Dzięki samochodowemu połączeniu alarmowemu eCall właściciele pojazdów powinni mieć możliwość samodzielnego wyboru dostawcy usług.
Parlament Europejski przyjmie wkrótce rozporządzenie dotyczące homologacji typu eCall. Komisja Europejska otrzymuje zatem mandat do przygotowania prawa, które tworzy znormalizowany, bezpieczny, a przede wszystkim niedyskryminacyjny, dostępny interfejs do wymiany danych o pojazdach, jak podkreśla ADAC.
Ponieważ system połączeń alarmowych eCall powinien dawać właścicielom samochodów swobodę wyboru, z którego systemu eCall chcą korzystać. Celem jest ochrona wolnej konkurencji na motoryzacyjnym rynku posprzedażowym.
eCall: o to właśnie chodzi
Od kwietnia 2018 r. wszystkie nowe homologowane modele samochodów w całej Europie muszą być wyposażone w automatyczny system połączeń alarmowych, tzw. 112 eCall. eCall (skrót od „wezwanie alarmowe”) oznacza satelitarny system alarmowy, najlepiej zainstalowany na stałe w pojeździe, który ma zapewnić szybkie odnalezienie i uratowanie rannych osób po poważnym wypadku drogowym.
W tym celu, po poważnym wypadku drogowym, pokładowy system eCall automatycznie inicjuje połączenie alarmowe na ogólnoeuropejski numer alarmowy 112 i wraz z połączeniem przekazuje dokładną pozycję danego pojazdu i inne informacje do centrum kontroli ratownictwa. Możliwa będzie również ręczna aktywacja za pomocą przycisku SOS.
Ten otwarty interfejs powinien umożliwić kierowcom samodzielne decydowanie, którego usługodawcy preferują podczas korzystania z usług sieciowych. Jak podkreśla ADAC, niezależny uczestnik rynku – na równych prawach z odpowiednim producentem pojazdów – powinien móc oferować swoje usługi konsumentom za pośrednictwem tego interfejsu. Według ADAC zapewniłoby to konsumentom swobodę wyboru i konkurencję na rynku motoryzacyjnej sprzedaży posprzedażowej.