Rowery elektryczne to pojazdy, które coraz częściej spotkać można nie tylko na ulicach miast, ale również niewielkich miejscowości czy nawet pośród górskich szlaków. Choć często korzystają z nich młodzi ludzie, stanowią one doskonały środek transportu dla osób starszych, które ze względu na słabszą kondycję lub różne schorzenia potrzebują dodatkowego wsparcia podczas pedałowania. Jednak w jaki sposób senior ma znaleźć model odpowiedni do swoich potrzeb? W tym artykule postaramy się przedstawić najważniejsze cechy, na jakie należy zwrócić uwagę podczas zakupu.
Materiał promocyjny: CentrumRowerowe.pl
Jednoślady ze wspomaganiem elektrycznym wywołały małą rewolucję w branży rowerowej. Obecnie dostępne są modele z silnikami przeznaczone do różnych dyscyplin – od wariantów miejskich przez szosowe, szutrowe aż po dedykowane do jazdy w bardzo wymagającym terenie e-MTB. Wśród szerokiej gamy modeli znaleźć można również takie, które z powodzeniem wykorzystają osoby starsze, szukające taniego w utrzymaniu i wygodnego środka komunikacji na niedalekie dystanse. Zanim przejdziemy do cech, na które należy zwrócić uwagę podczas zakupu e-bike’a dla seniora, warto omówić, czym właściwe są coraz popularniejsze „elektryki”.
Rower elektryczny – wygodny środek transportu
Rowery elektryczne, choć z wyglądu niewiele różnią się od klasycznych modeli, są zdecydowanie bardziej zaawansowane technologicznie. Wyróżniają je przede wszystkim silniki, najczęściej zlokalizowane w korbie lub tylnej piaście. Dzięki nim pedałowanie jest o wiele łatwiejsze, a rowerzysta nie męczy się podczas jazdy, nawet przy pokonywaniu wzniesień.
Zasilanie motorów odbywa się poprzez kompatybilne z nimi akumulatory. Te zazwyczaj umiejscowione są na ramie, wewnątrz niej, lub na bagażniku. Dodatkowe elementy są dobrze wpasowane w konstrukcję roweru i w żaden sposób nie przeszkadzają w jeździe. Cały system obsługiwany jest za pomocą kontrolerów zlokalizowanych na kierownicy. W niektórych modelach dostępne są też osobne wyświetlacze. Trochę inaczej działa także system oświetlenia. Zazwyczaj nie są to zwykłe lampki z własnym ogniwem, ale modele zasilane przez baterię e-bike’a. W wielu przypadkach obsługuje się je za pomocą kontrolera odpowiedzialnego za sterowanie całym układem.
Wybieramy rower dla seniora – geometria ramy i typ jednośladu
Osoby starsze, szukające roweru elektrycznego mającego służyć jako komfortowy środek transportu, powinny zwrócić uwagę przede wszystkim na modele miejskie. Ich geometria pozwala na przyjemną jazdę z wyprostowaną sylwetką, co pozwoli uniknąć bólu kręgosłupa wywołanego przemieszczaniem się ze stale pochyloną nad kierownicą sylwetką. Co więcej, siodełka w tego typu jednośladach zazwyczaj są obszerne i bardzo wygodne, czasem nawet amortyzowane. Nie bez powodu potocznie mówi się o nich „kanapy”. Zapewniają wysoki komfort i stabilne podparcie rowerzysty.
Niezwykle istotny aspekt stanowi również ułożenie rur. Górna powinna być mocno obniżona, tak aby wsiadanie i zsiadanie nie sprawiały seniorowi żadnych problemów. Pozwala to uniknąć wysokiego podnoszenia nogi, a tym samym znacznie obniża ryzyko wywrotki, co nie tylko poprawi bezpieczeństwo cyklisty, ale także zwiększy jego pewność siebie i komfort psychiczny.
Bardzo dużym atutem, który z pewnością doceni przyszły użytkownik, jest bagażnik. Pozwoli on na montaż dodatkowych sakw, torby bądź koszyka. Dzięki temu będzie można wygodnie przewieźć bagaże.
Przeglądając dostępne modele, koniecznie należy zwrócić uwagę również na masę całego jednośladu. Rowery wyposażone w silniki są znacznie cięższe niż ich klasyczne odpowiedniki. Stojąc przed dylematem, który pojazd wybrać, warto zdecydować się na ten o mniejszej wadze, aby ewentualne przenoszenie roweru nie stanowiło problemu. Będzie to szczególnie ważne dla użytkowników, którzy planują przechowywać e-bike’a w piwnicy lub mieszkaniu.
Moc silnika i pojemność baterii
Parametrami, na które niewątpliwie należy zwrócić uwagę, są moc silnika oraz pojemność baterii. Ta pierwsza odpowiada za to, do jakiej prędkości będzie wspomagał nas motor i jak szybko pozwoli ją osiągnąć. Wartością odpowiednią dla seniora będzie 250 W, co w zupełności wystarczy do spokojnej jazdy po mieście.
Wielkość akumulatora odpowiada natomiast za to, jak często będzie trzeba go ładować i jaki dystans pozwoli nam przejechać podczas jednej wycieczki. Niektóre modele dysponują energią w ilości wystarczającej do pokonania nawet ok. 100 km. W rowerze dla osoby starszej pojemność baterii powinna oscylować w granicach 250-500 Wh. Większe ogniwa, co prawda trochę rzadziej będzie trzeba ładować, jednak będą one cięższe.
Manetka i ekran
Bardzo ważne jest, aby e-bike dla seniora wyposażony został w czytelny ekran, na którym napisy i grafiki będą na tyle duże, żeby użytkownicy o słabszym wzroku bez problemu mogli je odczytać. Niektóre rowery elektryczne nie mają osobnych wyświetlaczy, często jednak istnieje możliwość połączenia systemu z aplikacją na smartfonie. Wystarczy przymocować telefon do kierownicy, a na jego wyświetlaczu znajdą się wszelkie niezbędne dla rowerzysty informacje, takie jak wybrany tryb jazdy, prędkość, czy stan naładowania akumulatora.
Manetka powinna być łatwo dostępna bez potrzeby puszczania kierownicy – najlepiej, gdyby obsługiwana była kciukiem, co pozwoli na wygodne sterowanie pracą silnika przy jednoczesnym zachowaniu stabilnej pozycji.
E-bike dla seniora – idealny środek transportu!
Nie ulega wątpliwości, że rower elektryczny stanowi świetny środek transportu dla osoby starszej. Pozwoli jej szybciej przemieszczać się po mieście bez większego wysiłku, a przy tym pełni swego rodzaju rolę rehabilitacyjną, motywując do ruchu na powietrzu. Seniorzy bez problemu przewiozą na nim zakupy, dojadą do rodziny, znajomych, czy przychodni. Jedyną wadę stanowi jego masa, która może powodować kłopoty z wnoszeniem na wyższe piętra w blokach. Warto wziąć ją pod uwagę, szukając odpowiedniego modelu oraz planując przyszłe użytkowanie.
Publikacja sponsorowana, tekst spoza redakcji SmartRide.pl
Czy rower elektryczny dla starszej osoby jest dobrym pomysłem? Takie pytanie pada bardzo często, gdy pojawiają się pewne obawy przed zakupem tego typu pojazdu. Z pewnością nie należy wykluczać e-bike’ów, ponieważ w pewnej grupie wiekowej to one są bardzo pomocne w swobodnym przemieszczaniu się bez ogromnych pokładów wysiłku, który trzeba włożyć w napędzenie tradycyjnego jednośladu.
Jak powinien wyglądać rower elektryczny dla seniora?
Rosnąca wraz z wiekiem liczba schorzeń często staje się powodem do rezygnacji z wielu aktywności. Ból kręgosłupa, kolan czy problemy ze stawami są największymi winowajcami zaprzestania w podeszłym wieku na przykład jazdy na rowerze. Wiele osób z pewnością chciałoby kontynuować przejażdżki. Dobra wiadomość – są one jak najbardziej możliwe! Jeżeli wymienimy swój dotychczas służący nam model, na taki ze wspomaganiem, szybko odzyskamy radość z poruszania się na dwóch kółkach.
Rower elektryczny zalety i wady z punktu widzenia seniora
Specjaliści często wśród znaczących argumentów za e-bike’ami podają właściwości prozdrowotne i pełną mobilność. Trzeba się z tym jak najbardziej zgodzić. Rzadko seniorzy mogą cieszyć się dobrą kondycją fizyczną, więc rekreacyjne przejażdżki po okolicy, do sklepu, lekarza czy na działkę wyjdą na pewno na dobre. Przyjemny ruch na świeżym powietrzu w połączeniu z możliwością przemieszczenia się do wyznaczonego miejsca z pewnością ucieszą niejedną, starszą osobę.
Na poczet zalet roweru elektrycznego należy wymienić nieobciążanie organizmu, jak ma to miejsce w przypadku tradycyjnych jednośladów. Senior wkłada w pedałowanie mniej siły, stąd nie męczy się on tak bardzo, a jazdę może potraktować jak prozdrowotną przejażdżkę. Obecność układu elektrycznego przekłada się na mniejsze obciążenie kolan, kręgosłupa, a także poprawę wydolności, wpływając na ogólną kondycję organizmu.
Zalety roweru elektrycznego doceniają także sanatoria, które rehabilitują swoich kuracjuszy za pomocą e-bike’ów. Odpowiednio dobrane ćwiczenia mogą wykonywać nawet osoby cierpiące na różne choroby jak stwardnienie rozsiane, rak, otyłość czy borykające się z dolegliwościami układu wieńcowego.
W cieniu typowo prozdrowotnych korzyści stoją także niskie koszty eksploatacji, a także bycie bardziej eco friendly. Senior nie musi ponosić regularnych opłat, jakie wiążą się z eksploatacją auta czy skutera (koszty paliwa, ewentualnych napraw, obowiązkowego ubezpieczenia, itp.). W porównaniu z nimi wszystkimi naładowanie baterii rowerowej to znikome koszty, które nie będą zbytnim obciążeniem dla portfela osoby starszej. „Elektryk” nie generuje spalin, więc jeżdżąc nim, nie wydzielamy szkodliwego CO 2 .
Czy rower elektryczny dla seniora może mieć jakieś wady? Nie należy ukrywać, że największą wadą e-bike’ów jest ich masa. Utrudnia ona podniesienie roweru, nie mówiąc już o dźwiganiu. Często spacer z rowerem może być już problematyczny. np. kiedy towarzyszymy sąsiadce idącej do domu i pchamy swój pojazd podczas miłej rozmowy. Jednoślad jednak swoje waży, a po takim spacerze senior może uskarżać się na zmęczenie lub co najgorsza bóle.
Jeżeli nie zadbamy o stan naładowania baterii, po drodze może nas spotkać niemiła niespodzianka. Silnik nie będzie wspomagany, a nasz e-bike zamieni się w zwykły model. Zawsze należy więc pamiętać i mieć na uwadze, że akumulator napędza całą elektrykę i bez jego obecności jazda jest już mniej przyjemna.
Zalety roweru elektrycznego są jednak na tyle duże, że przeważają one nad wadami. Jeżeli mamy w rodzinie seniora lub sami nim jesteśmy, warto pomyśleć o udogodnieniu w postaci „elektryka”.
Jaki rower elektryczny dla seniora będzie najodpowiedniejszy?
Stojąc przed zakupem roweru, zawsze wyznaczamy sobie pewne kryteria, które nasz wymarzony model musi spełniać. Nie inaczej jest w kwestii e-bike’a. Decyzja o chęci posiadania właśnie takiego roweru wiąże się z niemałym wydatkiem, więc każdy aspekt musi zostać dokładnie przemyślany.
Na początek zajmijmy się budową i geometrią „elektryka”. Osobom starszym korzystanie z niego nie może sprawiać trudności i być powodem do niepokoju o swoje bezpieczeństwo. Z tego względu górna rura ramy powinna zostać usytuowana możliwie jak najniżej i być odpowiednio wyprofilowana. Właśnie tak mamy w dwóch modelach Orbea: Optima E40 i Optima E50. Dzięki temu zabiegowi zarówno wsiadanie, jak i zsiadanie nie będą kłopotliwe oraz wiązały się z wymagającym uniesieniem wysoko nogi, aby przełożyć ją na drugą stronę roweru. Dla osób, które jednak nie mają z tym problemu, a poszukują małego i zwinnego „elektryka”, polecamy Orbea KATU-E 30. Nadaje się on do miasta i zmieści w każdej uliczce.
Tak, jak w przypadku tradycyjnych jednośladów, rozmiar e-bike’a również należy dopasować do wzrostu przyszłego użytkownika. Ważna jest także przyjmowana pozycja – w trakcie pedałowania nie powinno się przez długi czas utrzymywać pochylonej postawy, ponieważ senior odczuje ból pleców i kręgosłupa. Bez uwzględnienia tych elementów nie ma mowy o wygodzie i przyjemności z jazdy.
Ze „zwykłego” roweru również można zrobić idealnego e-bike’a dla osób starszych.
Istotnym aspektem jest także siodełko. O ile „zwykły” rowerzysta nie będzie sobie nim zaprzątał zbytnio głowy, o tyle senior nie może siedzieć na twardych i wąskich siedziskach. Mogą one przyczynić się do problemów zdrowotnych. Decydować się warto na takie modele, w których siodełko amortyzuje wstrząsy podczas podróży i jest wypełnione żelowymi wkładkami. W przypadku, kiedy fabrycznie zamontowane nie będzie spełniało oczekiwań osoby starszej, warto je wymienić na wygodniejsze. Dobrze też, aby sztyca miała możliwość regulacji, co ułatwi prowadzenie.
Układ elektryczny – co można o nim powiedzieć?
Biorąc pod uwagę komponenty napędu elektrycznego, pierwsze skrzypce grają dobra i pojemna bateria oraz mocny silnik.
W pierwszym przypadku nie chodzi o częstość ładowania akumulatora, a dystans, jaki będziemy w stanie pokonać za jego pomocą. Oczywistym jest, że na krótkie odcinki wystarczy nam podstawowa wersja 250 Wh. Seniorzy marzący o dłuższych wycieczkach, mogą postawić nawet na 500 Wh baterie. Niektóre modele dysponują zapasem energii nawet na 100 km, ale wiele zależy od wagi użytkownika, rodzaju nawierzchni czy warunków atmosferycznych.
Odpowiednią wartością dla silnika spokojnie można przyjąć 250 W – do spokojnej jazdy będzie ona idealna. Na rynku znajdziemy e-bike’i, które wymagają wsparcia w napędzaniu jednośladu, jak i takie, które pozwalają poruszać się bez wysiłku.
Czy senior powinien obawiać się obsługi „elektryka”?
Rower elektryczny dla starszej osoby nie powinien sprawiać trudności w obsłudze – wbrew pozorom może ona być niekiedy kłopotliwa z uwagi na nowinki technologiczne, od których seniorzy raczej stronią.
Dużym ukłonem w stronę bezproblemowej eksploatacji jest z pewnością duży ekran, dzięki czemu wyświetlane informacje o napędzie będą widoczne i czytelne. Podobnie wygląda kwestia sterowania. W popularnych modelach możemy wybrać trzy ustawienia trybów wspomagania, dostosowując je do swoich preferencji. Użycie w tym przypadku prostych komend sprawi, że użytkowanie e-bike’a z pewnością będzie bardziej intuicyjne. Senior szybko przywyknie do nowej maszyny.
Rower elektryczny dla seniora to doskonały pomysł na aktywizację sportową starszej osoby! Część rowerzystów woli oczywiście tradycyjne rozwiązania, na szczęście w Ski Team obie grupy znajdą jednoślady spełniające ich oczekiwania. Duży wybór rowerów każdego typu na rynku może wprowadzać Cię w konsternację, jednak bez obaw – w tym artykule dowiesz się, jaki rower dla seniorki i seniora będzie tym odpowiednim.
Czym powinien charakteryzować się rower dla starszej osoby?
Rower elektryczny dla seniora lub zwyczajny rower bez napędu elektrycznego dla starszej osoby powinien przede wszystkim zapewniać bezpieczeństwo. Druga w kolejności jest przyjemność z jazdy. Na ten „parametr” wpływ ma wiele czynników.
• Niska waga ramy i komponentów umożliwi łatwy transport roweru i wnoszenie go po schodach. Lekki rower będzie również łatwiej pokonywał podjazdy i stawiał mniejszy opór podczas jazdy po płaskiej nawierzchni.
• Szeroki zakres przełożeń również ułatwi jazdę. Warto zadbać o jak największą liczbę rzędów na kasecie oraz liczbę przednich zębatek. Duży zakres biegów to płynniejsza zmiana i mniejsze skoki pomiędzy poszczególnym ustawieniami.
• Rama powinna być dopasowana do wzrostu oraz możliwości motorycznych rowerzysty. Starsze osoby z problemami ruchowymi powinny unikać ram z wysokim prowadzeniem górnej rury.
• Prosta budowa i nieskomplikowane wyposażenie ułatwi codzienne dbanie o rower.
Oprócz tego należy wziąć pod uwagę „standardowe” kwestie, które rozważamy ,kupując rower dla osoby w każdym wieku. Więcej na temat wyboru jednośladu napisaliśmy w artykule o rodzajach rowerów.
Jaki rower dla seniora i seniorki wybrać?
Seniorzy mogą wybierać spośród różnych typów konstrukcji. Rower elektryczny dla seniora nie musi różnić się niczym od innych. Istnieją jednak rowery, które swoją budową znacznie ułatwiają użytkowaniem starszym osobom. Przyjrzyjmy się najciekawszych propozycjom.
Rowery ze zwykłą ramą
Wśród klasycznych rowerów znajdziemy sporo konstrukcji wspomaganych motorem elektrycznym. Świetną propozycją do jazdy po mieście oraz na dłuższe wycieczki turystyczne będzie Cube Kathmandu Hybrid. Silnik marki Bosch uczyni jazdę bardziej dynamiczną, a aluminiowa rama i podzespoły Shimano zapewnią niską wagę całości.
Jako alternatywę polecamy również model Cube Kathmandu Hybrid One.
Rowery z ramą trapezową
Rowery z ramą trapezową zdecydowanie ułatwiają wsiadanie i zsiadanie (szczególnie w codziennych ubraniach). Jednym z jednośladów, skonstruowanych na bazie takiej właśnie ramy, jest Cube Touring Hybrid One 400. To konstrukcja stworzona do pokonywania dużych przebiegów podczas weekendowych (i dłuższych!) wyjazdów. Mocny silnik firmy Bosch i kaseta z dziewięcioma przełożeniami sprawiają, że jazda jest płynna i nie wymaga wysiłku.
Rowerem elektrycznym dla seniora o podobnej konstrukcji jest Cube Nuride Hybrid Pro 625 Allroad. Amortyzator o skoku 100 mm tłumi nierówności, a opony Schwalbe G-One Allroud zapewniają doskonałą przyczepność
Rowery easy entry
Rowery typu easy entry to szczególny rodzaj konstrukcji o maksymalnie obniżonej rurze ramy. By na nie wsiąść, wystarczy tylko nieznaczne podniesienie nogi i przełożenie jej na drugą stronę konstrukcji. Doskonałym przykładem będzie model marki Cube 532802 Nuride Hybrid EXC 625 Allroad Easy Entry. To ciekawa propozycja ze 100 mm amortyzatorem, świetnym napędem Bosch CX oraz oponami odpowiednimi na każdą nawierzchnię. Rower sprawi mnóstwo radości nie tylko podczas codziennej jazdy, ale również przy dłuższych eskapadach.
Kolejnym rowerem easy entry, o którym warto wspomnieć, jest Cube Kathmandu Hybrid One 500. Wbudowany system oświetlenia i zintegrowany bagażnik to duże udogodnienia. Napęd Shimano z dziesięcioma przełożeniami, wraz z silnikiem Bosch zapewnią lekkość w pokonywaniu podjazdów.
Odpowiedni rower dla seniora to nie wszystko!
Odpowiedź na pytanie, jaki rower dla starszej osoby będzie odpowiedni, to dopiero początek. W przypadku seniorów powinniśmy zwracać szczególną uwagę na zapobieganie wypadkom oraz urazom. Przezorny zawsze ubezpieczony!
1. Kompletowanie niezbędnych akcesoriów zacznijmy od zakupu kasku. Głowa jest najbardziej newralgiczną i podatną na uszkodzenia częścią ciała. Dobrze, by kask był zabudowany w części potylicznej, co dodatkowo wzmocni ochronę. Taką budowę ma między innymi model Uvex 4011 Gravel X. Poszukując ochraniaczy warto rozważyć model 16029 marki Cube.
2. Podstawą będzie również dobrej jakości zestaw oświetlenia (przeczytaj więcej o tym, czy rower musi mieć światła). Działające do 6 godzin lampki Cube KPL Acid Pro 40 posłużą podczas niejednej wycieczki.
3. Do przewożenia drobnych zakupów może przydać się bagażnik rowerowy. Zamocowane na nim sakwy lub torba pozwolą przewieźć podstawowe przedmioty, ciepłą kurtkę lub zapas jedzenia podczas dłuższych weekendowych wyjazdów. W tej roli doskonale sprawdzi się minimalistyczny model Cube Acid Sic Rilink.
4. Zostawiając rower pod sklepem, należy pomyśleć o jego właściwym zabezpieczeniu przed kradzieżą. Lekkie zabezpieczenie typu u-lock Kryptonite Keeper będzie w tym przypadku dobrym wyborem.
5. Zgodnie z przepisami rower powinien być wyposażony w dzwonek. Minimalistyczny Knog OI Luxe pomoże spełnić ten wymóg. Dzwonek jest głośny, nie hałasuje podczas jazdy i nie rzuca się w oczy.