Polska branża motoryzacyjna wierzy, że jej przyszłość w dużej mierze zależy od nowych technologii. Tego przynajmniej dowodzi najnowsza odsłona cyklicznego raportu Exact Systems „MotoBarometr 2018. Nastroje w automotive”. Z opracowania wynika, że 46% przedstawicieli automotive właśnie w tym trendzie widzi największe możliwości dla swojego rozwoju. Chodzi tu w głównej mierze o produkcję części lub podzespołów do samochodów elektrycznych, hybrydowych i autonomicznych lub całych pojazdów. Eksperci zauważają jednak, że nowe technologie to nie tylko szanse, ale i zagrożenia. Problematyczne może okazać się zmniejszenie produkcji w już istniejących fabrykach, spadek sprzedaży i produkcji pojazdów oraz niewystarczające wsparcie ze strony rządu.
Przeczytaj także: Branża motoryzacyjna: wojna gorsza niż COVID-19?
Spokojni o politykę, zmartwieni kosztami pracy
Kliknij, aby powiekszyć fot. Ivan Traimak - Fabryka samochodów Producenci w Polsce zdają sobie sprawę z ogromnej roli nowych technologii w branży motoryzacyjnej. Niemal połowa (46%) widzi w tym trendzie największe możliwości dla rozwoju polskiego automotive.
- Według naszych analiz, w Polsce największy potencjał ma rozwój samochodów z napędem elektrycznym i hybryd plug-in. W związku z nowymi trendami motoryzacyjnymi, największą szansą dla naszego kraju jest powstanie nowej fabryki części i podzespołów motoryzacyjnych, a największym zagrożeniem mogą okazać się zmniejszone zamówienia na części i podzespoły w istniejących fabrykach. Co ciekawe i bardzo mnie osobiście cieszy, u aż 39% producentów motoryzacyjnych w Polsce jest dział odpowiedzialny za badania i rozwój nowoczesnych technologii, a prawie co trzeci zakład już produkuje części do ekoaut i aut autonomicznych – mówi Paweł Gos, Prezes Zarządu Exact Systems S.A.
- Nie dziwi fakt, że firmy widzą szansę na swój rozwój w nowych technologiach. To się dzieje już od kilku lat, czego dowodzi badanie MotoBarometr. Ten trend wynika zresztą z pewnej reakcji łańcuchowej. Inaczej mówiąc: producenci oryginalnego wyposażenia i bezpośredni dostawcy potrzebują, poszukują i właśnie z takimi innowacyjnymi podmiotami chętniej wchodzą w kooperację. Wymusza to oczywiście szerokorozumiany postęp w technologii i technice w ogóle, a nie tylko w samej branży – mówi Roman Kantorski, Prezes Polskiej Izby Motoryzacji. I dodaje: W sukurs przychodzi tutaj Sektorowy Program INNOMOTO, dzięki któremu firmy chętniej podejmują działania badawczo – rozwojowe. Obecnie mamy już II edycję tego programu, a przed nami jeszcze trzecia.
Jak każda branża na świecie, także przemysł motoryzacyjny musi radzić sobie z ostrą konkurencją, a oczywistym sposobem uzyskania przewagi są nowe, inteligentne technologie, które pozwalają zwiększyć wydajność i efektywność.
Jednym z rozwiązań, które błyskawicznie zdobywa hale produkcyjne i magazynowe złożonego ekosystemu producentów i poddostawców z branży motoryzacyjnej, jest identyfikacja RFID. To dlatego, że technologia ta jest wprost stworzona do zarządzania niezwykle zaawansowanymi i wymagającymi nieustannej optymalizacji łańcuchami dostaw, magazynami oraz procesami produkcji.
Łańcuchy dostaw
To, co krytyczne w branży motoryzacyjnej, to bez wątpienia łańcuchy dostaw. Ogromny strumień ciągle zmieniających się produktów wymaga ścisłego monitorowania i optymalizacji, a znaczniki RFID - wykorzystywane do oznaczenia części oraz materiałów - umożliwiają automatyzację kontroli nad ich przepływem.
Systemy RFID w prosty sposób pozwalają kontrolować, zamawiać i wysyłać niezbędne elementy na czas. Dają też możliwość śledzenia całego procesu i udostępniają ogromne ilości danych aktualizowanych w czasie rzeczywistym. Z tego względu, w naturalny sposób, współpracują z systemami ERP, pozwalając optymalizować procesy dostaw, identyfikować ewentualne pomyłki i szybko na nie reagować.
Kontrola stanów magazynowych
Przemysł motoryzacyjny to sieć producentów i poddostawców dostarczających do fabryk szereg zróżnicowanych części i materiałów. Monitorowanie tak wielkiej liczby produktów, zaplanowanie wysyłki na czas, a także śledzenie i dokładna kontrola stanów magazynowych, to bez wątpienia niezwykle trudne zadania.
Rozwiązania RFID pozwalają nie tylko zautomatyzować ewidencjonowanie każdego elementu, ale także precyzyjnie śledzić miejsce jego składowania. I ilość. Automatyzacja tego procesu minimalizuje błędy pracowników, a w bardziej zaawansowanych magazynach umożliwia wdrożenie rozwiązań zrobotyzowanych – zauważa Dariusz Kawecki z Etisoft.
Systemy RFID to także skanowanie produktów z większej odległości i błyskawiczna inwentaryzacja stanów magazynowych. Z kolei dostęp w czasie rzeczywistym do rzetelnej informacji o zapasach magazynowych umożliwia - po porównaniu ich z danymi z systemu ERP - analizę trendów, a także przewidzenie i szybką reakcję na ewentualny brak konkretnego produktu.
Zarządzanie procesem produkcji
Znaczniki RFID pozwalają także śledzić przepływ elementów i materiałów przez halę produkcyjną. Umożliwia to kontrolę liczby komponentów trafiających na linię produkcji i ilości miejsca niezbędnego do ich przechowywania oraz - co ważniejsze - uniknięcie przestojów wynikających z pomyłek i braku konkretnego elementu.
Systemy RFID współpracujące z systemami ERP pozwalają ściśle kontrolować i optymalizować proces produkcji. I, tak jak w przypadku magazynów, dają dostęp do olbrzymiej ilości danych, aktualizowanych w czasie rzeczywistym. Danych, które są kluczem do optymalizacji procesów i zyskania tak cennej przewagi konkurencyjnej.
Realia producentów podzespołów
Ze względu na tak szerokie zastosowanie technologii RFID w przemyśle motoryzacyjnym, producenci podzespołów są coraz częściej zobowiązani do jej stosowania w znakowaniu swoich produktów. Branża wprowadziła zresztą własne wytyczne, określające fizyczne właściwości etykiet/tagów RFID, struktury danych zapisanych w pamięci znaczników RFID oraz procedury wymiany danych.
Ekspert z firmy Etisoft mówi: Niejednokrotnie nasi klienci spotykają się z technologią RFID dopiero, kiedy są zobligowani do wdrożenia etykiet RFID przez swoich partnerów biznesowych. Choć dodanie RFID do już stosowanych etykiet z pozoru wydaje się proste, to w praktyce niezbędny jest przemyślany wybór całego rozwiązania obejmującego znaczniki, sprzęt oraz specjalizowane oprogramowanie. Nasze wieloletnie doświadczenie w tej branży sprawia, że prowadząc klientów niemal "za rękę", dostarczamy im dedykowane rozwiązania oraz często dodatkowo edukujemy. Dlatego nie tylko przechodzą przez proces wdrożenia szybko i bezproblemowo, ale widzą nowe możliwości oraz korzyści i sami zaczynają szukać kolejnych obszarów, w których mogliby wdrożyć technologię RFID.
Czy chcemy tego, czy nie, technologia RFID na dobre rozgościła się w zakładach produkcyjnych i stała się niezbędna w przemyśle motoryzacyjnym z jego zoptymalizowanymi łańcuchami dostaw i procesami produkcji. Tym bardziej, że rozwiązania RFID dają wgląd w olbrzymią ilość informacji w czasie rzeczywistym. Informacji, które mogą dać producentom i poddostawcom bardzo realną przewagę nad konkurencją.
Technologia Multi Jet Fusion od HP umożliwia projektowanie części samochodowych o złożonej geometrii, które byłyby trudne lub niemożliwe do wyprodukowania przy użyciu tradycyjnych metod, oferując przy tym takie korzyści, jak np. zmniejszenie masy, a tym samym optymalizację wydajności energetycznej i zmniejszenie emisji CO2 przez pojazdy. Dzięki wyeliminowaniu potrzeby oprzyrządowania i montażu znacznie zmniejsza koszty i czas opracowywania prototypów i produkcji funkcjonalnych, trwałych i sztywnych części. Zapewnia również nową odpowiedź na rosnące potrzeby małych serii niestandardowych części zamiennych. Dziesięciokrotnie skraca czas realizacji, dzięki czemu przetestowanie i uzyskanie końcowego projektu uzyskiwane jest w krótszym czasie. Zwiększa również elastyczność samego procesu wytwarzania, na przykład umożliwiając szybsze zmiany w profilu linii produkcyjnej, a także eliminuje przestoje spowodowane brakiem komponentów. Coraz więcej firm demonstruje praktyczne zastosowania druku 3D z tworzyw sztucznych wykorzystując technologie addytywne do zastosowań takich jak systemy klimatyzacji lub szerokie części do samochodów ciężarowych czy produkcji form opon samochodowych, czego przykładem jest firma SLM Solutions. Dzięki temu, że komponenty wytwarzane przyrostowo z nylonu, mają te same właściwości mechaniczne, wytrzymałość, twardość i stabilność termiczną, co części powszechnie produkowane za pomocą tradycyjnych metod wtrysku, doskonale nadają się do gorących części silników dla małych serii samochodowych lub do Formuły 1. Można je również znaleźć w naddźwiękowym modelu Bloodhounda. Oprócz modeli wyścigowych, producenci wykorzystują druk 3D, aby stworzyć na zamówienie luksusowe detale swoich samochodów lub, w przypadku Divergent Blade, całego podwozia.
Produkcja AM w sektorze motoryzacyjnym na większą skalę
Optymalizacja produkcji, obniżenie kosztów operacyjnych, lepsza logistyka – można zrezygnować z transportu gotowych elementów plastikowych powoduje, że branża automotive coraz bardziej docenia Additive Manufacturing w procesach wytwarzania. W ocenie przydatności przyrostowych metod w produkcji pomagają firmy takie jak startup 3YOURMIND z siedzibą w Berlinie umożliwia firmom zarządzanie i optymalizację przepływów pracy związanych z produkcją addytywną. Stworzyli oprogramowanie identyfikujące komponenty, części zamienne, które należy wytwarzać przyrostowo ze względu na większą opłacalność niż z wykorzystaniem na przykład formowania wtryskowego. W Wielkiej Brytanii, Niemczech oraz Irlandii, gdzie wykorzystanie technologii addytywnych jest bardziej ukonstytuowane niż w Polsce, coraz więcej firm oferujących usługi druku 3D, proponuje kalkulator kosztów produkcji części zamiennych przy użyciu metod przyrostowych kontra ubytkowych, co pozwala im otrzymywać coraz więcej zleceń. Platformy łączące zleceniodawców druku przestrzennego z firmami zainteresowanymi produkcją na żądanie, jak wspominana już 3YOURMIND, pozwalają przedsiębiorcom na wykorzystanie technologii druku 3D dla maksymalizacji ich potencjału.
Zaawansowany druk 3D w motoryzacji
Druk 3D stał się siłą napędową wielu innowacyjnych projektów motoryzacyjnych, co jest absolutną koniecznością w rozwoju nowych samochodów. Koncerny wykorzystują dziś przemysłowe drukarki 3D do wielu bardzo zaawansowanych zastosowań zarówno w szybkim prototypowaniu, jak i produkcji narzędzi i oprzyrządowania. Wytwarzanie dobrej jakości komponentów 3D o wysokiej rozdzielczości pozwala zoptymalizować geometrię części i wydajność, jednocześnie usuwając ograniczenia formowanych wtryskowo modeli głównych.