Nowy Multivan T7 od Volkswagen Samochody Użytkowe jest po raz pierwszy dostępny jako hybryda z panoramicznym dachem. Jest zawsze online, a także lżejszy, szerszy, dłuższy i niższy niż jego poprzednik. Ale to ma nowy wygląd. Aktualizacja: Nowy Multivan zdobywa nagrodę Red Dot.
Volkswagen Samochody Użytkowe (VWN) zaprezentował nowego Multivana T7 wieczorem 10 czerwca 2021 r. na Motorworld na północy Monachium. Po raz pierwszy od wprowadzenia Multivana, nowy Multivan nie jest już oparty na platformie VW Transporter / Bus, ale raczej tworzy własną platformę opartą na modułowej matrycy poprzecznej (MQB). Więcej na ten temat można przeczytać w tym komunikacie prasowym: Przyszłość autobusu VW - VW Multivan, T6.1 / Transporter, I.D. Buzz - 1 staje się 3.
T7 Multivan został uhonorowany przez jury konkursu „Red Dot Awards” w kategorii „Samochody i motocykle”. Zdjęcie zostało zrobione podczas światowej premiery nowego Multivana na targach Motorworld w Monachium 10 czerwca 2012 roku. Na zdjęciu główny projektant Volkswagen Samochody Użytkowe, Albert Kirzinger, trzyma nagrodę w górze. Kirzinger był już odpowiedzialny za projekt T5, T6 i T6.1.
Zniknął „mięsisty”, mniej lub bardziej sześcienny kształt nadwozia, typowy dla autobusów VW i ułatwiający parkowanie. Hardkorowi fani multivana muszą to najpierw przetrawić. Nowy kształt wcale nie jest nieatrakcyjny, wystarczy się do niego przyzwyczaić. Multivan teraz bardziej przypomina furgonetkę niż autobus. Czujesz się trochę jak większy Renault Espace. Ci, którzy preferują klasyczny kształt, mogą nadal używać T6.1 jako Caravelle. Fani kamperów nawet muszą to zrobić, ponieważ Kalifornia pozostaje na bazie T6.1. Multivan jest interesujący dla nabywców, którzy chcą pojazdu hybrydowego lub chcą korzystać z ulepszonego systemu szynowego Multivana. Lub którzy chcą korzystać z najnowocześniejszych systemów asystujących i najnowocześniejszego systemu informacyjno-rozrywkowego. Lub kto po prostu chce nowego kształtu nadwozia z atrakcjami, takimi jak ogromny dwuczęściowy dach panoramiczny - ponieważ Volkswagen wprowadził kształt obecnego T6.1 w 2003 roku jako T5.1. W dzisiejszych szybkich czasach długi okres produkcji T5.1 / T5.2 / T6 / T6.1, który prawie nie zmienił się pod względem blachy, wydaje się prawie niezrozumiały. Zwłaszcza, że autobus nadal dobrze się sprzedaje. Każdy, kto przywiązuje szczególną wagę do dobrych właściwości zderzeniowych, powinien spodziewać się pod tym względem z pewnością ulepszonych walorów nowego Multivana. To ważny aspekt, zwłaszcza w przypadku pojazdu rodzinnego, takiego jak Multivan. Wnętrze bez wątpienia wygląda wartościowo. Ale to też jest konieczne, bo konkurencja nigdy nie śpi, a we wnętrzu nowoczesnych samochodów wiele się wydarzyło. Dotyczy to również tematów systemów informacyjno-rozrywkowych i systemów wspomagania kierowcy. Autobus nigdy nie prowadził w tych rejonach, ale zawsze starał się nadążyć, więcej na ten temat można przeczytać w tym komunikacie: VW Multivan T6.1 wreszcie z większym wyświetlaczem. Pod tym względem nowy Multivan oznacza tutaj prawdziwą poprawę, technicznie dzieli podstawę z obecnym Golfem VIII i innymi nowoczesnymi modelami VW. W naszych pierwszych testach podczas prezentacji w Motorworld na północy Monachium, ekran dotykowy w T7 bardzo szybko reagował na wciskanie palcami. Wszystkie elementy sterujące sprawiają wrażenie ergonomicznie ułożonych, a przejście od tyłu do przodu jest naprawdę łatwe. W poprzednim T6.1 możesz wygodnie przejść do przodu, o ile na przednim siedzeniu pasażera nie ma zamontowanego podwójnego siedzenia. Czy warto zmienić?
Każdy, kto już jeździ T6 lub T6.1, nie powinien znaleźć powodu, aby się zmienić. Nawet jeśli VWN często kładł nacisk na dużą ilość miejsca we wnętrzu oraz elastyczność w regulacji siedzeń i stolików, kiedy był prezentowany w monachijskim Motorworld: poprzedni autobus już jest kosmicznym cudem. Również w obecnym Multivanie T6.1 krzesła lub ławkę można przesunąć i jest tam stół. VWN tylko ulepszył tę koncepcję, zwłaszcza w przypadku stołu, ale nie jest on nowy.
Dach panoramiczny wygląda naprawdę fajnie i wnosi radość do pojazdu, ale czy to jedyny powód, aby kupić nowy (drogi) samochód? Mało prawdopodobne. Ogromna gama systemów wspomagania kierowcy prawdopodobnie ułatwi codzienne życie. Jeśli jednak kupisz autobus z perspektywą jazdy tym „kultowym pojazdem” przez znacznie dłuższy czas, możesz zrezygnować ze zbyt dużej ilości dodatkowej technologii i związanych z tym napraw oraz nieplanowanych postojów.
Purystom wciąż może przeszkadzać niewielka pojemność skokowa silników Multivana w stosunku do masy pojazdu i oporu wiatru. Dla porównania: w T5.1 zainstalowano 5-cylindrowe silniki wysokoprężne o pojemności 2,5 litra, a nawet 6-cylindrowy silnik benzynowy. A wszystkie obecne T6.1 mają 2-litrowe silniki. W nowym T7 zastosowano jednak silniki benzynowe o pojemności znacznie poniżej 2 litrów. Aby być uczciwym, należy tutaj powiedzieć, że silniki spalinowe o małej pojemności skokowej w nowym Multivanie są obsługiwane przez silnik elektryczny. Przyszłość musi pokazać, czy to wystarczy na dłuższą metę, aby zapewnić akceptowalną żywotność silników spalinowych w T7.
Fani Multivana muszą przyzwyczaić się do nowego wyglądu: nowy Multivan T7 jest dłuższy i szerszy oraz wygląda bardziej kompaktowo, ponieważ ma niższą wysokość zewnętrzną niż poprzedni autobus VW T6.1. Maska jest również dłuższa. Powinno to sprawić, że nowy Multivan będzie łatwiejszy w prowadzeniu i cichszy ze względu na niższy opór wiatru, a nowy Multivan powinien również zużywać średnio o jeden litr mniej. Właściwości T7 podczas zderzenia czołowego również powinny się poprawić w porównaniu do T6.1.
Wewnątrz jednak nowy Multivan jest tak przestronny jak zawsze, a miejscami oferuje nawet nieco więcej miejsca. Na przykład automatyczna dźwignia zmiany biegów (w standardzie DSG) jest teraz zintegrowana z deską rozdzielczą jako płaski element obsługi; poprzednia dźwignia hamulca ręcznego również została pominięta. Dzięki przezroczystemu dwuczęściowemu szklanemu dachowi panoramicznemu (dostępnemu za dodatkową opłatą) pojazd wygląda bardzo jasno i przyjaźnie w środku. Przezroczysta powierzchnia tego szklanego dachu z przodu ma szerokość 913 mm i długość 403 mm; Nad drugim rzędem siedzeń ten wyraźny widok ma szerokość od 900 do 910 mm i długość 1284 mm. Ponadto dach panoramiczny zwiększa wysokość wnętrza, dzięki czemu możesz stać wygodniej.
Takie dachy panoramiczne stają się coraz bardziej modne, Tesla montuje je np. w Modelu 3, a Audi oferuje jeden w E-Tron GT/RS:
Test: Audi E-Tron GT quattro i RS ścigają Teslę - ale bez drona AR
Tesla Model 3 w teście + wideo: szalony sprint, szybki 15-calowy model i zawsze online
Business Insider donosi, że opracowanie nowego Multivana T7 byłoby znacznie droższe niż planowano. Podobno Volkswagen Samochody Użytkowe (VWN) pod kierownictwem tymczasowego szefa Alexandra Hitzigera „spalił ponad 100 milionów euro w rozwoju Bulli”. Koszty rozwoju wymykają się spod kontroli, a to obniżyłoby marżę.
Business Insider mówi nawet, że „zmarnowano ogromne sumy pieniędzy”. Wydatki powinny przekroczyć planowany budżet o prawie 200 mln euro.
Wszystko to wynikałoby z raportu audytu wewnętrznego VW Commercial Vehicles (VWN). Kulminacją zarzutów jest sformułowanie: „całkowita porażka organizacyjna”.
Po obu stronach w standardzie znajdują się drzwi przesuwne, które w wersji elektrycznej można otwierać ruchem stopy ("Easy open") za dopłatą, tak jak w innym przypadku znacie to z bagażnika.
Począwszy od wersji wyposażenia „Style”, drzwi przesuwne są standardowo otwierane elektrycznie. Funkcja elektryczna jest opcjonalnie dostępna dla wersji „Multivan” i „Life” - obie z dwoma ręcznie obsługiwanymi drzwiami przesuwnymi w standardzie („Life”: w tym wspomaganie zamykania drzwi przesuwnych i tylnej klapy).
Będzie również rozszerzona wersja Multivana, ale będzie miała taki sam rozstaw osi jak normalny Multivan. Oto dokładne wymiary: bez opcjonalnych elektrycznie składanych lusterek zewnętrznych nowy Multivan ma szerokość 1941 mm (+37 mm w porównaniu do Multivana 6.1), długość 4973 mm (+69 mm) i wysokość do 1903 mm (-47 mm ). Rozstaw osi wynosi 3124 mm (+124 mm). Długa wersja mierzy 5173 mm między zderzakami przy tym samym rozstawie osi; to sprawia, że jest o 131 mm krótszy niż jego poprzednik.
W porównaniu z obecnym VW Multivanem opartym na T6.1, nowy Multivan powinien być około 200 kg lżejszy. Jest to możliwe dzięki zwiększonemu wykorzystaniu aluminium i tylnej klapie wykonanej z tworzywa sztucznego.
Oprócz kierowcy jest maksymalnie siedem osób. Wszystko na przesuwanych i częściowo obracanych pojedynczych siedzeniach. Poprzednia 3-osobowa ławka nie jest już potrzebna.
Typowy system szyn Multivana jest teraz ciągły od tyłu do drugiego rzędu siedzeń. W zależności od wersji wyposażenia furgonetki, stół jest stolikiem składanym lub wielofunkcyjnym. Można go przesuwać w systemie szynowym multivana i, jeśli to konieczne, służy jako konsola środkowa między siedzeniami kierowcy i pasażera z przodu, ponieważ odpowiednie szyny rozciągają się do przodu między siedzeniami kierowcy i pasażera z przodu. Stolik posiada standardowe siedzisko z tyłu.
Nowy stół jest blokowany na nowym systemie szynowym w środku pojazdu. W pozycji standardowej obie połówki rozkładanego stołu i regulacja wysokości są wsunięte. W tej pozycji stół jest konsolą środkową, którą można ustawić w każdym rzędzie siedzeń. W górnej części konsoli zintegrowane są trzy uchwyty na kubki i półka. Stół można podnieść za pomocą dużego przycisku. Teraz otwiera się więcej schowków - na przykład na zabawki i większe butelki z napojami. Jednocześnie można teraz wyciągnąć i otworzyć dwie połówki stołu po lewej i prawej stronie. Jeśli chcesz poszerzyć stół, nacina się go za pomocą dwóch uchwytów na podstawie. Jeśli obsługiwany jest tylko jeden z tych uchwytów, stół wielofunkcyjny można przesuwać. Jeśli stół był używany jako konsola środkowa między siedzeniami kierowcy i pasażera z przodu, można go wsunąć do drugiego lub trzeciego rzędu siedzeń, aby odsłonić typowe przejście do tyłu.
Podstawowa wersja Multivana mieści 469 litrów bagażu za trzecim rzędem siedzeń aż do wysokości dachu; Po załadowaniu za drugi rząd siedzeń pojemność wzrasta do 1844 l (1850 l z panoramicznym szklanym dachem). Jeśli cała objętość ładunku zostanie wykorzystana aż do dachu za pierwszym rzędem siedzeń, wynik wyniesie 3672 litry. Odpowiednie wymiary wersji rozszerzonej nadwozia to 763, 2171 i 4005 litrów (4053 litrów z panoramicznym szklanym dachem). VWN określa ładunek przyczepy do 2000 kg.
Szerokość bez lusterek zewnętrznych: 1941 mm
Szerokość z lusterkiem zewnętrznym: 2246 mm
Wysokość: 1903 mm
Długość: 4973 mm
Długość z powiększonym tylnym zwisem: 5173 mm
Rozstaw osi: 3124 mm
Próg załadunkowy: 580 mm
wartość cw: 0,30
Masa własna: od 1862 kg do 2045 kg
Masa własna wersja długa: 1884 kg do 2067
Maksymalna ładowność: 683 kg do 915 kg
Maksymalne obciążenie dachu: 100 kg
Maksymalne obciążenie podpory: 80 kg
Maksymalna ładowność przyczepy: 1600 do 2000 kg
Waga poszczególnych siedzeń w zależności od wyposażenia i położenia z tyłu: od 23 kg do 29 kg
Nowy Multivan można zamówić po raz pierwszy jako hybrydę typu plug-in, ale także jako silnik benzynowy, a później także jako silnik wysokoprężny. Multivan z napędem hybrydowym typu plug-in nosi dodatkowe oznaczenie „eHybrid”. Moc systemowa maszyny elektrycznej plus turbodoładowany silnik benzynowy (TSI): 160 kW/218 KM. Maszyna elektryczna ma moc 85 kW / 116 PS; czterocylindrowy silnik benzynowy turbo o pojemności 1395 cm3 rozwija moc 110 kW/150 KM. Maksymalny moment obrotowy systemu wynosi 350 Nm.
Akumulator litowo-jonowy ma pojemność 13 kWh. Pozwala to na jazdę przez miasto bez emisji spalin przez ograniczony czas i do określonej prędkości. Jak zwykle w VW Multivanie dostępny jest silnik benzynowy na szybsze i dłuższe podróże. TSI włącza się dopiero od prędkości ponad 130 km/h, jak obiecuje VWN. Volkswagen Samochody Użytkowe (VWN) nie oferuje wersji hybrydowej z silnikiem Diesla.
Akumulator litowo-jonowy znajduje się w podwoziu nowego „Multivana eHybrid”, dzięki czemu zapewnia niższy środek ciężkości dla faktycznie wyższego vana. Ma to pozytywny wpływ na styl jazdy. Baterię ładujesz przez interfejs w przedniej części błotnika po prawej stronie. Volkswagen Samochody Użytkowe chce oferować własne karty ładowania do „Multivana eHybrid” do publicznego „ładowania” oraz wallboxy do szybkiego ładowania w domu. Według VW, „Multivan eHybrid” powinien startować standardowo w „E-Mode”, pod warunkiem, że jest to technicznie możliwe. Przy wyższych prędkościach lub w zależności od poziomu naładowania akumulatora włącza się turbodoładowany silnik benzynowy (TSI).
Dostępny będzie również Multivan z napędem na przednie koła z dwoma czterocylindrowymi silnikami benzynowymi z turbodoładowaniem. Mają moc 100 kW / 136 KM (czterocylindrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem i pojemnością skokową 1498 cm 3. Maksymalny moment obrotowy TSI wynosi 220 Nm) i 150 kW / 204 KM (1984 cm 3). W 2022 roku ofertę uzupełni czterocylindrowy turbodiesel (TDI) o mocy 110 kW/150 KM.
Ciekawe: silnik wysokoprężny nie jest dostępny na początku sprzedaży. Po raz pierwszy najważniejszy wariant silnika spalinowego od czasów T3 nie został wprowadzony do nowej generacji Multivana.
6-biegowa DSG w eHybrid i 7-biegowa DSG w TSI i TDI są standardem. Po raz pierwszy w Multivanie skrzynie biegów są przełączane przewodowo i za pomocą małego przełącznika DSG w instrumentach.
W zależności od wyposażenia dostępnych jest ponad 20 systemów asystujących. Standardowe wyposażenie na pokładzie obejmuje między innymi Car2X, system monitorowania otoczenia „Front Assist” z funkcją awaryjnego hamowania w mieście, wspomaganie unikania z nowym asystentem skrętu, rozpoznawanie znaków drogowych, system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu „Lane Assist” i tempomat System sterowania.
Nowy opcjonalny „IQ.DRIVE Travel Assist” umożliwia częściowo zautomatyzowaną jazdę od 0 do 210 km/h. Zintegrowane są z nim „ACC” i „Lane Assist”.
Przegląd wszystkich systemów asystujących w Multivanie:
„ACC” z funkcją Stop & Go (automatyczna kontrola odległości)
Area View” (widok 360 stopni otoczenia za pomocą czterech kamer)
Asystent parkowania, w tym asystent skrętu
Asystent startu pod górę
Car2X (lokalny system ostrzegania)
„Emergency Assist” (wspomagane zatrzymanie w sytuacji awaryjnej)
ESC z ABS, ASR, EDS
Ochrona boków
„Front Assist” z funkcją hamowania awaryjnego w mieście
System tempomatu, w tym ogranicznik prędkości
„Asystent jazdy IQ.DRIVE” (jazda automatyczna, poziom 2)
„Lane Assist” (ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu)
„Light Assist” (asystent świateł drogowych)
Wykrywanie senności
Hamulec wielokolizyjny
Asystent parkowania
„ParkPilot” (ostrzeżenie dotyczące odległości)
Proaktywna ochrona pasażerów
„Widok z tyłu” (kamera cofania)
System monitorowania ciśnienia w oponach
Asystent bocznego wiatru
„Side Assist” (asystent zmiany pasa ruchu) z ostrzeżeniem o wyjeździe
„Trailer Assist” (asystent manewrowania przyczepą)
Rozpoznawanie znaków drogowych
„IQ.LIGHT – reflektory matrycowe LED” są dostępne opcjonalnie dla standardowych reflektorów LED. Funkcjonalny zakres „IQ.LIGHT – reflektory matrycowe LED” obejmuje „Dynamic Light Assist” (stałe światła drogowe bez oślepiającego ruchu nadjeżdżającego z przeciwka) i „Dynamic Corning Light” (precyzyjne oświetlenie zakrętu).
Serienmäßig ist der neue Multivan mit einem digitalem Cockpit („Digital Cockpit“) und dem System informacyjno-rozrywkowy „Ready 2 Discover“ ausgestattet. Stets integriert: die Online-Dienste und -Services von „We Connect“ und „We Connect Plus“ (letzteres aber mit zeitlich begrenzter Laufzeit, danach kostenpflichtig verlängerbar). Als digital gesteuerte Touchflächen und Taster ausgelegt wurden die meisten Bedienelemente. Es gibt keine Mittelkonsole, die den Durchgang von hinten nach vorne behindert.
10,25-calowy wyświetlacz „Digital Cockpit” (przyrządy cyfrowe) i 10,0-calowy ekran dotykowy „Infotainment” są umieszczone na centralnej osi wyświetlania i obsługi. Po raz pierwszy w Multivanie wyświetlacz systemu informacyjno-rozrywkowego wyświetla również 360-stopniową reprezentację pojazdu jako „Widok obszaru” (opcja), aby ułatwić parkowanie i manewrowanie. Znamy to również na przykład z BMW. Nowy obwód shift-by-wire dwusprzęgłowej skrzyni biegów znajduje się centralnie pomiędzy „cyfrowym kokpitem” a systemem informacyjno-rozrywkowym.
System informacyjno-rozrywkowy online i „We Connect” w standardzie
Standardowy system informacyjno-rozrywkowy dla wszystkich wersji wyposażenia nosi nazwę „Ready 2 Discover”. „Ready 2 Discover” oferuje system połączeń alarmowych eCall i usługi online za pośrednictwem jednostki sterującej online (OCU) ze zintegrowaną kartą eSIM (bezpłatnie). Różne usługi są dostępne za pośrednictwem „We Connect” i „We Connect Plus”. Z „We Connect” można korzystać bezpłatnie przez nieograniczony czas. Spektrum obejmuje „wezwanie do awarii” (pomoc i serwis w przypadku awarii), „stan pojazdu” (stan quo z możliwością odzyskania w Multivanie) oraz pozycję parkowania (wyświetlanie w aplikacji).
Usługi „We Connect Plus” są dostępne bezpłatnie przez okres do trzech lat, a następnie mogą zostać przedłużone za opłatą. Dzięki tym usługom możliwe jest zdalne „zablokowanie i odblokowanie” lub sterowanie „ogrzewaniem postojowym online” za pomocą smartfona. W połączeniu z opcjonalnymi systemami nawigacyjnymi „Discover Media” i „Discover Pro”, „We Connect Plus” obejmuje dodatkowe usługi związane z nawigacją. Należą do nich „aktualizacja mapy online” i „informacje o ruchu drogowym online”. Na przykład w Multivanie eHybrid pojazd można wstępnie przygotować (ogrzewanie i chłodzenie) za pomocą „We Connect Plus” i aplikacji na smartfona.
Standardowy „Ready 2 Discover” oferuje również opcje nawigacji przez „App-Connect” lub „Wireless App-Connect” oraz smartfon. Ponadto funkcję nawigacji można następnie w dowolnym momencie aktywować online w tym systemie informacyjno-rozrywkowym za pomocą opcji „We Upgrade”; Oznacza to, że prowadzenie po trasie jest również możliwe bez smartfona; Ponadto instrukcje nawigacyjne są wprowadzane do „Digital Cockpit” (tylko w połączeniu z najwyższym poziomem instrumentów cyfrowych: opcjonalnym „Digital Cockpit Pro”). W połączeniu z wyświetlaczem head-up (wyposażenie specjalne) oferowanym przez VWN po raz pierwszy, piktogramy nawigacyjne mogą być również wyświetlane na przedniej szybie przed kierowcą, jeśli jest to wymagane. Takie wyświetlacze head-up są znane tylko z klasycznych samochodów.
Systemy nawigacyjne „Discover Media” i „Discover Pro” są dostępne opcjonalnie dla nowego Multivana. Wszystkie trzy systemy informacyjno-rozrywkowe można również połączyć z systemem dźwiękowym Harman Kardon opracowanym specjalnie dla Multivana. Oprócz 14 wysokiej klasy głośników, 16-kanałowego wzmacniacza Ethernet o mocy 840 watów i czterech ustawień dźwięku, system wykorzystuje jako nowość tzw. „Fraunhofer Sonamic Panorama Algorithm”. VWN opisuje swoją funkcję w następujący sposób: „Algorytm oddziela poszczególne źródła od nagrania stereo i rozprowadza je równomiernie z fascynującym dźwiękiem na scenie dźwiękowej w kształcie litery U”.
Oprócz elektrycznego hamulca postojowego zintegrowane: dwa interfejsy USB-C (standard) i półka do ładowania indukcyjnego (opcja) smartfona.
VWN nadal milczy na temat ceny. Plotka głosi, że cena wywoławcza wynosi około 40 000 euro. Obecny Multivan T6 zaczyna się od 41 531 euro z podatkiem.
Jedyne, co jest pewne, to to, że Multivan będzie dostępny w trzech wariantach wyposażenia „Multivan”, „Life” i „Style”. Sprzedaż rozpocznie się w drugiej połowie 2021 roku.
VWN będzie oferował nowego Multivana w Europie. Ponadto być może na wybranych rynkach azjatyckich i być może na Bliskim Wschodzie. Ale nie w USA – tam ID.Buzz powinien zdobywać nabywców od 2023 roku. ID.Buzz/Microbus, znany również jako identyfikator. BUZZ Cargo będzie trzecim wariantem autobusu VW. Ale zasilany wyłącznie elektrycznie i dostępny w Niemczech od 2022 roku.
VW Bus T1 do T6.1: historia kultowego vana
VW Bus: po raz pierwszy nowy Multivan z napędem hybrydowym
Przyszłość autobusu VW: VW Multivan, T6.1 / Transporter, I.D. Buzz - 1 staje się 3
Historia VW Golfa w słowach i obrazach
Porsche 911: wszystkie 8 generacji samochodów sportowych w słowach i obrazach