Prawidłowa obsługa baterii w rowerze elektrycznym.
Akumulatory w holenderskich rowerach elektrycznych Sparta, Batavus czy Gazelle są testowane i dopuszczone do użytkowania z surowymi normami europejskimi, tak aby zagwarantować maksymalne bezpieczeństwo użytkownika. Jednak pomimo wysokiego standardu bezpieczeństwa, zawsze istnieje niewielkie ryzyko uszkodzenia baterii i wystąpienia pożaru. W większości przypadków uszkodzenie baterii jest spowodowane nieprawidłowym użytkowaniem. Najczęściej użytkownicy doprowadzają do uszkodzenia baterii poprzez:
Zbyt długie wystawienie akumulatora na działanie wysokich lub niskich temperatur. Uszkodzenie obudowy baterii na skutek upadku, uderzenia Stosowania niewłaściwych ładowarek lub adapterów do ładowania baterii.
Jak prawidłowo ładować baterię roweru elektrycznego ?
Pamiętaj aby zawsze postępować zgodnie ze wskazówkami dotyczącymi ładowania, które otrzymałeś wraz z rowerem – czyli najprościej czytaj instrukcję obsługi.
Bateria roweru elektrycznego powinna być ładowana w suchym, niezbyt ciepłym ani chłodnym pomieszczeniu. Idealna temperatura do ładowania baterii to 10-25°C. Bardzo bezpiecznym miejscem będzie pomieszczenie, które posiada czujnik dymu, zaleca się również monitorowanie baterii w czasie ładowania. Nie zaleca się również pozostawiania ładowanej baterii bez opieki np. na całą noc.
Po naładowaniu akumulatora powinno się go odłączyć od sieci. Pamiętaj aby używać tylko i wyłącznie prawidłowej, oryginalnej ładowarki. Nigdy nie kupuj ładowarek, które nie posiadają certyfikatów i nie są zalecane przez producentów.
Zasady bezpieczeństwa w czasie korzystania z baterii w rowerze elektrycznym.
Aby bezpiecznie ładować akumulator roweru elektrycznego, postępuj zgodnie z poniższymi wskazówkami:
Zawsze umieszczaj baterię w pobliżu czujka dymu, w ognioodpornym miejscu, z dala od materiałów łatwopalnych
Nie umieszczaj akumulatora w bezpośrednim świetle słonecznym lub obok systemów grzewczych, ale w suchym miejscu o stałej temperaturze.
Nadzoruj podczas ładowania. Nie zalecamy ładowania w nocy.
Gdy akumulator jest pełny, odłącz ładowarkę od gniazdka sieciowego. Niektóre baterie samoczynnie po naładowaniu rozłączają pobieranie prądu – zapoznaj się z instrukcją w swoim rowerze.
Jeżeli rower lub bateria upadły Ci w czasie użytkowania lub miałeś kolizję, sprawdź, czy nie jest uszkodzony. W razie niepewności zaprowadź rower do serwisu w celach diagnostycznych.
Nie przechowuj roweru elektrycznego z akumulatorem w palącym słońcu przez długi czas, wybierz cień. Jeżeli nie masz takiej możliwości, wyjmij baterię i przechowuj ją w chłodnym i suchym miejscu
Kupuj baterie i ładowarki do rowerów elektrycznych tylko od znanych producentów i przez autoryzowanych sprzedawców. Wymagania dotyczące jakości i bezpieczeństwa akumulatorów i ładowarek na nieoficjalnych stronach są często niepełne i niewystarczające.
Powyższe zasady dotyczą wszystkich rowerów elektrycznych: postępuj zgodnie z instrukcjami dotyczącymi rowerów elektrycznych. Zawsze uważnie przeczytaj instrukcję ładowania.
NALEŻY BEZWZGLĘDNIE PAMIĘTAĆ, ŻE KAŻDA INGERENCJA W BUDOWĘ BATERII GROZI JEJ SAMOZAPŁONEM – mowa tutaj o tak popularnych ostatnio regeneracjach baterii.
Zdjęcie zapożyczone z
Jeżeli bateria roweru elektrycznego zostanie uszkodzona…
W przypadku poważnego uszkodzenia baterii roweru elektrycznego należy niezwłocznie wezwać straż pożarną. Co uznać za poważne uszkodzenie baterii ?
Jeśli zauważysz wyciek płynu, nadmierne ciepło, silny zapach, dym lub iskry podczas ładowania akumulatora roweru elektrycznego, natychmiast wyjmij go z sieci. Natychmiast powinieneś zaprzestać korzystania z akumulatora roweru elektrycznego i odłączyć go od ładowarki. Przenieś baterię na zewnątrz i z dala od materiałów łatwopalnych.
PAMIĘTAJ BATERII NIE NALEŻY POLEWAĆ WODĄ – NAWET GDY JEST ODŁĄCZONA OD SIECI. Woda tylko zaogni sytuację.
Masz więcej pytań skorzystaj z porady autoryzowanego sprzedawcy rowerów elektrycznych. Rowery elektryczne Bosch / Yamaha / Bafang we Wrocławiu.
Akumulatory montowane z tyłu
Aby naładować akumulator bez wymontowywania go z roweru, wystarczy podnieść gumową pokrywę gniazda ładowania (w zależności od modelu będzie ono na wsporniku akumulatora lub na samym akumulatorze) i podłączyć wtyk ładowania. Podłącz wtyk ładowania do gniazda zasilania (pamiętaj, aby w razie potrzeby włączyć gniazdo!). Na ładowarce zapali się żółta dioda, a na akumulatorze będzie błyskać zielona dioda sygnalizująca, że trwa ładowanie.
W przypadku ładowania akumulatora poza rowerem najpierw należy wyłączyć zasilanie, a następnie wsunąć klucz do zamka na wsporniku akumulatora, obrócić go i ostrożnie wymontować akumulator z roweru. Następnie podłącz wtyk ładowania do adaptera (SM-BTE60) i podłącz adapter do odpowiedniego gniazda ładowania akumulatora. Teraz można podłączyć wtyk zasilania do gniazda elektrycznego. Sprawdź, czy na ładowarce świeci się żółta dioda, a na akumulatorze błyska zielona dioda sygnalizująca ładowanie.
Jak dbać o akumulator w rowerze elektrycznym?
Akumulator to najważniejszy element naszego roweru, a także najdroższy. Pozostawienie go samemu sobie może spowodować, że straci swoje właściwości. Wymiana na nowy będzie nas bardzo dużo kosztować.
Co warto wiedzieć?
Nie warto kupować roweru elektrycznego z bateriami innymi niż Li-LON (litowo-polimerowe). Na portalach aukcyjnych możemy znaleźć wiele e-rowerów używanych, w atrakcyjnej cenie, jednak najczęściej nie znajdziemy informacji o technologii z jakiej zostały zbudowane.
Nie warto zawracać sobie głowy e-rowerami, których akumulatory są w technologii, Ni-Mh (niklowo-metalowo-wodorkowe), Li-Poly (litowo-polimerowe) Ni-Cd (niklowo-kardamowe) czy żelowej.
Akumulator Litowo-polimerowy jest najczęściej wykorzystywany w nowych rowerach elektrycznych ze względu na dobry stosunek masy do pojemności.
Standardem jest dziś akumulator o pojemności 400 Wh (11Ah) w rowerach miejskich, a w rowerach trekkingowych czy górskich montowane są baterie o pojemności 500 do 630 Wh.
Na takiej baterii możemy przejechać więcej kilometrów 110/145 km a w przypadku Bolta (Overfly) możemy dołożyć jeszcze jedną baterię, która zwiększa nasz zasięg do 240 km.
Przy zakupie warto też spytać sprzedawcę na jakich ogniwach zbudowana jest bateria.
Na rynku mamy grupę tańszych rowerów elektrycznych. Jest to wynik jakości baterii, która posiada tzw. „no name” (bez imienne).
Taki akumulator po jakimś czasie szybko się rozładowuje i traci na wydajności a znalezienie serwisu pogwarancyjnego jest dość utrudnione.
Rowery elektryczne w naszej ofercie mają ogniwa Samsunga, Lg lub Panasonica -daje nam to gwarancję, iż taka bateria będzie nam długo służyła, a gdyby wystąpiła jakaś awaria na pewno będziemy mogli dostać baterię o tych samych parametrach.
Ogniwa to nie wszystko.
W firmowych akumulator ważny jest jeszcze system BMS (Baterry Management System), który steruje ładowaniem poszczególnych ogniw, aby były jednakowo naładowane. W nowych bateriach jest też podwójne zabezpieczenie prądowe - zapobiega ono przegrzaniu baterii czy uszkodzeniu baterii.
W systemach baterii „no name” nie wiemy czy taki system jest, jaka jest jakość i sprawność.
Wato więc pamiętać, że markowe baterie mają wyższą jakość i są bezpieczniejsze oraz dłużej posłużą.
W e-rowerach firmy Overfly i Lovelec stosowane są baterie markowe (LG, Samsunga), co także przekłada się na żywotność i ilość cykli ładowań. W zależności od wyboru baterii, takich cykli będziemy mieli od 500 do 700, co wystarcza nam na około 5-7 lat, wszystko zależy od osoby która taki rower elektryczny użytkuje.
Jeżeli jest to osoba ciężka, korzysta tylko z najwyższego trybu wspomaga i jeździ pod górkę, lub korzysta wyłącznie z manetki „gazu”, to taka bateria szybciej się zużyje a jej wydajność może spaść do 60/70%.
Przy tej okazji warto też spytać sprzedawcę, ile będzie kosztować nas nowa bateria, gdyż ceny baterii są bardzo różne od 1500 do nawet 3000 zł. A to ważny aspekt kiedy kupiony rower ma nam służyć dłużej.
W świetle powyższych informacji już wiemy, że sercem roweru nie jest silnik a akumulator, o który powinniśmy szczególnie dbać, aby na służył długo i abyśmy mogli na jednym ładowaniu przejechać jak najwięcej kilometrów.
Pamiętaj o kilku wskazaniach: