Po pierwsze, porozmawiajmy o tym, jak dokładnie działa rower elektryczny. Rower elektryczny to klasyczny rower, który wykorzystuje silnik elektryczny, aby pomóc w pedałowaniu. Napęd elektryczny zapewnia dodatkową moc, aby zredukować wysiłek podczas pedałowania. Dzięki temu możesz jeździć bardziej komfortowo i bez większego wysiłku. Różnica jest najbardziej widoczna podczas jazdy pod górę. Możesz dostosować intensywność mocy za pomocą kontrolera na kierownicy. Standardowy zakres intensywności mocy wynosi 3-5 poziomów. Oczywiście, można całkowicie wyłączyć silnik i jeździć jak na tradycyjnym rowerze, ale spójrzmy prawdzie w oczy, kto chciałby się pocić.
Jakie rodzaje rowerów elektrycznych rozróżniamy?
Miejski rower elektryczny - rower odpowiedni dla seniorów i podróżujący po mieście
Rowery miejskie wyróżniają się przede wszystkim jednorurową ramą przechodzącą, która ułatwia wsiadanie / wysiadanie i pomaga w bezpieczniejszym poruszaniu się w ruchu miejskim. Szczególnie seniorzy docenią wzmocnienie podczas pedałowania i łatwy sposób na wsiadanie. Rowery miejskie są również odpowiednie dla osób, które często dojeżdżają do pracy i cenią komfortowe warunki podróży. Ważną rolę odgrywają także akcesoria miejskiego roweru elektrycznego, takie jak błotniki, światła lub bagażnik, ponieważ poszerzają zakres zastosowań e-rowerów, dzięki czemu nadają się do codziennych dojazdów do pracy lub szkoły lub na zakupy, bez przybycia do celu bez tchu i spoconym. Podróże po mieście nigdy nie były łatwiejsze.
Trekkingowy rowery elektryczny - rower odpowiedni na dłuższe wycieczki lub w łagodny teren
Elektryczne rowery trekkingowe stanowią kompromis między górskimi i miejskimi rowerami elektrycznymi. Nadają się głównie do dłuższych wycieczek po drogach lub w łagodnym terenie. Trekkingowe e-rowery są często używane na rodzinnych wycieczek, gdzie silnik elektryczny pomaga mniej sprawnym członkom w dotrzymywaniu kroku innym. Rowery trekkingowe mają również szeroką gamę dostępnych akcesoriów, na przykład światła, błotniki lub bagażniki.
Obecnie trekkingowe e-rowery są wykorzystywane głównie do treningu cardio. Możesz dostosować intensywność zwiększania mocy, aby uzyskać optymalną częstotliwość tętna przy spalaniu tłuszczu. Oznacza to, że podczas jazdy pod górę ustawisz większą moc niż na równej powierzchni, aby utrzymać stałą wartość tętna. W rezultacie spalanie tłuszczu za pomocą e-roweru jest łatwiejsze i skuteczniejsze niż na zwykłym rowerze.
Górski rower elektryczny - rower odpowiedni do wymagającego terenu
Górskie rowery elektryczne wyróżniają się przede wszystkim wytrzymałą ramą i silnikiem o dużej mocy, który pomoże Ci pedałować nawet w najtrudniejszym terenie. Jednocześnie ważne jest, aby górski e-rower był odpowiednio wyważony. Dlatego bateria jest zwykle umieszczana bezpośrednio pod rurą ramy. Zwiększa to aerodynamiczny i atrakcyjny wygląd. Górskie e-rowery przeszły ostatnio znaczące zmiany, więc teraz nawet mniej doświadczeni rowerzyści mogą je wykorzystać do pokonania trudnych górskich ścieżek.
Bateria – Zasięg i Pojemność?
Bateria jest najważniejszą częścią e-roweru, ale także jednym z jego najbardziej kluczowych aspektów. Jej typ i pojemność określają zasięg, czas ładowania lub żywotność e-roweru. Jej indywidualne parametry są jednymi z najważniejszych, więc przyjrzyjmy się im bliżej.
Zasię i pojemność baterii
Najważniejszą właściwością jest pojemność baterii, która określa zasięg e-roweru. Jednak styl jazdy, rodzaj terenu, waga rowerzysty i poziom intensywności jazdy są również ważnymi czynnikami. Dlatego dany zakres nie zawsze będzie taki sam i może się nieznacznie różnić w rzeczywistości. Niemniej jednak testujemy wszystkie nasze e-rowery i staramy się przedstawić najdokładniejsze wartości.
Dla zilustrowania możemy sklasyfikować baterie wg ich zasięgu i pojemności:
zasięg 60-80 km – pojemność akumulatora 9-10 Ah
– pojemność akumulatora zasięg 80-100 km – pojemność akumulatora 11-12 Ah
– pojemność akumulatora zasięg 100-120 km – pojemność akumulatora 13-14 Ah
– pojemność akumulatora zasięg 120+ km – pojemność akumulatora 15 Ah+
(Baterie o większej pojemności występują bardzo rzadko.)
Żywotność baterii
Obecnie e-rowery są zwykle zasilane przez nowoczesne baterie litowe, lotowo-polimerowe, Phylion lub litowo-jonowe, które są najczęściej używanymi rodzajami baterii. Są one najbardziej godne uwagi ze względu na dobrą wagę / pojemność i stosunek długowieczności do ceny. Standardowy zasilacz ma 36 V. Żywotność baterii zależy od częstotliwości jej użytkowania, jej konserwacji itp. Ogólnie można powiedzieć, że żywotność baterii wynosi od 20 000 do 30 000 km, 4 - 8 lat użytkowania lub 800 - 1000 cykli ładowania.
Pozostałe fakty dotyczące baterii
ładowanie akumulatora do 50% pojemności zajmuje około 1 - 1,5 godziny
ładowanie akumulatora do 100% pojemności zajmuje około 3 - 4 godzin
bateria wyczerpuje się, nawet gdy nie jest używana
Jak dbać o baterię
Aby bateria działała tak długo, jak to możliwe, należy odpowiednio się nią zająć. Ważne jest, aby akumulatory litowe były regularnie ładowane do maksymalnej pojemności, najlepiej po każdej jeździe. Nie zaleca się całkowitego wyczerpywania baterii ani przerywania procesu ładowania. Baterie litowe nie radzą sobie dobrze w wysokich temperaturach, dlatego zalecamy, aby nie wystawiać ich na działanie temperatur powyżej 35 ° C. Temperatury poniżej 0 ° C również nie są odpowiednie. Czynniki te, jak również intensywność ich użytkowania, wpływają na długość życia baterii. Dlatego faktyczna trwałość może nie odpowiadać okresowi objętemu gwarancją.
Umieszczenie baterii
Umieszczenie baterii częściowo decyduje o właściwościach jezdnych roweru i sposobie jego kontrolowania. Nie jest to zbyt ważny parametr, ale nadal przedstawimy krótkie wyjaśnienie.
Na bagażniku – ta bateria jest używana z rowerami miejskimi lub trekkingowymi, ponieważ w tego typu rowerach sa zwykle montowane bagażniki. Bagażnik ma dwa poziomy, co pozwala na przymocowanie kosza lub torby do góry. Bateria jest również łatwo dostępna, co będzie mile widziane, zwłaszcza gdy będziesz musiał ją naładować.
Na ramie – ten typ baterii umieszczany jest na ramie roweru w miejscu na butelkę z wodą. Jest to najlepsze miejsce, aby zachować równowagę roweru, dlatego ten rodzaj baterii jest najczęściej spotykany na rowerach górskich. W ten sposób zachowana jest ładna i aerodynamiczna konstrukcja.
Pod słupkiem siedzenia – ten typ akumulatora można również uznać za właściwie umieszczony, ale kosztem dłuższej ramy. Z tego powodu łańcuch / system pedałowania musi być również dłuższy, co często prowadzi do tego, że e-rower ma tylko jedną przerzutkę. Ten typ jest więc najczęściej używany ze składanymi rowerami elektrycznymi.
Jaki rodzaj silnika wybrać?
Silnik jest głównym źródłem napędu e-roweru i jednym z najważniejszych atrybutów wpływających na osiągi roweru. Rozpoznajemy kilka podstawowych typów silników, różniących się mocą wyjściową, napięciem i umiejscowieniem. Każdy silnik ma pewne zalety i dlatego nie ma takiego, który byłby powszechnie uważany za najlepszy. Przyjrzyjmy się poszczególnym typom.
Silnik w przedniej piaście
Zalety: niska cena, równomierny rozkład masy, odpowiedni dla obszarów miejskich
Wady: nadaje się tylko do jazdy po drogach
Silnik w piaście przedniej jest używany głównie w miejskich rowerach elektrycznych, które, jak się zakłada, są używane tylko na drogach asfaltowych. Zaletą umieszczenia akumulatora z przodu jest równomierne rozłożenie ciężaru, gdzie silnik równoważy ciężar akumulatora, który najczęściej znajduje się z tyłu (na nośniku). Kolejną zaletą jest łatwa instalacja silnika, dlatego cena tego typu silnika jest niższa. Ale silnik na przednie koła ma również wady. Najbardziej zauważalne jest ryzyko poślizgu przednich kół na mokrych lub nierównych powierzchniach. Dlatego silniki w przedniej piaście są zalecane w ruchu miejskim, gdzie ryzyko poślizgu kół nie jest tak wysokie. Ciężar i nacisk na widelec również nie są idealne i utrudnia odbijanie się koła podczas jazdy na krawężnikach lub nierównym terenie. Jeśli jednak planujesz jazdę głównie na obszarach miejskich i nie chcesz wydawać zbyt dużo pieniędzy, silnik piasty przedniej jest idealny dla Ciebie. Poziomy wsparcia są zwykle klasyfikowane według ograniczenia prędkości, które wyłącza się po osiągnięciu określonej prędkości. (pierwszy poziom, na przykład przy 12 km / h, drugi przy 15 km / h, itd., najwyższy poziom przy 25 km / h)
Silnik w tylnej piaście
Zalety: dobre przenoszenie momentu obrotowego, odpowiedni do łagodnego terenu
Wady: większa waga z tyłu roweru (niezbalansowana)
Można powiedzieć, że właściwości silnika w tylnej piaście są bezpośrednim przeciwieństwem cech silnika w przedniej piaście, jak opisano powyżej. Główną zaletą jest lepszy transfer momentu obrotowego, zapobiegający poślizgowi nawet w terenie. Operacje przednim kołem są również łatwiejsze, co pozwala bez problemu jeździć po krawężnikach i innych przeszkodach. Wadą jest to, że silnik sprawia, że rower jest niewyważony, co prowadzi do większego nacisku na komponenty z tyłu, powodując ich szybsze zużycie. Ponieważ jest to jedyna wada, silniki w tylnych piastach są najczęstsze. Jeśli planujesz jazdę po drogach, a także po łagodnym terenie, silnik w tylnej piaście to idealny wybór dla Ciebie. Ten typ silnika jest najczęściej używany w rowerach górskich i trekkingowych. Poziomy wsparcia są zwykle klasyfikowane według ograniczenia prędkości, które wyłącza się po osiągnięciu określonej prędkości. (pierwszy poziom, na przykład przy 12 km / h, drugi przy 15 km / h, itd., najwyższy poziom przy 25 km / h)
Napęd centralny
Zalety: właściwe wyważenie, bardziej intuicyjne wsparcie, wysoka wydajnośc silnka, odpowiedni w trudnym terenie oraz stromych wzgórzach
Wady: wyższa cena
Jeśli chodzi o równowagę i właściwości jezdne, środek roweru jest najbardziej idealnym miejscem do wprowadzenia silnika. Taka pozycja zapewnia wysoką wydajność i szybkie reakcje na przyspieszenie pedałowania. Obroty silnika na minutę są również ustawione na optymalne, co pozwala zaoszczędzić energię i może zwiększyć zasięg akumulatora nawet o 20%. W przeciwieństwie do wyżej wymienionych typów silników, napęd centralny pomaga przy najniższym poziomie pomocy przy dowolnej prędkości do 25 km / h. Wadą tych silników jest jednak ich wysoka cena. Dlatego można je znaleźć głównie w e-rowerach wyższej klasy. Ten typ silnika elektrycznego nadaje się szczególnie do górskich rowerów elektrycznych, które pomagają w pokonywaniu najtrudniejszych terenów, ale mogą być również wyposażone inne typy rowerów elektrycznych. Napęd centralny jest uważany za najbardziej wyrafinowany typ silnika roweru elektrycznego.
Na co zwrócić uwagę?
Moc silnika
Niezależnie od umiejscowienia silnika, silniki wyróżniają się również mocą wyjściową. Zwykle stosowane są silniki 250 W. Ponieważ jest to prawnie dopuszczalne maksimum dla użytku drogowego, silniejsze silniki są rzadkie. Jeśli jednak e-rower ma silnik o mocy większej niż 250 W (tj. 350 W), sterownik ograniczy swoją moc wyjściową do 250 W, aby spełniał wymogi. Jaka jest zaleta silniejszych silników? Jeśli moc silnika jest celowo ograniczona, pozwala na stałą rezerwę mocy, która złagodzi jego obciążenie i przedłuży jego żywotność. Sportowe e-rowery umożliwiają odblokowanie ograniczenia mocy i korzystanie z pełnej mocy silnika, gdy jeżdzisz poza drogą publiczną.
Program jazdy:
Ustawienia programu są różne dla każdego e-roweru, ale zazwyczaj jest 3-5 programów. Liczba programów nie jest tak ważna jak typ silnika, jak opisano powyżej. Niemniej jednak generalnie możemy powiedzieć, że im więcej programów, tym płynniejsza jest regulacja wzmocnienia pedałowania. Programy określają, jak duży impuls otrzymasz podczas pedałowania - silnik włączy się w momencie wciśnięcia pedałów
Prawidłowy rozmiar ramy:
Idealny rozmiar ramy jest taki sam, jak w przypadku zwykłego roweru - wywodzącego się z twojego wzrostu. Użytkownicy indywidualni mogą jednak mieć różne budowy ciała (dłuższe ramiona / nogi), dlatego najlepiej wypróbować e-rower. Jeśli to nie jest opcja dla Ciebie, możesz wybrać rower na podstawie swojego wzrostu z dokładnością do 90%. Rozmiar ramy zależy również od rodzaju e-roweru. Zaleca się, aby rowery crossowe i trekkingowe były większe o 1 lub 2 cale. Szczegółową tabelę rozmiarów można zobaczyć pod tym linkiem.
Nośność:
Większość e-rowerów ma stosunkowo wysoki limit wagi w przedziale 110 - 150 kg. E-rowery Devron są testowane pod kątem zgodności z normą CE dla limitu masy 120 kg. Niezależne testy wykazały jednak, że podczas korzystania z e-roweru zgodnie z instrukcją obsługi może on przewozić do 150 kg wagi. Dlatego e-rowery są również odpowiednie dla osób z nadwagą.
Waga roweru:
Na pierwszy rzut oka e-rowery wyglądają znacznie ciężej niż zwykłe rowery. Ale nie dajcie się zwieść. Dużą część masy e-roweru stanowi sama bateria, która waży około 4-5 kg. Należy wziąć pod uwagę kilka gramów, które zostaną dodane do masy całkowitej przez silnik. Jeśli odejmiesz wagę silnika i baterii, otrzymasz wagę zwykłego roweru. Waga roweru elektrycznego wynosi zwykle od 22 do 26 kg.
Czas czytania: 9 minut
Rowerowy świat stoi otworem przed każdym zainteresowanym. Warunkiem przekroczenia jego bram jest wybór odpowiedniego roweru. Właściwie dobrany jednoślad zapewni frajdę podczas wycieczek. Spełni funkcję bezpiecznego i komfortowego towarzysza codziennej podróży. Na co zwrócić uwagę przy zakupie roweru? Podpowiadamy!
Na co zwrócić uwagę przy zakupie roweru?
Na zakup odpowiedniego roweru wpływa kilka czynników. Są one istotne z uwagi na właściwą personalizację “dwóch kółek” dla użytkownika. Pierwszym i najważniejszym elementem przy wyborze roweru jest podjęcie decyzji, po jakich drogach będzie się poruszał. Ponadto warto zwrócić uwagę na ramę roweru, wielkość kół, napęd, hamulce, amortyzację oraz cenę.
Typ roweru
Od powyższej decyzji uzależniony jest wybór typu roweru. Na rynku jest ich kilka. Jeden sprawdzi się tylko na drogach asfaltowych. Inny z kolei na drogach kamienistych. Następny na wycieczkach długodystansowych. Ciekawym wyborem może stać się także rower uniwersalny, który nie zastąpi żadnego z poprzednich, ale będzie połączeniem ich pewnych funkcji. Zatem z uwagi na charakterystykę terenu, po którym jednoślad ma się poruszać, wyróżnia się kilka typów rowerów.
W ostatnim czasie popularność zyskują rowery miejskie. Przeznaczone są do poruszania się po typowo miejskich asfaltowych ścieżkach. Ich konstrukcja zazwyczaj jest stalowa. Charakterystyczna rama umożliwia łatwe wsiadanie i zsiadanie z jednośladu. Dzięki wygiętej kierownicy oraz szerokiemu siodełku poruszanie się rowerem miejskim jest komfortowe. Wpływa też na nie duży rozmiar kół.
Poza miastem warto wykorzystywać rowery górskie, czyli MTB. To typowo terenowe jednoślady z szerszymi oponami i wyprofilowanym bieżniku. Z uwagi na ich charakterystykę, są zwinniejsze od rowerów miejskich. Mimo przeznaczenia terenowego często są też wybierane do poruszania się po mieście.
Chcąc poruszać się tylko po drogach asfaltowych, warto rozważyć rowery szosowe. Wyróżnia się on dużymi, ale wąskimi oponami. Charakterystyczna w konstrukcji roweru szosowego jest zagięta kierownica. Przypomina ona baranie rogi, stąd potoczna jej nazwa “baranek”.
Z kolei rowery trekkingowe sprawdzą się zarówno w terenie, jak i na asfalcie. Można uznać, że są połączeniem rowerów górskich oraz szosowych. Charakteryzują się oponami o szerokości pozwalającej na poruszanie po drogach asfaltowych oraz terenowych. Rowery trekkingowe wyposażone są w dodatkowe akcesoria, takie jak błotniki, oświetlenie z dynamo, a także bagażnik.
Rowery crossowe często mylone są z trekkingowymi. Konstrukcja rowerów jest taka sama, jednak wyróżnikiem jednośladów crossowych jest brak dodatkowego osprzętu. Dzięki temu są lżejsze. Rowerami crossowymi można śmiało poruszać się po zróżnicowanym terenie.
Rama roweru
Istotnym kryterium, na które należy zwrócić uwagę przy zakupie rower, jest jego rama. Rozmiar ramy rowerowej musi być dopasowany do wzrostu użytkownika jednośladu. Właściwie dobrany rozmiar ramy wpływa na komfort oraz bezpieczeństwo podróży. Dlatego też warto poświęcić trochę czasu na wykonanie odpowiednich pomiarów, przy zakupie roweru przez internet. Kupując “dwa kółka” w sklepie stacjonarnym, przydatne będzie przymierzenie się do każdego roweru, co ułatwi w podjęciu odpowiedniej decyzji.
Wybierając rozmiar ramy rowerowej, warto też przyjrzeć się materiałowi, z którego jest wykonana. Do dyspozycji są ramy stalowe, aluminiowe oraz karbonowe. Przy czym stalowe będą najcięższe, aluminiowe lżejsze, a karbonowe najlżejsze.
Wielkość kół
Przy zakupie roweru ważne jest dobranie odpowiednich kół. Podobnie, jak w przypadku ramy, rozmiar kół powinien być dopasowany do wzrostu użytkownika roweru. Jednocześnie rozmiar kół zależny jest od typu roweru. Kupując rower z mniejszymi kołami, poprawia się jego zwinność i zwrotność. Z kolei większe koła pomagają lepiej pokonywać przeszkody na drodze.
W przypadku rowerów miejskich najczęściej spotyka się koła o rozmiarze 28 cali, tak samo też w trekkingowych, crossowych i szosowych. Rowery górskie wyposażone są najczęściej w koła o rozmiarach 26, 27, 27,5 i 29 cali.
Napęd
Kupując nowy rower, nie można pominąć kwestii napędu. To jeden z najważniejszych elementów, na który trzeba zwrócić uwagę przy jego zakupie roweru. Dzięki elementom, z których się składa, siła mięśni rowerzysty wprawia “dwa kółka” w ruch. Jednoślady mogą być wyposażone w napędy oferujące różną liczbę biegów, czyli przełożeń. Zwiększony zakres przełożeń pozwala na lepsze dopasowanie napędu do terenu bądź sytuacji drogowej. Tym samym odpowiednio skonstruowany napęd pozwala poprawiać efektywność pedałowania.
Hamulce
Przy zakupie roweru trzeba zwrócić uwagę na jego hamulce. Możemy tutaj wyróżnić kilka typów. Do najpopularniejszych należy zaliczyć hamulce szczękowe. Składają się one z dwóch ramion ustawionych naprzeciw siebie. Ich użycie powoduje zaciśnięcie się na obręczy koła do momentu zwolnienia jego obrotów i całkowitego zatrzymania. Popularne są również hamulce tarczowe. W tym przypadku hamowanie odbywa się za pośrednictwem klocków ocierających się o specjalną tarczę umiejscowioną przy piaście koła. Wyróżnić można dwa typy hamulców tarczowych: mechaniczne i hydrauliczne. Różnią się elementem rozpoczynającym proces hamowania. W przypadku hamulców tarczowych mechanicznych mowa o lince. Natomiast w hydraulicznych o płynie hamulcowym.
Amortyzacja
Niewątpliwie ważnym elementem roweru jest też jego amortyzacja. Do dyspozycji rowerzystów są dwa główne rozwiązania: amortyzator oraz sztywny widelec. Dobór odpowiedniego sposobu amortyzacji zależy od terenu, po którym ma się poruszać rower oraz własnych preferencji. Amortyzator jest najwygodniejszym rozwiązaniem na obszarach o zróżnicowanym terenie, w tym także na miejskich nierównych drogach. Konkurencyjny sztywny widelec jest za to o wiele lżejszy, co wpływa na ciężar całkowity roweru oraz szybsze i zwinniejsze poruszanie się.
Cena roweru
Ostatnim, ale równie ważnym, o ile dla niektórych najważniejszym elementem, na który trzeba zwrócić uwagę przy zakupie roweru, jest jego cena. Jej wysokość jest uzależniona od kilku elementów. Wśród nich należy wymienić typ roweru, model, specyfikację ramy, wielkość kół, sposób amortyzacji typ hamulców, a także wyposażenie w dodatkowy osprzęt. Zatem od indywidualnych preferencji użytkownika zależy ostateczna cena, jaką należy zapłacić za rower.
5. Czy wiem, jak używać tego napędu, który wybrałem/łam?
O ile wydać pieniądze (o ile je mamy) jest łatwo i przyjemnie: kupujemy – płacimy i mamy gotowego ebike lub części do zmontowania, tak już podczas eksploatacji trzeba być świadomym kilku rzeczy:
O napęd elektryczny i rower trzeba dbać. Zadbajmy o odpowiedni serwis roweru, by jazda była komfortowa, a przede wszystkim bezpieczna. Dla napędów w tylnym kole jest ciut prościej, bo nie wymagają one tak częstego serwisu, natomiast dla napędów centralnych (mid-drive) musimy liczyć się z częstszym serwisem (przekładni, kół zębatych czy łożysk). W rowerze elektrycznym częściej zużywa się bieżnik opony, częściej należy smarować łańcuch (głównie dla mid-drive: zalecane co maks. 200 km). Rower elektryczny wymaga od nas częstszego dokręcania szprych w kole napędowym.
Napędy centralne wymagają od nas trochę więcej zabawy ze zmianą przełożeń na przerzutce. O ile w napędach typu HUB, jadąc z czujnikiem kadencji czy na manetce gazu zmiana przerzutek nie jest konieczna, tak dla mid-drive, to jest wręcz wymóg. Warto dlatego, jeszcze przed zakupem, poznać detale wybranego napędu, ponieważ każdy z nich ma swoją specyfikę, charakterystykę pracy i wymaga od nas różnego serwisu.