Audi, BMW i Daimler potwierdzili przejęcie Nokia Here. Trzy firmy płacą teraz trochę więcej.
Oficjalne jest przejęcie Nokia Here przez Audi, BMW i Daimlera. Audi i BMW we wspólnym komunikacie prasowym potwierdziły teraz przejęcie, które jest mniej więcej znane od 23 lipca.
300 milionów euro więcej zapłacone
Wbrew początkowym założeniom trzej niemieccy producenci samochodów płacą za Nokia Here 2,8 miliarda euro zamiast pierwotnie podawanych 2,5 miliarda euro. Ale to wciąż znacznie mniej niż 3,5 miliarda euro, o które Nokia pierwotnie poprosiła za usługę map. Podczas negocjacji dotyczących przejęcia Uber i Facebook zostały wyeliminowane jako oferenci Nokia Here.
Przejęcie w trzech równych częściach
Audi, BMW i Daimler przejmują firmę Nokia Here w równych częściach. Odpowiedzialne urzędy antymonopolowe jeszcze nie zatwierdziły przejęcia. Przejęcie ma zostać zakończone w pierwszym kwartale 2016 roku.
Dlatego Nokia tutaj jest tak cenna
Dla producentów samochodów Nokia Here jest nie tylko ważnym dostawcą materiałów mapowych i informacji o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym dla wbudowanych systemów nawigacyjnych producentów samochodów. Zamiast tego, dokładne mapy firmy Nokia są szczególnie potrzebne do eksperymentów z wysoce i w pełni zautomatyzowanymi samochodami, a także do dalszego rozwoju istniejących systemów wspomagania kierowcy oraz do wszelkiego rodzaju usług opartych na lokalizacji.
Precyzyjne mapy cyfrowe są połączone z danymi pojazdu w czasie rzeczywistym w celu zwiększenia bezpieczeństwa na drogach i umożliwienia nowych produktów i usług. Na podstawie wspólnych surowych danych wszyscy producenci samochodów mogą oferować swoim klientom zróżnicowane i specyficzne dla marki usługi.
Dzięki samochodom podłączonym do sieci, które rejestrują i oceniają indywidualne informacje, takie jak interwencje ABS i temperatura zewnętrzna oraz dane Nokia, w niedalekiej przyszłości samochody będą mogły być oglądane w czasie rzeczywistym, na przykład przed gołoledzią. W przyszłości można będzie również dokładniej określać korki, co może zmniejszyć ryzyko wypadków (z tyłu). Na kolejnym etapie z danych można by nauczyć się krytycznego pokonywania zakrętów, aby w odpowiednim czasie ostrzec kierowcę lub aktywować systemy wspomagające. Możliwe jest również przewidzenie faz sygnalizacji świetlnej, aby nawigować pojazdem z dostosowaną mocą silnika i zminimalizowanym zużyciem na „zielonej fali” przez ulice, jak podkreślają Audi i BMW.
Wszystkie te technologie wymagają aktualnej i co do centymetra dokładnej mapy otoczenia pojazdu, aby móc zareagować na wczesnym etapie. Tutaj należy dostarczyć te dane mapy.
Nokia Here jest również otwarta na inne firmy
Audi, BMW i Daimler chcą nadal udostępniać mapy i usługi mobilne Nokia Here innym klientom z branży motoryzacyjnej i innych sektorów, w tym na przykład firmie Garmin. Garmin używa Nokia Here do swoich urządzeń nawigacyjnych. Obecnie dostarcza mapy i dane lokalizacyjne dla prawie 200 krajów w ponad 50 językach i jest jednym z głównych dostawców map i usług lokalizacyjnych.
Nokia tutaj powinna działać niezależnie
Kierownictwo Here ma pozostać niezależne - w celu promowania biznesowego uzasadnienia Here jako platformy otwartej dla wszystkich klientów. Konsorcjum trzech niemieckich producentów samochodów nie chciało angażować się w codzienną działalność, co podkreślali Audi, BMW i Daimler.
Nokia chce zostać dostawcą sieci
Nokia chce wykorzystać cenę zakupu do wzmocnienia swojej pozycji jako dostawcy sprzętu sieciowego. Ponieważ Finowie próbują wymyślić siebie na nowo po sprzedaży swojego biznesu związanego ze smartfonami firmie Microsoft. Wraz ze sprzedażą usługi map i nawigacji Nokia Here, która ma duży oddział w Berlinie, Nokia rezygnuje z kolejnego ważnego działu, który wcześniej był ściśle związany z marką Nokia, ale nie pasuje już do Nokia zgodnie z nową strategią korporacyjną.
Microsoft już masowo zwiększył liczbę miejsc pracy w przejętym przez Nokię dziale mobilnym: w 2014 i 2015 roku. Ponieważ biznes ze smartfonami Lumia i Windows Phone nie idzie dobrze.