Rower ze wspomaganiem elektrycznym już od kilku lat podbija serca rowerzystów na całym świecie. W tym sezonie e-bike stał się równie popularny w Polsce. Coraz więcej osób decyduje się na zakup roweru, który gwarantuje szybkie i przyjemne dojazdy do pracy, unikanie korków i opłat parkingowych, a także zapewnia długie i nienadwyrężające naszej kondycji weekendowe wycieczki. Jeśli zastanawiasz się nad zakupem roweru elektrycznego – ten poradnik jest właśnie dla Ciebie. Na co zwrócić uwagę przed zakupem? Poznaj wszystkie zalety, a także możliwości popularnego e-bike’a.
Rower elektryczny – co to takiego?
Rowery elektryczne to nic innego jak ulepszona wersja roweru tradycyjnego, zwanego też analogowym. Jego popularna nazwa – e-bike – nawiązuje do tej oryginalnej, czyli „electric bicycle” (rower elektryczny). W odróżnieniu od klasycznych, znanych nam od dzieciństwa, jednośladów wspomaga on jazdę za pomocą silnika elektrycznego znacznie ułatwiając poruszanie się.
Choć początki rowerów elektrycznych sięgają końca XIX wieku, to właśnie w ciągu ostatnich lat e-bike stał się najbardziej popularny. Nic dziwnego – rowery elektryczne poruszają się niemal bezszelestnie, umożliwia efektywną jazdę bez zbędnego wysiłku i korzystać z niego mogą zarówno doświadczeni cykliści, jak i seniorzy, dzieci czy osoby o słabszej kondycji.
Jak działa rower ze wspomaganiem elektrycznym?
Każdy rower z silnikiem elektrycznym posiada trzy kluczowe elementy, które odróżniają go od tradycyjnego roweru. Są to elementy odpowiadające za wspomaganie elektryczne i należą do nich:
Bateria, Silnik elektryczny Elektroniczny kontroler sterujący pracą układu wspomagania.
E-bike wspomaga więc rowerzystę podczas pedałowania, dzięki czemu może on pokonywać znacznie dłuższe dystanse praktycznie bez zmęczenia. Wspomaganie elektryczne zachęca rowerzystę do intensywniejszego pedałowania odciążając pracę jego mięśni.
Rowery elektryczne a przepisy
Polskie Prawo o Ruchu drogowym (art. 2, punkt 47) określa rower jako pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem. Może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V.
Jazda rowerem elektrycznym możliwa jest więc tylko dzięki sile pedałowania, która to uruchamia cały mechanizm wspomagania. Mechanizm zostaje automatycznie wyłączony, kiedy prędkość pojazdu przekracza 25 km.
To właśnie te ograniczenia pozwalają nam odróżnić rowery elektryczne od skutera.
Czy rower elektryczny trzeba rejestrować?
Całe szczęście, kupując e-bike nie musimy przejmować się papierologią. W odróżnieniu od motorowerów, które zasilane są silnikiem spalinowym, rowery zasilane silnikiem elektrycznym nie muszą być zarejestrowane. Co za tym idzie nie wymagają opłat za obowiązkowe ubezpieczenie ani corocznych przeglądów. Ubezpieczenia roweru i przeglądy zależą tylko i wyłącznie od właściciela jednośladu.
Bateria – serce rowerów elektrycznych
Bateria to jeden z podstawowych elementów budowy rowerów elektrycznych. To właśnie dzięki akumulatorowi, który jest źródłem prądu elektrycznego, możemy wprawić silnik w ruch. Od baterii zależy zasięg i maksymalna prędkość naszego roweru.
Przed rozpoczęciem jazdy powinniśmy naładować akumulator: dzięki pełnemu naładowaniu możemy cieszyć jazdą nawet na bardzo długich trasach.
Na rynku istnieje kilka rodzajów baterii wykorzystywanych do produkcji e-bike’ów:
Akumulatory Li-ION (litowo-jonowe), Li-Poly (litowo-polimerowe), Ni-MH (niklowo-metalowo-wodorkowe), Ni-Cd (niklowo-kadmowe) Akumulatory żelowe.
Według ekspertów najlepszym i najbardziej sprawdzonym rozwiązaniem jeśli chodzi o rowery elektryczne, są akumulatory litowo-jonowe. Dlaczego?
Ten rodzaj baterii, wykorzystywany w rowerach ze wspomaganiem elektrycznym marki Muvike, mają dużo lepszy stosunek masy do pojemności – jednym słowem, że są dużo lżejsze od innych rodzajów akumulatorów.
Kolejną cechą przemawiającą za akumulatorem LI-ION jest jego duża żywotność. Akumulator rowerowy utrzyma ponad 80% swojej pierwotnej pojemności nawet po 800 cyklach ładowania.
Akumulatory litowo-jonowe mają również większą odporność na doładowywania – możemy więc doładowywać naszą baterię kiedy tylko chcemy. Ponadto, jeśli postawimy na ten rodzaj akumulatora rowerowego nie musimy formatować go po zakupie.
Każdy litowo-jonowy akumulator rowerowy posiada bowiem system BMS (Battery Management System), który czuwa nad procesem ładowania baterii. Jedną z najważniejszych cech tych baterii jest fakt, że akumulator rowerowy posiada podwójne zabezpieczenie prądowe, jest więc całkowicie bezpieczny.
Silnik – dzięki niemu rower staje się e-bikiem
Napęd elektryczny jest tym, co wyróżnia e-bike od tradycyjnych rowerów. To właśnie dzięki niemu przemierzając kilkadziesiąt kilometrów prawie wcale się nie męczymy, a do pracy jedziemy z prędkością znacznie przewyższającą prędkość samochodu osobowego stojącego w korkach.
Napęd elektryczny do roweru jest kluczowym elementem budowy e-bike’a i przed wyborem wymarzonego roweru elektrycznego powinniśmy starannie zastanowić się nad wyborem konkretnego rodzaju napędu.
Silnik elektryczny do roweru może być umiejscowiony w różnych jego częściach. Wyróżniamy silnik w kole oraz silnik centralny. Jeśli napęd do roweru umiejscowiony jest w kole (przednim, bądź tylnym) to może on być przekładniowy bądź bezprzekładniowy.
Jeśli chcemy korzystać z roweru elektrycznego głównie w przestrzeni miejskiej, bądź też na utwardzonych drogach poza miastem, najlepiej, jeśli postawimy na silnik w przednim kole. Tym co go wyróżnia od pozostałych rodzajów napędów jest fakt, że jego cena jest wyraźnie niższa od napędów tylnych oraz centralnych.
Ponadto, zapewnia doskonałe rozłożenie masy zwłaszcza w połączeniu z baterią mocowaną w tylnej piaście. Co istotne, napęd elektrycznego roweru umiejscowiony w przedniej piaście nie ogranicza funkcjonalności tylnego koła.
Osprzęt w rowerze elektrycznym
Decydując się na zakup roweru ze wspomaganiem elektrycznym warto zwrócić uwagę na jego osprzęt. Przerzutki, hamulce, amortyzacja, manetka, łańcuch, siodło i chwyty kierownicy powinny być jak najwyższej jakości, aby zagwarantować nam bezpieczną i komfortową jazdę.
Rowery elektryczne spełniające powyższe warunki powinny być zaopatrzone w 7 biegów umożliwiających dostosowanie prędkości jazdy do terenu i naszych możliwości.
Kupując e-bike warto zdecydować się na sprzęt zaopatrzony w hamulce tarczowe. Dawniej hamulce do roweru stanowiły wyłącznie modele szczękowe. Pociągana za pomocą klamki linka sprawiała, że klocki zaciskały się na obręczy. Takie hamulce są skuteczne, jednak tylko podczas suchych warunków.
Hamulce tarczowe z kolei mają zdecydowanie większą siłę hamowania i są niewrażliwe na warunki pogodowe. Hamulce tarczowe zapewniają nam więc szybkie, bezpieczne i skuteczne hamowanie nawet w trudnych warunkach.
Amortyzatory to kolejny ważny element rowerów elektrycznych. Nie tylko wpływają na efektowny wygląd sprzętu, ale też sprawiają, że jazda jest bardziej komfortowa i bezpieczniejsza. To właśnie dzięki amortyzatorowi, kiedy trafimy na dziurę, bądź też kamień podczas szybkiego zjazdu, nie odczujemy tak bardzo efektów tego zdarzenia i nadal możemy kontynuować naszą wycieczkę.
Amortyzator rowerowy odpowiada za przyczepność roweru, a więc resoruje, kiedy koło trafi na nierówność i tłumi energię, pozwalając wrócić pojazdowi do stanu wyjściowego bez efektu podbijania kierownicy.
Jaki rower elektryczny wybrać? Przewodnik po rowerach
Istnieją różne rodzaje rowerów elektrycznych – każdy z ich ma inne przeznaczenie i dedykowany jest do konkretnych potrzeb rowerzysty.
Miejskie rowery elektryczne
Miejski rower elektryczny – doskonały w drodze do pracy, na uczelnię, zakupy lub weekendową wycieczkę z przyjaciółmi czy rodziną. Rowery miejskie są tak skonstruowane, by nie obciążać kręgosłupa kierującego, co zapewnia komfort podczas codziennej jazdy.
Przykładem roweru elektrycznego miejskiego jest Rower elektryczny MUVIKE CITY, który jest niezwykle wygodny, funkcjonalny i ekologiczny. Jego ogromną zaletą jest również to, że jest to rower typu unisex – z jazdy nim mogą cieszyć się więc zarówno kobiety, jak i mężczyźni.
Rowery elektryczne trekkingowe
Rower elektryczny trekkingowy/crossowy – ten rodzaj roweru przeznaczony jest do off-roadowych tras i wyposażony jest m.in. w błotniki, osłonę na łańcuch i chwyty ergonomiczne.
Rower elektryczny MUVIKE GRIM jest wprost stworzony do bardziej wymagających wypraw, jednak także poruszanie się nim po mieście będzie ogromną przyjemnością.
Rowery górskie z napędem elektrycznym
Górski rowery elektryczny (MTB) – jest dobrze przystosowany do długich tras i wykonywania stromych podjazdów. Sprawdzi się jednak także w miejskiej dżungli.
Rower elektryczny MUVIKE FATBIKE, czyli rower z silnikiem elektrycznym typu fatbike do jazdy terenowej został wyprofilowany w sposób odciążający kręgosłup oraz zapewniający optymalną pozycję barków i pleców. Dzięki wysokiej jakości amortyzatorom oraz 7 biegom do wyboru, zdobycie każdej, nawet najbardziej wymagającej górskiej trasy o trudnym podłożu jest w zasięgu ręki.
MUVIKE TORERO to kolejny przykład roweru terenowego, który sprawdzi się przy zjazdach wyczynowych i off road. Jazda po deszczu, śniegu czy błocie dla tego jednośladu nie stanowi najmniejszego problemu. Warunkiem jest zastosowanie odpowiedniego ogumienia.
Składane rowery z napędem elektrycznym
Składane rowery elektryczne – rozwiązanie idealne dla osób, które chcą podróżować z własnym rowerem i przewozić go samochodem, autobusem, czy też pociągiem.
Rower Elektryczny MUVIKE MOBIL wyróżnia się niewielkimi wymiarami oraz dużym zasięgiem. Model po złożeniu zmieści się nie tylko w najmniejszym bagażniku samochodowym, ale również może być bez większych trudności transportowany w środkach komunikacji miejskiej.
MUVIKE MATADOR to kolejny składany rower elektryczny, który spełnia marzenia cyklistów o funkcjonalności. Jego zasięg to aż 120 km, co wyróżnia go spośród innych mobilnych rowerów dostępnych na rynku.
Rower ze wspomaganiem elektrycznym spersonalizowany
Rowery spersonalizowane – spełnienie marzeń każdego cyklisty, który chce by jego rower wyróżniał się z tłumu. Obecnie na rynku bardzo niewiele firm oferuje spersonalizowane jednoślady – jedną z nich jest marka Muvike.
Rower elektryczny MUVIKE RETRO PERSONALIZOWANY to najwyższej jakości rower elektryczny o zasięgu 65 km doskonały do jazdy po zarówno po mieście, jak i po utwardzonych drogach poza miastem. Rower utrzymany w stylu retro jest w pełni spersonalizowany pod właściciela. Możemy wybrać nie tylko jego kolor, ale także osprzęt i grafikę ramy.
Podsumowanie
Wybór odpowiedniego roweru elektrycznego, który będzie służył nam latami, wcale nie jest tak trudny, jak nam się wydaje. Wystarczy jasno określić swoje potrzeby, wybrać odpowiedni rodzaj roweru elektrycznego i godną zaufania markę.
Sprawdzając parametry roweru powinniśmy zwrócić uwagę, czy e-bike jest zaopatrzony w baterię litowo-jonową i czy silnik umiejscowiony jest w piaście.
Warto również zapoznać się z zasadami poprawnego ładowania akumulatora rowerów z napędem elektrycznym, sposobami na wydłużenie żywotności baterii, a także trickami, które sprawią, że nasz rower będzie w pełni sprawny i zadbany przez długie lata.
Wiosna i lato to idealny moment, by zmienić środek transportu na bardziej ekologiczny. Świetnym pomysłem wydaje się rower! Coraz popularniejsze są rowery elektryczne – i nic w tym dziwnego. To dobre rozwiązanie, które sprawdza się w wielu sytuacjach! Zwłaszcza, jeśli myślimy o tym, by rower na dobre zastąpił nam samochód – wtedy możliwość skorzystania ze wspomagania, staje się bezcenna. Rower elektryczny to sprzęt, który przyda się naprawdę wielu osobom i inwestycja, sprawi, że poruszanie się po okolicy stanie się nie tylko bardziej ekologiczne, ale w wielu przypadkach sprawniejsze, bo będziemy mogli omijać korki. Jak wybrać dobry rower elektryczny? Podpowiadamy, wskazując najważniejsze cechy!
Dla kogo rower elektryczny?
Rower elektryczny to sprzęt, który sprawdzi się w wielu sytuacjach. Kto przede wszystkim powinien zastanowić się nad inwestycją w tego typu środek transportu?
Osoby dojeżdżające do pracy – znacznie łatwiej dojechać do pracy rowerem elektrycznym nie tylko ze względu na odległość, ale możliwość dotarcia na spotkanie biznesowe w odpowiednim stroju. Jeśli mamy po drodze wzniesienia, jadąc na tradycyjnym rowerze, z dużą dozą prawdopodobieństwa musielibyśmy się przebierać. Korzystając ze wspomagania – zwykle nie ma takiej konieczności.
– znacznie łatwiej dojechać do pracy rowerem elektrycznym nie tylko ze względu na odległość, ale możliwość dotarcia na spotkanie biznesowe w odpowiednim stroju. Jeśli mamy po drodze wzniesienia, jadąc na tradycyjnym rowerze, z dużą dozą prawdopodobieństwa musielibyśmy się przebierać. Korzystając ze wspomagania – zwykle nie ma takiej konieczności. Seniorzy – w pewnym wieku łatwiej dla stawów jest, gdy możemy poruszać się na rowerze z silnikiem. To również zachęta dla naszych rodziców czy dziadków, by nie rezygnowali z aktywności fizycznej.
– w pewnym wieku łatwiej dla stawów jest, gdy możemy poruszać się na rowerze z silnikiem. To również zachęta dla naszych rodziców czy dziadków, by nie rezygnowali z aktywności fizycznej. Osoby dowożące dzieci do przedszkola lub na zajęcia – wielu rodziców korzysta z roweru, by dowieźć dzieci do placówki. Tymczasem, kilkulatek w foteliku to spory ciężar, który dość mocno przeszkadza w płynnej jeździe, zwłaszcza na bardziej wymagającym terenie. Dlatego rower elektryczny będzie dobrym rozwiązaniem!
Oczywiście, rower elektryczny może wybrać każdy, kto tego potrzebuje. Warto jednak wskazać, że to sprzęt uniwersalny, który może pomóc w różnych sytuacjach.
Na co zwrócić uwagę, wybierając rower elektryczny?
Rowery elektryczne różnią się nie tylko wyglądem, ale i parametrami. Na co zwrócić uwagę, wybierając model idealny dla siebie? Oto najważniejsze cechy!
Zasięg na jednym ładowaniu – dobrze sprawdzić, ile kilometrów przejedziemy ze wspomaganiem silnika na jednym ładowaniu. Im więcej, tym oczywiście lepiej.
– dobrze sprawdzić, ile kilometrów przejedziemy ze wspomaganiem silnika na jednym ładowaniu. Im więcej, tym oczywiście lepiej. Czas ładowania – jeśli chcemy podładować baterię w trakcie naszej pracy, dobrze, by się udało zmieścić w kilku godzinach.
– jeśli chcemy podładować baterię w trakcie naszej pracy, dobrze, by się udało zmieścić w kilku godzinach. Uruchamianie silnika – optymalnie, gdy włącza się w momencie, gdy zaczynamy pedałować, a dodatkowo – „wyczuwa” wzniesienia, gdy do nich dojeżdżamy.
– optymalnie, gdy włącza się w momencie, gdy zaczynamy pedałować, a dodatkowo – „wyczuwa” wzniesienia, gdy do nich dojeżdżamy. Przerzutki – warto zwrócić rodzaj na liczbę przerzutek i ich producenta.
– warto zwrócić rodzaj na liczbę przerzutek i ich producenta. Wyświetlacz – rozwiązanie tego typu pozwoli monitorować wszystkie parametry jazdy. Im wygodniejszy w obsłudze, tym lepiej!
– rozwiązanie tego typu pozwoli monitorować wszystkie parametry jazdy. Im wygodniejszy w obsłudze, tym lepiej! Rodzaj ramy, wielkość kół – chociaż w kwestii parametrów, zwykle zwracamy uwagę na te związane z działaniem silnika, musimy pamiętać o tym, że rower powinien być wygodny i dostosowany do naszych potrzeb. Powinniśmy swobodnie z niego wsiadać i na niego wsiadać.
Rower elektryczny to ekologiczny środek transportu, który ciągle zyskuje na popularności! Ciepłe miesiące to idealny moment, by dokładnie obejrzeć rowery elektryczne w sklepie MediaMarkt, porównać poszczególne modele i sprawdzić opinie użytkowników. Relacje osób, które kupiły już dany rower, pomogą nam zdecydować, czy sprzęt, który wpadł nam w oko, odpowiada faktycznie naszym potrzebom. Rower elektryczny to ciągle zwykle większy wydatek niż pojazd w wersji tradycyjnej. Warto jednak potraktować ten sprzęt jako inwestycję, która dość szybko się zwróci – nie tylko niwelując koszty dojazdów, ale też w postaci lepszej kondycji!
artykuł we współpracy z Media Markt
Jaki rower elektryczny wybrać na dojazdy do pracy lub weekendowe wycieczki do parku? Zapraszamy do krótkiej listy 5 rowerów elektrycznych dla amatora, które świetnie nadają się do przejażdżek po mieście i wokół niego.
Czy zawsze trzeba wybierać popularne rowery elektryczne dużych marek?
Odpowiedź brzmi, nie. Oczywiste jest, że uznani producenci oferują najbardziej sprawdzone konstrukcje, ale ich propozycje mają dwie wady. Cenowo e-bike`i dużych marek są pozycjonowane dość wysoko, co jest ich głównym minusem, gdy spoglądamy na poszczególne modele z perspektywy użytkownika poszukującego prostego rozwiązania na dojazdy do pracy czy okolicznościowe wycieczki w najbliższej okolicy.
Drugą wadą jest tu pewien przerost formy nad treścią. Jasne, że na droższym rowerze jeździ się lepiej, jest on solidniej zbudowany, ma lepsze podzespoły. Niestety, nie każdy potrzebuje roweru, którego cena wkracza nieśmiało na przedział cenowy 5000 - 10000 zł. Czasem wystarczają nam prostsze konstrukcje i tu warto zerknąć na propozycje producentów rozmaitego autoramentu, którzy dostrzegając rynkową popularność rowerów elektrycznych, mają całkiem atrakcyjne propozycje w swoim portfolio.
Rzecz jasna, jeśli szukamy roweru na lata lub zależy nam na wysokim, naprawdę wysokim standardzie, to powinniśmy zacząć poszukiwania od rowerów sygnowanych takimi markami, jak rodzimy Kross czy Romet. Dalej możemy wskoczyć w Wheelera, Canyona, Treka, Cube`a i tak dalej. Dziś, w tym materiale skupimy się na rozsądnych propozycjach, oferujących atrakcyjny stosunek ceny do jakości i zapewniających komfort podróżowania. Co ciekawe, znajdzie się tu miejsce na jeden rower wyprodukowany przez jedną ze wspomnianych powyżej firm, w końcu nawet amator może oczekiwać czasem najwyższych standardów w kontekście solidności.
Jaki rower elektryczny dla amatora? Oto polecane, atrakcyjnie wycenione modele
Rowery elektryczne z poniższego zestawienia cechuje przede wszystkim rozsądek. Są dobrze wykonane, zbudowane na solidnych podzespołach i atrakcyjnie wycenione. Niestety, dziś atrakcyjnie wysoce przekracza to, od czego startował segment rowerów elektrycznych jeszcze dwa, trzy lata temu. Przedstawiamy zatem rowery, których ceny zaczynają się w okolicy 4000 zł i wahają do 6000 zł, z jednym wyjątkiem w postaci modelu firmy Kross. Jest to propozycja wyraźnie droższa, ale i amator może chcieć zaszaleć i kupić rower “na bogato”, a skoro ma być dla każdego i różnorodnie, no to coś za coś.
W naszym rankingu znalazły się rowery o zbliżonych parametrach, jeśli mowa o silniku oraz dystansie możliwym do przejechania. Silniki w proponowanych rowerach mają moc 250 W, a zasięgi wahają się od 50 do mniej więcej 80 km. Kiedy mówimy o zasięgach realnych dobrze zawsze odjąć parę kilometrów od sumy deklarowanej przez producenta. Warto wspomnieć również o maksymalnej prędkości osiąganej przez wymienione przez nas modele, która oscyluje wokół 25 km/h. Ot, przepisy, standardy.
Pod kątem osprzętu jest różnie, choć dominują rozwiązania Shimano - bazowe komponenty, ale takie realia rynkowe, że w rowerach w proponowanych widełkach cenowych trudno znaleźć choćby przerzutki na poziomie Deore. Tu warto powtórzyć, że tanio i dobrze, to już było. Czasy mamy dynamiczne, wahania cen znaczne i chaotyczne, więc i koszt kupna e-bike`a również wysoce podskoczył. Pozostaje czekać na jakieś dopłaty do rowerów elektrycznych - w końcu w ramach wspierania elektromobilności warto byłoby wesprzeć również rowerzystów, a nie tylko kierowców, prawda?
Tak czy inaczej, jakie propozycje w 2022 znajdą się w zestawieniu?
JEEP JE-28 D17 - tani rower miejski dla niej
Marka dość egzotyczna, co nie? To prawda, ale rowery elektyrczne rządzą się innymi prawami niż klasyczne jednoślady. Co na pokładzie tego JEEP-a sprawiło, że znalazł się w naszym rankingu? Jest całkiem przyjemny pod kątem estetycznym, atrakcyjnie wyceniony, ma takie miłe akcenty, jak regulowany mostek kierownicy czy pełny pakiet oświetlenia i błotników. 250-watowy silnik wspiera 6-biegowa przerzutka i akumulator o pojemności 10000 mAh, co pozwala na przejechanie, tak plus/minus, 50 km. Podzespoły pochodzą z Państwa Środka, ale można przymknąć oko, gdyż w tej cenie otrzymujemy w pełni funkcjonalny damski rower z kołami 28 cali, doskonały na dojazd do pracy, małe zakupy czy weekendowy kurs na lody.
INDIANA E-MTB 1.0 M21 - tani rower MTB (a w sumie to ATB)
INDIANA to dość już znana marketowa marka, której rowery w dobrych pieniądzach oferują całkiem przyzwoitą jakość. W tym przypadku mamy do czynienia z rowerem górskim, takim prawie MTB. Dlaczego prawie? Ano dlatego, że tego roweru raczej w Beskid Niski nie zabierzemy. To konstrukcja raczej ATB, czyli All Terrain Bicycle, która dzielnie będzie pomykała po mieście, a jak w weekendu wyskoczymy do lasu, to równie dzielnie pomknie przez leśne ścieżki. Rower napędza 250-watowy silnik marki Bafang (to na plus!), wspierany przez akumulator o pojemności 13 mAh. Cieszy również obecność 8-biegowej tylnej przerzutki Shimano Altus (nie Tourney, nie przerzutka bez nazwy, więc brawo) oraz 3 blatów z przodu, również obsługiwanych Altusem. Mamy tu również bardzo podstawowy przedni amortyzator, ramę z obniżonym przekrokiem (korzystnie wpływa na uniwersalność) i hamulce tarczowe. Reasumując, jako podstawowy rower turystyczny ze wspomaganiem, ta INDIANA nie ma się czego wstydzić!
Kross Trans Hybrid 2.0 R23 - bardzo solidny rower do miasta i nie tylko
Uwaga, czas na opcję na bogato. Kross Trans Hybrid w wersji 2.0 rocznik 2019 to dość droga zabawka (niespełna 8000 zł), ale za to jakościowo jest to ekstraklasa naszego zestawienia. Bardzo solidny, bardzo optymalnie wyposażony rower. Umieszczony przy suporcie silnik Shimano Steps o mocy 250 Watów, przerzutka tylna Shimano Acera (całkiem przyzwoicie stabilizująca łańcuch w swojej półce cenowej), diabelnie estetycznie wykonana rama - same plusy. Kross ma pozwolić na jednym ładowaniu przejechać nawet 90 km i mając na uwadze jakość osprzętu od Shimano i wydajność silników Steps - jest to w pełni realne. To rower na lata, solidny, pomyślany, wyposażony w możliwie najlepszy osprzęt w swojej grupie. Do miasta i weekendowego tripa wokół komina super rzecz.
XIAOMI HIMO Z20 MAX - godny zaufania składany rower elektryczny
Jak elektryk do miasta, to tylko składak? Jeśli przyświeca Wam ta idea, ta propozycja od XIAOMI trafi w Wasze gusta. Wygoda i filozofia składania roweru znane z najbardziej popularnego składaka od chińskiego giganta, w tym przypadku wsparta jakościowymi rozwiązaniami. Fajna waga - niecałe 22 kg, solidna i sztywna rama, błotniki, światła - jak na składanego mieszczucha, fajnie. Do tego spełniający normy 250-watowy silnik, bateria o pojemności 1000 mAh i jakieś 80 km deklarowanego zasięgu. A no i tarczowe hamulce - w składaku w sumie to “aż nadto” czego potrzeba, ale warto to docenić. Dla kogoś potrzebującego kompaktowego roweru, który można wrzucić do bagażnika, podjechać do miasta samochodem, a potem wskoczyć na rower i jazda w miejską dzicz, ten składak to świetna propozycja.
CINZIA Sfera BF D18 - stylowy rower elektryczny do miasta i nie tylko
Oto rower, który wylądował w naszym rankingu już w ubiegłym roku i utrzymał się w nim do dziś. Dlaczego? Cóż, jest naprawdę ładny, dobrze wyposażony, rozsądnie wyceniony i całkiem, ale to całkiem uniwersalny. Rower napędza 250-watowy silnik Bafang, 28-calowe koła, a biegi zmienia 7-biegowa przerzutka Shimano sterowana wygodną manetką w uchwycie. Akumulator ma pojemność 11600 mAh, co ma wystarczyć na 80 km. Co ważne, silnik jest tu umieszczony centralnie, w okolicach suportu, co jest najlepszym rozwiązaniem. Rower określany jest często jako damski, co jest delikatnym niedomówieniem - rama jest tu klasycznie wysoka, więc uznajmy, że to po prostu maszyna w typie unisex. A no i komplet oświetlenia, błotników i innych gratów, co w mieście przydaje się wielce.
Co wybrać, jak żyć? Jaki rower elektryczny będzie najlepszy?
Wybór na rynku jest ogromny, a my podpowiedzieliśmy jedynie pewne kierunki, pewne sprawdzone rozwiązania. Przed zakupem warto zastanowić się nad naszymi indywidualnymi potrzebami, nad tym gdzie chcemy jeździć, jak często chcemy jeździć i do czego rower będzie nam służył. Jeździmy rzadko i w sumie to po mieście? No to taki JEEP albo XIAOMI HIMO. Jeździmy często i to również turystycznie? Obadajmy E-MTB od INDIANY. Jeździmy często po mieście? No to wybierzmy coś z dwóch pozostałych modeli. Tym sposobem myślenia, podejmowania decyzji zakupowej, można kierować się w poszukiwaniach alternatywnych rowerów względem tych z naszego zestawienia - ważne, by znaleźć coś dla siebie, coś idealnie zoptymalizowanego pod nasze potrzeby i możliwości.