się po stronie nie jest zbyt zabawne. Zwłaszcza, że przeglądarka nieprawidłowo wyświetla niemieckie umlauty. Przeglądarkę w BMW można określić jako rozwiązanie tymczasowe. Jeśli musisz zrobić szybkie rozeznanie w podróży lub po prostu chcesz pokrótce sprawdzić stronę internetową klienta, którego zamierzasz odwiedzić jako przedstawiciel handlowy, to wystarczy. Ale w przypadku dłuższych sesji surfowania lepiej jest użyć tabletu z ekranem dotykowym z 3G.
Przypadek szczególny: asystenci ds. bezpieczeństwa
Co mają wspólnego ACC (tzw. ostrzeganie o kolizji z asystentem hamowania w BMW), ostrzeganie o zmianie pasa ruchu (asystent zmiany pasa ruchu) i ostrzeganie o opuszczeniu pasa ruchu (ostrzeganie o opuszczeniu pasa ruchu) z korzystaniem z Internetu? Jak dotąd stosunkowo niewiele, więc zastanawiam się, dlaczego BMW wymienia ten – rzeczywiście ważny – potencjalny ratownik w ramach ConnectedDrive. Wynika to prawdopodobnie z faktu, że w przyszłości asystenci bezpieczeństwa będą ściśle powiązani z łącznością i korzystaniem z Internetu. Na przykład, gdy samochody ostrzegają się nawzajem - ponieważ uszkodzony pojazd znajduje się za niewidocznym zakrętem lub gdy pojazd z przodu wpada w poślizg z powodu mokrej nawierzchni. W tym kontekście BMW mówi o „sieciowaniu kierowcy, pojazdu i świata zewnętrznego” i jako przykład podaje funkcję połączenia alarmowego. Ale ponieważ BMW liczy swoich asystentów bezpieczeństwa w ramach ConnectedDrive i faktycznie pracują w fascynujący sposób, przedstawiamy ich również tutaj.
Obfitość czujników
Asystenci ochrony otrzymują informacje z kilku kamer i lasera. Ten ostatni jest montowany z przodu osłony chłodnicy i mierzy odległość i prędkość względną do poprzedzającego pojazdu. Kamera przednia (dla systemu ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu i innych funkcji, takich jak SLI) znajduje się z przodu wewnętrznego lusterka wstecznego, a kamery z boku są wbudowane w przednie błotniki / zderzaki (dla widoku z boku) ( nie dla bezpieczeństwa, ale dla funkcji komfortu) . W przypadku wspomagania parkowania alias Surround View, dodatkowe kamery są zainstalowane w lusterkach zewnętrznych i tylnej klapie, ta ostatnia również obsługuje widok do tyłu. Asystent zmiany pasa ruchu wykorzystuje również inne czujniki radarowe zamontowane w tylnych zderzakach (niewidoczne za nimi). Czujniki ultradźwiękowe z przodu iz tyłu są również używane do PDC.
Ostrzeżenie o zmianie pasa ruchu
System ostrzegania o zmianie pasa ruchu ostrzega o pojazdach znajdujących się w martwym polu, jeśli zaczniesz wyprzedzać samochód lub chcesz zmienić pas. Następnie po wewnętrznej stronie obu lusterek zewnętrznych w kierunku szyby okiennej miga mały pomarańczowy trójkąt ostrzegawczy. Dodatkowo kierownica lekko się trzęsie. Ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu
Ostrzeżenie o zjechaniu z pasa ruchu utrzymuje pojazd na pasie. Aby to zrobić, musi oczywiście najpierw rozpoznać pas. Nie stanowi to problemu na autostradzie, o ile oznaczenia pasów nie zniknęły z powodu smoły. Również tutaj kierownica trzęsie się, gdy samochód zbacza z pasa lub grozi zmianą na inny pas, jeśli kierowca nie włączył kierunkowskazu. Ostrzeżenie o kolizji z funkcją hamowania
Ostrzeganie o kolizji z funkcją hamowania ma na celu ochronę przed uderzeniem w tył pojazdu. Stale mierzy odległość od poprzedzającego pojazdu i wyświetla ostrzeżenia w dwóch etapach na wyświetlaczu przeziernym. Jeśli kierowca nie zareaguje, auto trochę samo hamuje, ale nie ma hamowania w pełni autonomicznego – BMW oczywiście nie chce całkowicie obezwładniać swoich klientów.
Obecnie nie ma funkcji stop-and-go dla korków. Oznacza to, że samochód jedzie w korku z bardzo małą prędkością bez jakiejkolwiek ingerencji kierowcy w układ kierowniczy lub hamowanie. BMW zamierza wprowadzić takiego asystenta korków do prowadzenia wzdłużnego i poprzecznego na autostradach od 0-40 km/h w listopadzie 2013 roku. ACC stop & go („aktywny tempomat”) działa już podobnie do asystenta jazdy w korku, ale bez kierowania.
Wszystko na pierwszy rzut oka: wyświetlacz head-up
Najważniejszym wydarzeniem jest z pewnością wyświetlacz head-up oferowany przez BMW z serii 5 i X1. Pojazd łączy wszystkie istotne informacje w polu widzenia kierowcy bezpośrednio przed nim na przedniej szybie (BMW montuje na niej przednią szybę ze specjalną folią). Kierowca nie musi już odwracać wzroku od trasy, aby upewnić się, jak szybko jedzie i jak szybko może jechać: wszelkie istniejące ograniczenia prędkości są wyświetlane w lewym dolnym rogu wyświetlacza przeziernego, a na po prawej stronie na środku Na wyświetlaczu przeziernym pojawia się aktualna prędkość. Urządzenie ostrzegające o kolizji również natychmiast włącza alarm na wyświetlaczu przeziernym, jeśli odległość bezpieczeństwa do przodu jest zbyt mała (poprzez wyświetlenie pomarańczowego znaku ostrzegawczego). Sprytne: instrukcje nawigacyjne są również tutaj zintegrowane (po prawej stronie na wyświetlaczu przeziernym), dzięki czemu kierowca widzi strzałki skrętu bezpośrednio przed sobą i asystenta skrzyżowań na zjazdach z autostrady. I wreszcie, co nie mniej ważne, wyświetlane jest również ostrzeżenie dla pieszych z Night Vision (patrz poniżej). Nie mogło być wygodniej, a przede wszystkim bezpieczniej. Doskonały.
Rozpoznawanie znaków drogowych
Aby wyświetlacz head-up pokazywał ograniczenia prędkości, musi być w stanie rozpoznawać znaki drogowe i tempomat. W tym celu BMW zintegrowało rozpoznawanie znaków drogowych. To zadziałało bardzo niezawodnie w teście. Ograniczenia prędkości pokazywane były na wyświetlaczu head-up z około sekundowym opóźnieniem. Kiedy odjechaliśmy naszym pojazdem testowym, nie mogliśmy zobaczyć wyświetlacza przeziernego w najwyższym obszarze, ponieważ nie był on optymalnie w naszym polu widzenia. Musieliśmy więc na chwilę pochylić głowę, żeby wszystko zobaczyć. W menu ustawień wyświetlacza przeziernego istnieje jednak możliwość zmiany wysokości wyświetlacza. Zrobiliśmy to i wysokość była w porządku.
Noktowizor z rozpoznawaniem osoby
Kamery termowizyjne są cechą technologii obronnej. Mogą być używane do uwidocznienia promieniowania cieplnego żywych istot i przedmiotów. Działa to bez reflektorów na podczerwień i bez wzmocnienia światła resztkowego dzięki Night Vision w BMW. Główny cel: Dzięki Night Vision powinieneś być w stanie lepiej / wcześniej rozpoznawać pieszych i rowerzystów, gdy widoczność jest słaba, zwłaszcza gdy jedziesz słabo lub wcale oświetlonymi drogami wiejskimi. Obraz z kamery termowizyjnej uzupełnia w ten sposób pole widzenia kierowcy oświetlone przez reflektory. Ponadto system kieruje reflektor na osobę, jeśli ją jako taką zidentyfikuje. Dzięki temu kierowca samochodu szybciej rozpozna potencjalne niebezpieczeństwo. Jednak w deszczu, mgle lub śniegu kamery termowizyjne prawie nie działają lub wcale.
Noktowizor działał dobrze w teście w ciemności bez mgły i opadów. Udało nam się rozpoznać ludzi z dużej odległości, nawet jeśli siedzieli w innych pojazdach - na przykład na parkingach. Ale patrzenie na ekran też trochę rozprasza. W końcu na wyświetlaczu heads-up wyświetlane są ostrzeżenia o pieszych, dzięki czemu nie musisz wpatrywać się w monitor. Nawiasem mówiąc, jego obraz nie jest wyświetlany na wyświetlaczu przeziernym.
Pomoc w parkowaniu
Systemy parkowania są szczególnie przydatne w naszym pojeździe testowym, liczącej około pięciu metrów długości serii 7. BMW oferuje kilka w ramach Connected Drive. Istnieje kamera cofania, której obraz jest nawet wyświetlany na wyświetlaczu kontrolnym z liniami pomocniczymi.
Jednak „widok z góry” samochodu jest naprawdę sprytny (tzw. widok przestrzenny, który uzyskuje obraz z kamer w lusterkach zewnętrznych i w tylnej klapie) - tutaj na ekranie widać cały pojazd z góry , z podświetlonymi miejscami, w których w pobliżu samochodu znajdują się przeszkody. Nie ma już martwych punktów, na wprost lub przy błotnikach. P.S.: Oczywiście BMW oferuje również klasycznego PDC i automatycznego asystenta parkowania.
Rozejrzyj się za rogiem
Widok z boku jest również sprytny (BMW nazywa to Side View), gdy musisz wyczuć drogę na słabo widoczną ulicę. Tutaj kamery, które są zainstalowane na krawędziach przednich nadkoli i w przednim zderzaku, rozglądają się za rogiem w lewo i w prawo. Oba obrazy są jednocześnie wyświetlane na wyświetlaczu sterowania. Na przykład możesz zobaczyć dzieci zbliżające się z boku, przykryte ścianą. Znakomity.
Ochrona danych w Connected Drive
Connected Drive zbiera dużo danych o użytkowniku lub użytkownikach. Na przykład wyszukiwane hasła, sprzedaż w przeglądarce, numery telefonów, miejsca docelowe nawigacji, preferencje telewizyjne i muzyczne itd. Użytkownik może sam usunąć sprzedaż przeglądarki w pojeździe, ale co z innymi danymi zebranymi przez Connected Drive? Silke Brigl ponownie: „Dane będą wykorzystywane wyłącznie w celu świadczenia odpowiedniej usługi i będą przechowywane do czasu prawidłowego przetworzenia procesów. Następnie dane zostaną usunięte. Ponadto dane nie będą przekazywane osobom trzecim”.