Bosch, BMW i Vattenfall wspólnie prowadzą w Hamburgu projekt o nazwie Second Life Batteries: zużyte baterie z pojazdów elektrycznych są połączone w Hamburgu, tworząc duży system magazynowania energii elektrycznej. Jego energia powinna być dostępna w ciągu kilku sekund i pomagać w utrzymaniu stabilności sieci energetycznej.
Projekt „Second Life Batteries” działa w następujący sposób: BMW dostarcza akumulatory ze swoich pojazdów elektrycznych ActiveE i i3. Vattenfall (spółka energetyczna Vattenfall pozywa Republikę Federalną Niemiec o kilka miliardów euro odszkodowania w związku z wycofywaniem się z elektrowni jądrowych) będzie eksploatować utworzony na jej terenie system magazynowania energii elektrycznej przez dziesięć lat. A Bosch integruje akumulatory i przejmuje kontrolę nad systemem. Magazyn ma stać się częścią już istniejącej wirtualnej elektrowni Vattenfall. W ten sposób można łączyć różne małe i zdecentralizowane generatory energii, ale są one sprzedawane zewnętrznie jako wspólna elektrownia, jak wyjaśniają trzy firmy.
Według Boscha nawet pod koniec cyklu życia w pojazdach elektrycznych akumulatory litowo-jonowe nadal mają dużą pojemność. Oznacza to, że są one nadal bardzo cenne i mogą być niezwykle wydajnie wykorzystywane jako stacjonarny magazyn buforowy przez wiele lat. W ramach projektu trzy firmy gromadzą wiedzę na temat możliwych obszarów zastosowania takich baterii, ich zachowań związanych ze starzeniem się oraz ich pojemności magazynowej. Algorytm sterowania firmy Bosch ma na celu między innymi zapewnienie maksymalnej żywotności i wydajności. Mamy już z tym doświadczenie: Bosch zbudował już systemy magazynowania energii elektrycznej w Braderup koło Sylt, aby w razie potrzeby móc tymczasowo magazynować energię z farmy wiatrowej. W tym celu połączono tysiące małych akumulatorów litowo-jonowych w dużą sieć. W Kelsterbach pod Frankfurtem Bosch zainstalował system magazynowania litowo-jonowego dla osiedla mieszkaniowego oparty na podobnym modelu. Ta wiedza jest również wykorzystywana w „Bateriach Drugiego Życia”.
Kluczowy element transformacji energetycznej
Systemy magazynowania energii elektrycznej są uważane za kluczowy element tak zwanej transformacji energetycznej (którą większość odbiorców energii elektrycznej zwykle rozpoznaje na swoich rachunkach za energię elektryczną na podstawie stale rosnących cen). Możesz pobierać energię słoneczną w ciągu dnia i uwalniać ją w nocy - lub zabezpieczyć energię wiatru na czas zastoju. W ten sposób pomagają lepiej zintegrować często zmieniające się dostawy energii odnawialnej z siecią energetyczną. Elektromobilność również mogłaby na tym skorzystać, na przykład jeśli pojazdy są ładowane energią słoneczną w nocy. Ponadto system magazynowania może szybko uwolnić swoją energię w celu stabilizacji sieci elektroenergetycznych – na przykład w ramach tzw. wirtualnej elektrowni. Dwa megawaty mocy
Obecnie w Hamburgu planowany jest i budowany obiekt magazynowy o pojemności dwóch megawatów i zainstalowanej mocy dwóch megawatogodzin. Energia ma być wykorzystywana na rynku energii bilansującej i kompensować krótkotrwałe wahania w sieci – tłumaczy Bosch. W tym celu połączonych byłoby ze sobą ponad 100 akumulatorów samochodowych. Cała konstrukcja odbywa się we własnym małym budynku. Pod względem liczbowym produkcja jest wystarczająco duża, aby przez siedem dni zaopatrywać w energię elektryczną 30 czteroosobowych gospodarstw domowych, jak wyjaśnia Bosch. Partnerzy zakładają, że magazyn zostanie uruchomiony do końca 2015 roku.