Etykieta UE na opony istnieje od 2012 roku, ale podobnie jak etykieta UE dla elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego, również etykieta opony została zmodyfikowana. Nowe rozporządzenie UE 2020/740 obowiązuje od 1 maja 2021 r. i oczywiście wprowadza pewne zmiany w oznakowaniu unijnych etykiet opon.
Etykieta UE na opony: nowy wymóg oznakowania jest wiążący
Nowa etykieta UE na opony oficjalnie weszła w życie w maju 2021 r., ale w żadnym wypadku nie oznacza to, że nagle zetkniesz się tylko z nową etykietą opony. Podobnie jak w przypadku nowej unijnej etykiety energetycznej dla elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego, przez wiele lat będziesz musiał radzić sobie zarówno ze starą, jak i nową etykietą UE na opony.
Wynikają z tego różne etykiety UE na opony, ponieważ tylko opony, które będą produkowane od maja, muszą być opatrzone nową etykietą UE na opony. Wszystkie opony samochodowe, które zostały wcześniej wyprodukowane lub znajdują się w magazynach dealerów, są nadal oznaczone starą etykietą UE na opony.
Nowa etykieta UE na opony jest obowiązkowa dla wszystkich opon do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i autobusów sprzedawanych w Europie. Muszą zawierać informacje dotyczące efektywności paliwowej, zewnętrznego hałasu toczenia i przyczepności na mokrej nawierzchni.
Ponadto na etykiecie opony umieszczono teraz dwa piktogramy: symbol alpejski, znany również jako symbol płatka śniegu, oraz łańcuch górski w trójkącie, który oznacza przyczepność opony na lodzie. „Piktogram lodów” jest szczególnie ważny dla krajów skandynawskich.
Jednak to, co jest naprawdę interesujące dla Ciebie jako konsumenta, to kod QR, który znajdziesz również na nowych etykietach energetycznych dla sprzętu AGD. Za pomocą kodu QR możesz szybko uzyskać dalsze informacje o produkcie.
Etykieta opony UE – informacje umożliwiające lepsze porównanie opon
Oprócz zwiększonego bezpieczeństwa na drogach i mniejszej emisji CO2, wielu kierowców interesuje się oczywiście również kosztami.
W szczególności opory toczenia opony szybko stają się zauważalne finansowo. Im wyższa klasyfikacja w skali od A do E, tym mniejsze zużycie paliwa.
Coraz większą rolę, zwłaszcza w zakresie bezpieczeństwa, odgrywają właściwości opony w zakresie hamowania na mokrej nawierzchni. Im wyższa przypisana klasa, tym większa przyczepność opony i krótsza droga hamowania.
Generowany z zewnątrz hałas podczas jazdy nie jest tak ważny jak opory toczenia i właściwości hamowania na mokrej nawierzchni. Niemniej jednak hałas w tle odgrywa ważną rolę, której nie należy lekceważyć, szczególnie w przypadku częstych kierowców i na długich trasach. Poziom hałasu opon mierzony jest w decybelach i dzielony na klasy od A do C.
Nawiasem mówiąc, wiek opon samochodowych można łatwo określić na podstawie notacji DOT, o której przeczytasz więcej w kolejnej praktycznej wskazówce.
Może Cię również zainteresować:
Zmień opony samochodowe - to takie proste
Czy opony zimowe są dozwolone latem? Łatwo wyjaśnić
Odpowiednio przechowuj opony w garażu - tak to działa
Kup opony zimowe przez Internet: porównanie 3 sklepów
Mity w ruchu drogowym: na pewno tego nie wiedziałeś
Wskazówka wideo: Jak prawidłowo przechowywać opony