Jak działa e-bike? Dla kogo jest przeznaczony? Ile kosztuje i czy opłaca się go kupić?
– Szczegółowe odpowiedzi na te i całą masę innych pytań znajdziesz w poszczególnych punktach tego artykułu. Zapraszamy do lektury!
Rower elektryczny – skąd się wziął?
Pierwsze wzmianki o rowerze elektrycznym pojawiły się już pod koniec wieku XIX w USA. Pierwszy patent na prototyp tego typu pojazdu otrzymano w roku 1895 (dotyczył „roweru akumulatorowego”), a następnie w roku 1897 (tutaj mowa już o rowerze elektrycznym, napędzanym podwójnym silnikiem elektrycznym właśnie). Przez następne dziesięciolecia pomysł pierwotny przekształcano i unowocześniano, a w latach 90-tych ubiegłego stulecia kolejny patent na rozbudowaną formę tego typu jednośladu złożono np. w Japonii. Jednak to na ostatnie dwie dekady przypada okres największej produkcji, a zarazem popularyzacji e-roweru.
E – bike: cechy, działanie
E-bike, podobnie jak e-rower, to określenie nawiązujące do oryginalnej, pełnej nazwy tego typu sprzętu, a mianowicie „electric bicycle” – po angielsku oznaczającej „rower elektryczny” właśnie. Jego definicję w rzeczywistości ograniczają nie tylko wymogi Unii Europejskiej, ale także polskie Prawo o Ruchu drogowym (art. 2, punk 47), w którym widnieje następujący zapis:
„rower – pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.”
Cóż więc oznacza to w praktyce? Otóż powyższa ustawa jasno wskazuje specyfikację dopuszczalną dla tego typu pojazdów, która „zatrzymuje” je w kategoriach roweru i jednocześnie odróżnia od sprzętów typu skuter. Jednocześnie ustawa ta jasno określa ograniczenia dotyczące konstrukcji i mocy roweru elektrycznego.
Podsumowując: jazda rowerem elektrycznym możliwa jest tylko dzięki sile pedałowania, które uruchamia cały mechanizm wspomagania – ten z kolei zostaje automatycznie wyłączony w momencie, kiedy prędkość pojazdu przekracza 25 km/. Maksymalne napięcie wynosić może w nim przy tym 48 V, maksymalna moc zaś – 250 V. Powyższe ograniczenia w niczym nie przeszkadzają jednak miłośnikom tego rodzaju sprzętów, których z roku na rok przybywa.
Co istotne, rowery zasilane silnikiem elektrycznym – w odróżnieniu od motorowerów (zasilanych silnikiem spalinowym) – nie muszą być zarejestrowane. Tym samym nie wymagają uiszczania stałych opłat za ubezpieczenie i nie podlegają obowiązkowi poddawania roweru regularnym przeglądom. Dodatkowo, wykazują się niższym kosztem pracy i nie wydzielają spalin, a dźwięk generowany przez maszynę jest niższy niż w przypadku silników spalinowych.
Budowa e-roweru
Tym, co odróżnia rowery elektryczne od rowerów tradycyjnych (zwanych też „analogowymi”), jest przede wszystkim obecność sterownika, silnika i akumulatora.
Sterownik – czyli wszystkie elementy elektroniczne, pozwalające na sterowanie mocą wspomagania. Wspomaganie zaś jest tym intensywniejsze, im większy wkład pracy nóg cyklisty.
Silnik – może występować w jednym z kilku dostępnych wariantów: bezpośrednio łączy z korbą, znajduje się w tylnej bądź przedniej piaście koła. Więcej na temat specyfikacji tego elementu przeczytasz poniżej.
Akumulator – aktualnie miejsce dawnego akumulatora żelowego, coraz częściej zajmuje zasilanie litowo-jonowe. Dzieje się tak głównie z powodu braku „efektu pamięci” tego drugiego, połączonego z niższą wagą – przy jednoczesnej większej wydajności. Standardowy akumulator, w zależności m.in. od pojemności, pozwala na przebycie „wspomaganej” trasy wynoszącej od 30 do nawet 150 km. By jak najbardziej ułatwić wyjmowanie i ładowanie, montowane są one zazwyczaj na ramie lub na bagażniku. Na rynku są także dostępne modele e-rowerów umożliwiające bezpośrednie ładowanie akumulatora, bez konieczności zdejmowania go. Bardziej szczegółowe informacje na ten temat znajdują się poniżej.
Cóż w kwestii żywotności? Każdy akumulator e-bike’a wymaga wymiany po wykonaniu określonej liczny cykli rozładowań i ładowania. W praktyce jest to obecnie od 500 do nawet 1000 (co daje nam więcej niż 50.000 km). Dotychczas dobrą praktyką przedłużającą pracę baterii była dbałość o rower w skrajnych temperaturach – tak, by nie dopuścić ani do zbytniego jej przegrzania, ani wychłodzenia. Nie wskazane było także dopuszczenie do jej całkowitego rozładowania. Aktualnie, głównie dzięki zastosowaniu wyżej wspomnianych akumulatorów litowo-jonowych, wydajność sprzętu znacznie się polepszyła, a jego tolerancja na wahania temperatur wzrosła. Niemniej jednak wymiana zalecana jest w momencie, kiedy nie można już aktualnej baterii doładować do końca jej pierwotnej pojemności – mimo, że nadal zachowuje ona swoją sprawność.
Kolejnymi elementami, które stanowią konstrukcję rowerów elektrycznych są też: specjalistyczny panel (służy sterowaniu wspomaganiem elektrycznym), ekran LED (wskazujący parametry aktywności sprzętu), czujniki pomiaru prędkości. W niektórych modelach spotykane są również klamki hamulcowe, blokujące wspomaganie w momencie rozpoczęcia hamowania.
Waga – jak łatwo się domyślić, waga rowerów elektrycznych jest wyższa niż w przypadku rowerów tradycyjnych. Obecność silnika i akumulatora, połączona ze specjalnym wzmocnieniem ramy, daje nawet o 9 kg większą wagę ogólną jednośladu. Stałe unowocześnienia wprowadzane podczas produkcji dążą jednak do jej zmniejszenia. Dzięki temu e-bike waży dzisiaj maksymalnie niewiele więcej niż 20 kg. Ciężar ten nie jest zresztą odczuwalny przez rowerzystę w trakcie użytkowania
Silnik – rodzaje napędów
Zależnie od punktu umiejscowienia, w e-rowerach wyróżniamy trzy rodzaje silników. Przyjrzyjmy się im bliżej.
Silnik w przedniej piaście – ta forma montażu dedykowana jest przede wszystkim modelom przeznaczonym do jazdy w przestrzeni miejskiej. Co istotne, zazwyczaj jej cena jest niższa niż w przypadku napędu centralnego czy tylnego. Ten typ e-roweru charakteryzuje prosta budowa, o równomiernie rozłożonym obciążeniu sprzętu (zwłaszcza w przypadku, gdy akumulator zamontowany jest na bagażniku). Brak też tutaj ograniczeń działania tylnej piasty, a wymiana koła przedniego pozostaje na poziomie bardzo komfortowym. Istnieje też pełna dowolność w montażu przerzutek w okolicach tylnej piasty. E-bike z tą formą silnika nieco gorzej radzi sobie jednak podczas wykonywania podjazdu oraz podczas przemierzania wyboistych (np. górskich) ścieżek.
Silnik zamontowany centralnie – najbardziej z uniwersalnych rozwiązań, ustawiające ośrodek ciężkości na środku e-roweru. Ten układ charakteryzuje się także wysokimi momentami obrotowymi – co w połączeniu z tylną przerzutką umożliwia pokonywanie nawet stromego podjazdu. Umożliwia przy tym łatwy montaż dodatkowych elementów (np. dynama) zarówno w przypadku tylnego, jak i przedniego koła.
Silnik w tylnej piaście – gwarantuje lepszą przyczepność sprzętu niż w przypadku montażu silnika w przedniej części roweru, głównie za sprawą przeniesienia do tyłu ośrodka ciężkości (do którego dołącza równocześnie lokalizacja rowerzysty w trakcie jazdy). Łańcuch nie jest tutaj wykorzystywany przy przenoszeniu mocy. Modele te nadają się idealnie do jazdy w złych warunkach pogodowych (śliska nawierzchnia, deszcze) i drogowych (zła jakość ścieżek lub ich zupełny brak), skutecznie zapobiegając efektowi poślizgu. Nieco gorzej natomiast bywa u nich w przypadku wjazdu na strome wzniesienia. Całość sprawia, że rowery o tego typu konstrukcji postrzegane są jako sportowe. Podobnie jak w pierwszym przypadku, punkt zamocowania silnika umożliwia też łatwą wymianę koła. Co istotne, ten wariant napędu bywa droższy od swoich przednich „krewniaków”.
Akumulator – rodzaje akumulatorów
Obecnie na rynku dostępne są następujące typy akumulatorów do rowerów elektrycznych:
akumulatory żelowe,
akumulatory Li-ION (litowo-jonowe),
akumulatory Li-Poly (litowo-polimerowe),
akumulatory Ni-MH (niklowo-metalowo-wodorkowe),
akumulatory Ni-Cd (niklowo-kadmowe).
Akumulatory żelowe posiadają żelowy elektrolit, który nie podlega dodatkowym uzupełnieniom. W celu naładowania, należy użyć do niego specjalistycznej ładowarki procesorowej. Posiada też określony poziom dozwolonego ładowania. Nie jest polecany dla fanów rowerów górskich, z racji swojej ograniczonej odporności na wstrząsy – podobnie jest zresztą w przypadku baterii litowo-polimerowych. Warianty niklowo-kadmowe (w porównaniu do Li-ION) cechuje obniżona pojemność w stosunku do jednostki objętości. Akumulatory Ni-MH częściej ulegają samo-rozładowaniu, np. w trakcie dłuższej przerwy w użytkowaniu. Stąd też najbardziej polecanym rodzajem tego typu narzędzia pozostają akumulatory litowo-jonowe. Są one przede wszystkim kilkukrotnie lżejsze od swoich żelowych „poprzedników”. Co istotne, są wstanie utrzymać większość swojej pierwotnej pojemności nawet po kilkuset kolejnych cyklach ładowania. Jest przy tym wyposażony w specjalistyczny system (tzw. BMS), który w niezwykle inteligentny sposób kontroluje proces doładowywania baterii.
WAŻNE! Podczas wyboru akumulatora należy pamiętać, że podstawą doboru właściwej baterii jest dopasowanie jej napięcia do napięcia silnika posiadanego pojazdu. Trzeba mieć tutaj na uwadze pewną zależność: im mocniejszy silnik i intensywność jego pracy, tym szybszy proces rozładowania akumulatora. Jednocześnie docelowa pojemność jakiej potrzeba w dużej mierze zależy od poziomu intensywności jazdy użytkownika. Innymi słowy – im bardziej ekstremalna będzie Twoja eksploatacja e-roweru w trasie, tym szybciej bateria ulegnie rozładowaniu. Wydajność każdej z baterii podawana jest w watogodzinach (Wh). Im wyższe będą jej wartości, tym „dalej zajedziesz”. Porównując zatem akumulatory różnych marek, zwróćmy uwagę na opis zawarty na obudowie każdego z produktów.
Jak wydłużyć życie akumulatora?
Jak każdy sprzęt, zarówno rowery elektryczne – jak i zamontowane w nich części – podlegają ściśle określonym regułom przechowywania i użytkowania. Warto mieć je na uwadze, bo przecież to one zapewniają e-bike’owi dłuższą „młodość” i żywotność. Tak też jest w przypadku akumulatora – wystarczy bowiem przestrzegać kilku prostych zasad, by dłużej cieszyć się raz zakupioną baterią. Oto one:
przed pierwszym użyciem doprowadź ją do całkowitego rozładowania, a następnie naładuj ją „do końca”,
przechowuj ją w dodatniej temperaturze, wynoszącej nie więcej niż 20 stopni,
unikaj pozostawiania roweru na mrozie lub w miejscu intensywnie nasłonecznionym,
ładuj akumulator przynajmniej raz na kilka miesięcy (optymalnie po każdej dłuższej jeździe),
nie pozwól na całkowite rozładowanie baterii nawet w czasie planowanej przerwy w użytkowaniu,
nie zanurzaj akumulatora w wodzie, do czyszczenia baterii używaj mokrej ściereczki.
Jeśli dodatkowo zależy Ci na tym, by w czasie np. długiego wyjazdu nasz sprzęt służył jak najdłużej bez konieczności dodatkowego „podładowania”, pamiętaj także o kilku dodatkowych kwestiach: z najwyższego poziomu wspomagania korzystaj tylko wtedy, gdy to naprawdę konieczne (np. w trakcie ruszania i podczas wykonywania podjazdu), a także zmniejszaj je na zjazdach, w trakcie przyspieszania stopniowo zwiększaj bieg, zaczynając jednak od najniższego, dbaj o dostateczny stopień wypełnienia opon, zaoszczędzając tym baterii sporo „pracy”, unikaj nadmiernego „przeładowania” roweru bagażem, kontroluj swoją pozycję w trakcie jazdy (aerodynamiczna postawa ułatwia pojazdowi swobodne toczenie się),
- unikaj wyboistych tras i bezdroży, które zmuszają sprzęt do intensywniejszej eksploatacji.
Typy rowerów elektrycznych
W zależności od formy użytkowania, istnieje kilka popularnych typów e-rowerów.
Miejskie Rowery elektryczne – świetnie sprawdzą się w drodze do pracy, na uczelnię, zakupy lub wycieczkę. Ich konstrukcja pozwala rowerzyście na zachowanie pozycji wyprostowanej, dzięki czemu nie tylko nie obciąży pleców kierującego. Bez wątpienia wpłynie to także na komfort jazdy i bezpieczeństwo pedałowania w miejskiej dżungli. Wariant miejski umożliwia także montaż np. dodatkowego koszyka, w którym bez problemu będzie można przewieźć bagaż, torebkę czy laptopa. Wspomaganie silnika dodatkowo odciąży pracę mięśni w trakcie jazdy, a każdy cyklista po zakończeniu trasy nadal będzie mógł czuć się „świeżo”.
Górskie rowery elektryczne (MTB) – posiadają specjalnie ukształtowaną ramę oraz silnik zamontowany w części centralnej pojazdu. W przypadku wielkości kół, istnieją warianty 27,5-calowe, 29-calowe, choć istnieje także ciekawa opcja montażu obu rozmiarów w tym samym modelu. „Górale” elektryczne są dobrze przystosowane do problematycznych tras i wykonywania stromych podjazdów. Dzięki specjalnemu kątowi główki ramy, bez trudu poradzą sobie też z pokonaniem niejednej przeszkody.
Rowery elektryczne trekkingowe/crossowe - zazwyczaj wyposażone są w silnik zamontowany w tylnej piaście lub centralnie, 28’’ koła oraz bagażnik. Podobnie jak w przypadku ich tradycyjnego odpowiednika, wyposażone zostały w całą gamę akcesoriów dodatkowych, takich jak: błotniki, stopka, dzwonek, osłona na łańcuch lusterko i chwyty ergonomiczne. Ten rodzaj e-roweru uważa się za najbardziej uniwersalny w całej kategorii – sprawdzi się zarówno w trakcie krótkich miejskich przejazdów, jak i długich wycieczek w trudniejszym terenie, pozbawionych asfaltowych szos.
Składany rower elektryczny – wymarzone rozwiązanie dla osób, które uwielbiają podróże, ale nie posiadają własnego garażu. Ten model bez problemu zmieści się nawet w mieszkaniu, którego metraż jest bardzo ograniczony. Równie łatwo będzie go przewieźć samochodem, pociągiem. Zmieści się także w samolocie. Jego waga bywa nawet mniejsza niż 20 kg, głównie za sprawą obecnego w nim nowoczesnego i lekkiego akumulatora litowo-jonowego (najczęściej umieszczonego w tylnej piaście) oraz zastosowaniu kół 20-calowych. Przy wyborze e-bike’a dla siebie, warto przy tym zwrócić uwagę na sposób i łatwość składania go – tak, by móc jak najbardziej cieszyć się nabytego sprzętu. Składane e-rowery są dodatkowo wyposażone w hamulce szczękowe, błotniki i bagażnik, posiadają zazwyczaj od 6 do 8 biegów. Ich konstrukcja sprawia, że są niezwykle zwrotne – co każdemu cykliście zapewni bardzo komfortową jazdę nie zarówno w mieście, jak i poza nim.
E-bike – dla kogo?
Rowery elektryczne posiadają jedną główną przewagę nad rowerami „analogowymi” – mogą z nich korzystać osoby, którym stan zdrowia lub zła kondycja fizyczna nie pozwalają na korzystanie z tradycyjnych rozwiązań. Są to np. ludzie starsi, dawni miłośnicy rowerowych przejażdżek, dla których obecnie pokonywanie wzniesień terenu staje się problematyczne. Do uruchomienia wspomagania e-bike’a wystarczy wprawienie w ruch pedałów, bez konieczności używania do tego siły. Daje to ogromny komfort jazdy, przy jednoczesnym ograniczonym wysiłku człowieka. Dlatego też ten typ pojazdu idealnie spełni swoje zadanie także w przypadku osób młodszych, ale obarczonych różnego rodzaju problemami zdrowotnymi. Trzeba przy tym pamiętać, że w trakcie jazdy rowerem elektrycznym postawa rowerzysty jest co prawda mniej aerodynamiczna, ale za to wyprostowana – co znacznie odciąża plecy, mięśnie i kręgosłup.
Miejskie modele e-rowerów docenią także ci, dla których tradycyjny jednoślad był jak dotąd ulubionym środkiem transportu (np. do pracy), ale nie mają czasu czy możliwości na szybki prysznic lub zmianę ubrań po zakończonej aktywności. Przykrych efektów przegrzania organizmu na skutek wysiłku bądź pory roku można w prosty sposób uniknąć, zaopatrując się w model roweru ze wspomaganiem elektrycznym (lub „przerabiając” zwykły rower na elektryczny, co również jest możliwe).
Kolejną grupą osób, bardzo ceniącą sobie ten typ jednośladu są rowerzyści górscy. „Elektryk” udziela im bowiem nieocenionej pomocy w trakcie wjeżdżania na wysokie, strome wzniesienia. Powszechnie przecież wiadomo, że o ile zjeżdżanie z pagórków jest lekkie, przyjemne i wręcz cieszy – tak jazda „pod górkę” potrafi odebrać energię i zapał niejednemu cykliście. Żeby temu zapobiec, wystarczy wspomóc się lekkim wspomaganiem oferowanym nam przez sprzęt.
Rower elektryczny bez wątpienia przyda się także turystom, nawet tym najbardziej wprawionym i zaawansowanym. Po pierwsze, umożliwi on pokonywanie dłuższych tras (krajowych, a nawet międzynarodowych!), przy jednoczesnym mniejszym wysiłku organizmu. Innymi słowy: jeszcze lepsze wycieczki, a mniejsze zmęczenie. Podobnie zadziała również w przypadku rodzinnych czy partnerskich wyjazdów – zwłaszcza w przypadku, kiedy np. jeden z rowerzystów szybciej się męczy (na skutek przebytej kontuzji, astmy, słabszej wydolności płuc etc.) bądź nie może się pochwalić dobrą kondycją. Dzięki „elektrykowi” grupa uniknie dodatkowych postojów na trasie i ograniczeń prędkości, a cyklista jadący „ze wspomaganiem” będzie mógł w pełni cieszyć się podróżą na równi z towarzyszami.
Wady
Oprócz szeregu korzyści, jakie niesie ze sobą posiadanie roweru elektrycznego, należy wziąć też pod uwagę kilka „minusów”, jakie ów sprzęt posiada. Są nimi przede wszystkim: waga, cena i specyfika działania e-roweru.
Waga – jak już wspominaliśmy wyżej, żaden e-bike nie należy do najlżejszych. Jego waga często wynosi ponad 20 kg, czego przyczyną jest oczywiście obecność chociażby silnika i akumulatora, „wsparta” dodatkowo masą solidnej ramy i wzmocnionych kół. W tym wypadku jednak mamy do czynienia z regułą „coś za coś” – efekt wspomagania znacznie łagodzi odczucia ciężkości w trakcie jazdy, a bez tych elementów nie byłaby ona ani tak przyjemna, ani tak łatwa. W ostatnich latach producentom „elektryków” udaje się zresztą sukcesywnie zmniejszać masę swoich produktów, głównie za sprawą wykorzystywania lżejszych materiałów i mechanizmów (np. w postaci baterii litowo-jonowej, o czym już wspominaliśmy).
Cena – rowery elektryczne należą nadal do jednych z najdroższych modeli, swoją ceną przewyższając rowery tradycyjne. Co prawda w sieci (na różnego rodzaju popularnych platformach handlowych) można znaleźć o wiele tańsze „odpowiedniki” tych markowych, w ich przypadku trzeba jednak liczyć się zwłaszcza ze znacznie cięższą wagą sprzętu – a ta już dla niektórych użytkowników może okazać się problematyczna (30-40 kg!). Jeśli więc chciałbyś nabyć rower o naprawdę dobrej jakości i porządnym zasięgu, powinieneś przygotować się na wydatek co najmniej 4 tysięcy złotych. Do tego dochodzą oczywiście koszty późniejszego ładowania akumulatora – te wynoszą jednak koło kilkudziesięciu groszy w przypadku pojedynczego doładowania baterii.
Akumulator i jego amortyzacja – jak już wspomnieliśmy wyżej, każda bateria posiada ograniczoną żywotność, skutkiem czego po ok. kilkuset cyklach ładowania pojawia się potrzeba wymiany jej na nową. To jednak, jak długo akumulator „wytrzyma”, w główniej mierze zależy od tego, z jaką dbałością podchodzi do niego jego właściciel (o tym, jak to robić właściwie pisaliśmy w punkcie szóstym tego artykułu). Należy jednak mieć na uwadze fakt, że te „kilkaset cykli” daje w praktyce dobrych kilka lat spokojnego użytkowania e-bike’a, bez konieczności wymiany żadnej z jego części. Uwaga! Pod żadnym pozorem nie wykonuj naprawy napędu elektrycznego samodzielnie, na własną rękę. Najlepiej (a zarazem najbezpieczniej) będzie powierzyć to zadanie specjaliście w autoryzowanym serwisie napraw.
***
Czy rowery elektryczne są przyszłością naszego społeczeństwa? Z całą pewnością tak. W końcu każdy z nas, niezależnie od stopnia zaawansowania naszych umiejętności rowerowych, czasem chciałby móc skorzystać z dodatkowego „wsparcia”, właśnie w postaci elektrycznych „skrzydeł”. Nie wierzysz? Przekonaj się sam!
Zastanawiasz się nad zakupem roweru elektrycznego, który będzie wygodną alternatywą dla dotychczasowego sposobu komunikacji? Prezentujemy kilka ciekawych modeli na rok 2022 oraz wskazujemy, na co zwrócić szczególną uwagę podczas zakupu.
Spis treści
Rynek rowerów elektrycznych rozwija się coraz prężniej, a zainteresowanie tego rodzaju sprzętem zdecydowanie rośnie. Wiele osób, szczególnie żyjących w miastach, szuka wygodnej alternatywy dla podróżowania komunikacją miejską lub samochodem, decydując się właśnie na e-rower. To idealne rozwiązanie, aby szybko dotrzeć do pracy czy komfortowo przemieszczać się po miejskich ulicach. I chociaż rowery elektryczne nie należą do najtańszych, to możemy zauważyć, że ceny z roku na rok maleją i już dzisiaj możemy kupić dobry e-rower za kilka tysięcy. Tutaj wszystko zależy od naszych potrzeb i wymagań względem takiego sprzętu.
Obecnie na rynku znajdziemy wiele różnych modeli rowerów elektrycznych - miejskie, górskie, trekkingowe czy hybrydowe - które różnią się od siebie nie tylko wyglądem, ale także możliwościami poruszania się po konkretnych terenach. W naszym artykule skupimy się przede wszystkim na e-rowerach użytkowych, które sprawdzą się podczas dojazdów do pracy, na zakupy czy weekendowe wycieczki poza miasto.
Zobacz również:
INDIANA E-MTB 1.0 M19
Rama: Aluminiowa, 19"
Rozmiar koła: 29"
Maksymalny zasięg: 80 km
Bateria pojemność: 13 Ah
Marka silnika: Bafang
Umiejscowienie silnika: Tylne koło
INDIANA E-MTB 1.0 M19 to rower elektryczny, który sprawdzi się zarówno podczas codziennych dojazdów do pracy (w miejskich warunkach), jak i do rekreacji. Na jednym naładowaniu może przejechać do 80 km, a jest to możliwe to dzięki litowo-jonowej baterii o pojemności 13 Ah, której żywotność - jak deklaruje producent - wynosi 700 ładowań. Pojazd został wyposażony w silnik bezszczotkowy o mocy 250 W, który został zamocowany na tylnej piaście.
Za bezpieczną i stabilną jazdę odpowiadają hamulce tarczowe mechaniczne marki Tektro oraz duże koła w rozmiarze 29 cali. Cała konstrukcja opiera się na aluminiowej, 19-calowej ramie (dostępny jest też wariant z ramą 21"). Do dyspozycji mamy łącznie 24 biegi, które pozwalają dobrać sposób jazdy i prędkość do indywidualnych predyspozycji użytkownika. Nie zabrakło też wyświetlacza - Bigstone 2,5" - dzięki któremu możemy kontrolować takie parametry, jak m.in.: stan baterii czy prędkość. Rower wyposażono także w dzwonek, stopkę oraz odblaski przednie i tylne.
Rower aktualnie kupicie w sklepie: Media Expert
ESPERIA Rubino M20
Rama: Aluminiowa, 20"
Rozmiar koła: 28"
Maksymalny zasięg: 70-80 km
Bateria pojemność: 13 Ah
Marka silnika: Bewo
Umiejscowienie silnika: Centralny
Waga: 26,7 kg
Rower elektryczny ESPERIA Rubino M20 to model trekkingowy dla aktywnych, którzy stawiają na wygodę oraz komfort. Pojazd został wyposażony w silnik BEWO BW-100 o mocy 250 W oraz litowo-jonową baterię o pojemności 13 Ah, która umożliwia jazdę do 80 km na jednym naładowaniu. Jak deklaruje producent, żywotność akumulatora to 300 ładowań. W rowerze zastosowano aluminiową 20-calową ramę oraz duże 28-calowe koła osadzone na piastach SUNFENG. Za bezpieczną jazdę odpowiadają hamulce tarczowe hydrauliczne – tylny i przedni (marki SAIGUAN).
Do dyspozycji użytkownika jest 7 biegów, dzięki którym z łatwością dopasuje ustawienia do konkretnych warunków. Nie zabrakło wyświetlacza LCD umożliwiającego odczyt poszczególnych parametrów, takich jak np. stan baterii, ilość przejechanych kilometrów czy prędkość. Rower został także wyposażony w dzwonek, bagażnik, stopkę, błotniki oraz oświetlenie zasilane z akumulatora. W zestawie znajdziemy dołączoną ładowarkę.
Rower kupicie w takich sklepach, jak: Media Expert, Avans, Electro.pl
NILOX X6 M19
Silnik: Bafang, 250W
Bafang, 250W Bateria: 11,6 Ah
Materiał ramy: Aluminiowa
Mocowanie silnika: Tylne koło
Waga: 22 kg
Rower elektryczny NILOX X6 M19 to sprzęt, który sprawdzi się nie tylko podczas wycieczek rekreacyjnych, ale również na co dzień, np. podczas dojazdów do pracy. To idealna alternatywa dla podróżowania komunikacją miejską. Rower na jednym naładowaniu jest w stanie przejechać do 80 km - pozwala na to wydajna bateria o pojemności 11,6 Ah. Jej żywotność to 600 ładowań, a czas ładowania wynosi ok. 6 godzin. Akumulator został zamontowany na ramie.
Sprzęt został wyposażony w silnik bezszczotkowy o mocy 250 W, który został umiejscowiony na tylnym kole. Za bezpieczną jazdę odpowiadają mechaniczne hamulce tarczowe marki Tektro oraz duże koła w rozmiarze 27,5 cala. Do dyspozycji mamy 21 biegów, dzięki którym dostosujemy odpowiednią prędkość oraz sposób jazdy, w zależności od warunków pogodowych i podłoża. Rower posiada aluminiową ramę 19" - jest odporna na uszkodzenia i jednocześnie bardzo lekka, co znacznie poprawia komfort jazdy.
Na regulowanej kierownicy znajdziemy wyświetlacz LCD, na którym odczytamy m.in. takie parametry jak stan baterii czy prędkość. Nie zabrakło również dzwonka oraz oświetlenia. W zestawie znalazła się także ładowarka.
TUTAJ możecie sprawdzić cenę.
MBM E828 Pulse M20
Silnik: Bafang, 250W
Bafang, 250W Bateria: PHYLION , 14 Ah
PHYLION , 14 Ah Materiał ramy: Aluminiowa, Hydroformowana
Aluminiowa, Hydroformowana Mocowanie silnika: Tylne koło
Tylne koło Waga: 27 kg
Rower elektryczny MBM E828 Pulse M20 to idealna alternatywa dla komunikacji miejskiej czy samochodu. Sprawdzi się podczas codziennych dojazdów do pracy oraz wycieczek wokół miasta. Pojazd został wyposażony w silnik o mocy 250 W umieszczony na tylnym kole oraz baterię PHYLION o napięciu 37V, która znajduje się na bagażniku. Jak podkreśla producent, wyróżnia się ona długą żywotnością - do 500 ładowań. Czas ładowania wynosi od 6 do 8 godzin. Maksymalny zasięg jazdy to 40-50 km.
Za bezpieczną i komfortową jazdę odpowiadają 28-calowe koła oraz opony marki Wanda, a także hamulce hydrauliczne Lee Chi. W rowerze elektrycznym MBM E828 Pulse zastosowano aluminiową ramę 20", która jest lekka oraz odporna na uszkodzenia. Nie zabrakło również ekranu LCD, który został umieszczony na kierownicy. Pozwala odczytywać informacje o baterii, przejechanym dystansie oraz prędkości. Wśród wyposażenia roweru znajdziemy także oświetlenie, stopkę, bagażnik oraz dzwonek.
TUTAJ możecie sprawdzić cenę.
SKYMASTER Energy Eco D18
Silnik: Jiaxinyue
Jiaxinyue Bateria: Jetch, 6 Ah
Jetch, 6 Ah Materiał ramy: Stalowa
Stalowa Mocowanie silnika: Tylne koło
Tylne koło Waga: 28 kg
SKYMASTER Energy Eco D18 to rower elektryczny, który sprawdzi się podczas codziennych dojazdów do pracy czy na dłuższe wycieczki rowerowe poza miasto. Pojazd został wyposażony w silnik bezszczotkowy o mocy 250 W oraz litowo-jonowa baterię marki JETCH o napięciu 24 V i pojemności 6 Ah umiejscowioną na ramie roweru. Maksymalny zasięg, na jednym naładowaniu, to ok. 35 km. Jak deklaruje producent, akumulator posiada żywotność do 700 ładowań. Czas ładowania baterii trwa około 5-6 godzin.
Za komfortowa i stabilną jazdę odpowiadają hamulce V-Brake marki SACCON oraz duże 28-calowe koła. Zadbano także o solidną, stalową 18-calową ramę. Do dyspozycji mamy 6 biegów (przerzutka tylna SHIMANO Tourney), dzięki czemu będziemy mogli dobrać prędkość i sposób jazdy do własnych preferencji oraz warunków terenowych.
Na kierownicy znajdziemy wyświetlacz LED, na którym odczytamy informacje dotyczące m.in.prędkości jazdy oraz stanu baterii. Nie zabrakło także dzwonka oraz standardowego oświetlenia zarówno z przodu, jak i z tyłu.
TUTAJ możecie sprawdzić cenę.
Indiana E-City U17
Rama: Aluminiowa, 17"
Aluminiowa, 17" Rozmiar koła [cal]: 28
28 Maksymalny zasięg: 45 km
45 km Marka silnika: Xf
Xf Umiejscowienie silnika: Tylne koło
Tylne koło Marka baterii: Ktech
Ktech Waga [kg]: 21.7
Stylowy rower elektryczny Indiana E-City U17 to propozycja dla każdego, kto szuka alternatywy dla poruszania się komunikacją miejską czy samochodem. Model ten został wyposażony w silnik bezszczotkowy o mocy 250 W, który został umiejscowiony na tylnym kole oraz w wydajną baterię o pojemności 7,8 Ah, dzięki której na jednym naładowaniu możemy przejechać aż do 45 km. Jak deklaruje producent, jej żywotność to aż 700 ładowań.
Wygodę oraz stabilność podczas jazdy zapewniają duże, 28- calowe koła. Dobrze sprawdzają się nawet na nierównym terenie. Do tego otrzymujemy aluminiową ramę 17-calową - lekką i odporną na uszkodzenia. Za bezpieczeństwo odpowiadają hamulce v-brake marki Promax. Do dyspozycji mamy 6 biegów.
Poza tym, rower elektryczny Indiana E-City U17 został wyposażony w regulowaną kierownicę z wyświetlaczem Kingmeter LED, oświetlenie LED (przednie i tylne), dzwonek, stopkę oraz bagażnik. W zestawie znajdziemy również ładowarkę.
TUTAJ możecie sprawdzić cenę.
Kross Le Grand eLille 1
Silnik: BAFANG 36V/250W
BAFANG 36V/250W Bateria: BAFANG 43V/7.8Ah
BAFANG 43V/7.8Ah Materiał ramy: Aluminium Performance
Aluminium Performance Mocowanie silnika: Przednia piasta
Przednia piasta Waga: 24 kg
Le Grand eLille 1 to rower elektryczny, który stanowi ciekawą alternatywę dla samochodu w mieście. E-bike wyposażony jest w silnik o mocy 250 W umieszczony w piaście przedniego koła. Bateria Bafang 43V/7.8 Ah znajduje się na tylnym bagażniku pozwala na jazdę do 100 km, przy czym całkowity czas jej ładowania wynosi ok. 4,5 godziny.
Na pilocie zamontowanym na kierownicy możemy wybrać jeden z pięciu poziomów wspomagania. Na wyświetlaczu pojawia się także informacja o stanie naładowania akumulatora oraz włącznik oświetlenia. Dodatkowo, możemy skorzystać z trybu wspomagania - funkcja Walk Assist - podczas prowadzenia roweru.
eLille 1 posiada amortyzowany widelec o skoku 50 mm oraz przedni i tylny hamulec V-BRAKE Za bezpieczną i komfortową jazdę odpowiadają również 28-calowe koła. Przerzutka znajdująca się w piaście Shimano Nexus posiada 3 biegi.
Rama roweru została wykonana z dobrej jakości stopu aluminium - Aluminium Performance 6061 - która jest sztywna i odporna na złamania, a zarazem lekka.
Nie zabrakło także dodatkowego wyposażenia, które przyda się w każdym rowerze miejskim. Mamy więc pełne błotniki, oświetlenie, podpórkę oraz bagażnik.
TUTAJ możecie sprawdzić cenę.
Indiana E3000
Silnik: bezszczotkowy silnik marki XF
bezszczotkowy silnik marki XF Bateria: Bateria litowa SAMSUNG
Bateria litowa SAMSUNG Materiał ramy: Aluminiowa
Aluminiowa Mocowanie silnika: Tylna piasta
Tylna piasta Waga: 21,5 kg
Indiana E3000 to górski rower elektryczny, który sprawdzi się w każdych warunkach, zarówno podczas wycieczek rowerowych, jak i podróży miejskich. Został wyposażony w
bezszczotkowy silnik marki XF o mocy 250 W, pozwalający pokonać trasę do 70 km - został mieszczony na tylnym kole. Akumulator litowy Samsung naładujemy w 2,5-3 godziny, co jest bardzo dobrym wynikiem. Żywotność baterii wynosi ok. 500 naładowań.
Za bezpieczeństwo jazdy odpowiadają mechaniczne hamulce tarczowe marki RADIUS oraz opony WD, które zapewniają odpowiednią przyczepność do podłoża i dobre prowadzenie. Rower Indiana E3000 posiada aż 21 biegów.
Na kierownicy znajduje się spory wyświetlacz, na którym możemy odczytywać takie parametry, jak prędkość jazdy, przebyty dystans czy poziom naładowania baterii.
Warto również zaznaczyć, że aluminiowa rama 18" jest lekka, a jednocześnie odporna na korozję i uszkodzenia. Poza tym posiada 5-letnią gwarancję producenta.
W zestawie z rowerem otrzymujemy także dzwonek oraz stopkę.
TUTAJ możecie sprawdzić cenę.
Zobaczcie także ranking hulajnóg elektrycznych 2022
Jak działają rowery elektryczne?
Rowery elektryczne, w przeciwieństwie do tradycyjnych, posiadają wbudowany silnik, który ma za zadanie wspomagać naszą jazdę, zapewniając komfort oraz możliwość zredukowania wysiłku, szczególnie, gdy mamy do czynienia z wymagającym terenem. Napęd pozwala odciążyć rowerzystę od pedałowania, co jednak nie znaczy, że całkowicie wyręcza go w tej czynności. Chodzi głównie o wspomaganie, które zostaje uruchomione podczas naszego nacisku na pedały. Dzięki specjalnym funkcjom użytkownik może kontrolować i regulować prędkość poruszania się po drodze. Należy jednak zaznaczyć, że obecnie rowery elektryczne mogą osiągać maksymalnie 25 km/h, a moc silnika nie może przekraczać 250 W. Jeśli są spełnione te wymagania, nie musimy posiadać żadnych dodatkowych uprawnień, aby jeździć jednośladem z napędem elektrycznym. Więcej na temat tego, jak legalnie poruszać rowerem elektrycznym przeczytacie w tym artykule.
Rowery elektryczne - na co zwracać uwagę podczas zakupu?
Decydując się na zakup roweru elektrycznego, należy dobrze przemyśleć kilka istotnych kwestii. Tego rodzaju sprzęty dostępne są w wielu wariantach i nie każdy może okazać się odpowiedni akurat dla nas. Przede wszystkim powinniśmy zastanowić się, gdzie najczęściej będziemy się nim poruszać oraz czy posiadamy wystarczająco dużo miejsca do jego przetrzymywania. Oprócz tego, musimy zwrócić uwagę na kilka istotnych parametrów:
Silnik
W zależności od modelu roweru elektrycznego możemy rozróżnić dwa rodzaje napędów - centralne oraz montowane na piastach (z przodu albo z tyłu). Pierwsze z nich, jak sama nazwa wskazuje, montowane są pośrodku roweru, w miejscu korby. Są one montowane zazwyczaj nieco niżej niż silniki w piaście tylnej lub przedniej. Z jednej strony jest to zaletą - niżej rozmieszczony środek ciężkości pozwala na bardziej komfortową i stabilną jazdę, z drugiej - może utrudniać jazdę po bardziej skomplikowanych, nierównych terenach (istnieje większe ryzyko, że zaczepimy silnikiem o jakieś wystające przeszkody). Plusem napędu umieszczonego w centralnej części roweru jest to, że nie musimy martwić się o zastosowanie specjalnych kół dostosowanych do rodzaju silnika. Poza tym, w przypadku takiego rozwiązania o wiele łatwiej jest zdjąć i zamontować koła jeśli zajdzie taka potrzeba. Wadą może okazać się fakt, że napęd umieszczony centralnie wpływa na linię łańcucha i system korbowy, a także powoduje ich zużycie. Warto także dodać, że tego typu rower musi być wyposażony również w specjalny czujnik zmiany biegów (tzw. gear sensor), umożliwiający wyłączenie silnika w momencie zmiany przerzutek, aby nie doszło do zerwania łańcucha. Napęd umieszczony centralnie najczęściej stosuje się najczęściej w rowerach górskich.
Drugi rodzaj napędu elektrycznego najczęściej możemy spotkać w rowerach crossowych i trekkingowych. Rowery z silnikiem montowanym w piastach są zazwyczaj nieco tańsze. W przeciwieństwie do centralnych, odczuwalne jest inne rozłożenie masy, jednak nie jest to jednoznaczne z tym, że to właśnie przód lub tył (w zależności od umiejscowienia silnika) będzie najcięższy. Rozłożenie masy będzie zależne także od rodzaju i umiejscowienia baterii oraz wagi amortyzatorów. Napęd w tylnej piaście uważany jest za najbardziej ekonomiczne rozwiązanie (aktualnie najtańsze) i najbardziej naturalne. Co ważne, tak umieszczony silnik nie zwiększa zużycia łańcucha, zębatek czy mechanizmu korbowego. Minusem może okazać się fakt, że tego typu napęd wymaga zastosowania specjalnego koła. Podobnie jest w przypadku napędu rozmieszczonego na przedniej piaście - tyle że nie musimy martwić się tym, jaki rodzaj kasety zastosować w tylnej piaście. Warto zaznaczyć, że początkowo jazda na tego typu rowerze może wydawać się nieco mniej naturalna - napędzane jest zarówno tylne koło (przez siłę naszych nóg) oraz przednie (za pomocą silnika).
Bateria
Kolejnym ważnym aspektem jest rodzaj oraz wytrzymałość baterii. Najpopularniejszym rozwiązaniem są nowoczesne akumulatory litowo-jonowe, które obecnie są najlżejsze, najbardziej kompaktowe i wydajne, a także posiadają długą żywotność. Podczas zakupu roweru elektrycznego, należy zwrócić uwagę na pojemność akumulatora - ile czasu na jednym naładowaniu jesteśmy w stanie przejechać oraz jego żywotność (określona liczba ładowań). Oprócz tego, ważne może okazać się również umiejscowienie baterii, podobnie jak w przypadku silnika, akumulator również wpływa na masę urządzenia. Najczęściej spotykanym rozwiązaniem jest mocowanie do rury dolnej lub akumulator zintegrowany z ramą.
Hamulce
Aby odpowiednio zadbać o swoje bezpieczeństwo, należy wziąć pod uwagę także rodzaj hamulców, które zostały umieszczone w rowerze elektrycznym. Szybsza prędkość, moc oraz waga roweru wymaga zastosowania wysokiej jakości hamulców. W e-rowerach najczęściej wybierane są mechaniczne i hydrauliczne hamulce tarczowe. Należy zadbać, aby tarcza była jak największa, szczególnie jeśli planujemy trasy po nierównych i górzystych terenach - większa tarcza zapewnia większą siłę hamowania. Warto zadbać również o magnetyczne czujniki hamowania.
Jakość wykonania
Nie zapominajmy także o jakości materiałów, z których został wykonany rower elektryczny, szczególnie jeśli chodzi o ramę. Oprócz aluminiowych i stalowych, popularne są także ramy z włókna węglowego, które niestety posiadają znacznie wyższą cenę. Musimy pamiętać, że rower z napędem elektrycznym jest o wiele cięższy od tradycyjnego, dlatego warto wybierać takie modele, które posiadają jak najlżejszą, a przy tym dobrej jakości, konstrukcję. Oprócz tego, liczy się również rodzaj opon, pedałów, baterii czy hamulców.
Dodatkowe wyposażenie
W zależności od tego, w jakich celach kupujemy rower elektryczny powinniśmy zwrócić uwagę także na dodatkowe wyposażenie, m.in. na błotniki, oświetlenie, podpórki, osłony na łańcuch, bagażnik czy przerzutki. Warto pomyśleć o tych elementach już podczas zakupu, aby zdecydować się na jak najlepsze wyposażenie, bez konieczności dalszej inwestycji w dodatkowe akcesoria.
Rower składa się z wielu komponentów, które w końcowym rezultacie trzeba wziąć pod uwagę, jeżeli chcesz być zadowolony z jazdy. Wiele osób opiera zakup roweru na jednym lub dwóch elementach, co jest oczywiście błędne. Dużo łatwiej jest skorzystać z wiedzy doświadczonego sprzedawcy, ale skąd mamy mieć pewność, że akurat z takim będziemy mieli styczność? Dlatego też radzimy przygotować się do zakupu jednośladu, aby wiedzieć, o co pytać, znać podstawy i nie dać się zaskoczyć lub wprowadzić w błąd.
Materiał promocyjny
Na co więc powinniśmy zwrócić uwagę, kupując rower? Priorytetowo zwróć uwagę na następujące elementy:
Rama: Koniecznie przeprowadź jazdę próbną każdym interesującym Cię modelem roweru. Rama jest sercem i duszą każdego roweru. Jej wykonanie i jakość jest wyrazem wiary producenta w swój produkt.
Koniecznie przeprowadź jazdę próbną każdym interesującym Cię modelem roweru. Rama jest sercem i duszą każdego roweru. Jej wykonanie i jakość jest wyrazem wiary producenta w swój produkt. Zawieszenie: Ma szczególne znaczenie w rowerach górskich (w Polsce jest to najbardziej popularny rodzaj roweru). W przypadku rowerów górskich zawieszenie jest tak samo ważne jak rama.
Ma szczególne znaczenie w rowerach górskich (w Polsce jest to najbardziej popularny rodzaj roweru). W przypadku rowerów górskich zawieszenie jest tak samo ważne jak rama. Koła: Ważna jest nie tylko niezawodność, ale także wielkość i ich masa.
Ważna jest nie tylko niezawodność, ale także wielkość i ich masa. Punkty kontaktowe: Opony, siodełko i kierownica mają duży wpływ na komfort jazdy na rowerze.
Opony, siodełko i kierownica mają duży wpływ na komfort jazdy na rowerze. Pozostałe komponenty: Hamulce, manetki i przednie koła łańcuchowe / zębate muszą być najwyższej jakości.
Zakup roweru to dopiero początek
Mówi się, że zakup roweru to tylko 50% wszystkich zakupów. Kolejną połowę wydasz na akcesoria i odzież rowerową – jeśli chcesz wejść w to na 100%. Przy zakupie nowego roweru prawdopodobnie będziesz musiał kupić co najmniej 20 różnych akcesoriów. Wiele jest niezbędnych. Wiele z nich sprawia, że jazda na rowerze jest łatwiejsza lub przyjemniejsza. Inne poprawią Twoją wydajność. A resztę warto mieć po prostu pod ręką.
Rower damski to nie tylko inna rama
Większość z nas myśli, że rowery damskie od męskich odróżnia jedna rzecz – rama. Niestety, nie jest to prawdą. Damskie rowery górskie, szosowe i miejskie są wyposażone w siodełka dla kobiet, które są zazwyczaj krótsze i szersze. Rowery damskie mają wyższy i krótszy zasięg kierownicy, co przekłada się na większy komfort jazdy (nie doznasz bólu szyi ani ramion). Rowery te wyposażone są także w krótsze korby.
Przyszłość jest już dziś – wypróbuj rower elektryczny
Obecnie dostępne są w sprzedaży rowery elektryczne, które pozwalają na jazdę bez konieczności pedałowania, albo wspierają rowerzystę w np. jeździe pod górę, ale nie wykonują całej pracy za niego (możesz sprawdzić najciekawsze rowery elektryczne na Ceneo).
Rower górski, ale do jakiego terenu?
Kupujesz rower górski, aby móc jeździć w jakimś cięższym i zmiennym terenie? Geometria ramy, skok, rozmiar kół i zawieszenie różnią się znacznie w zależności od stylu jazdy terenowej. Istnieją cztery style dla kolarstwa górskiego:
Rowery przełajowe: Stworzone pod teren lądowy, niezbyt techniczny, służą do szybkiego dojazdu z punktu A do punktu B.
Cechy: Lekkie rowery z podwójnym zawieszeniem i hardtaile z minimalnym skokiem zawieszenia i kołami 29-calowymi.
Stworzone pod teren lądowy, niezbyt techniczny, służą do szybkiego dojazdu z punktu A do punktu B. Lekkie rowery z podwójnym zawieszeniem i hardtaile z minimalnym skokiem zawieszenia i kołami 29-calowymi. Rowery crossowe: Stworzone pod zróżnicowany teren. Dobrze radzą sobie z przeszkodami. Sprawdzą się zarówno w technicznym, jak i rozległym terenie.
Cechy: Rowery z podwójnym zawieszeniem o średnim skoku i przeważnie kołach 29-calowych. Standardowe zawieszenie sztycy.
Stworzone pod zróżnicowany teren. Dobrze radzą sobie z przeszkodami. Sprawdzą się zarówno w technicznym, jak i rozległym terenie. Rowery z podwójnym zawieszeniem o średnim skoku i przeważnie kołach 29-calowych. Standardowe zawieszenie sztycy. Rowery Enduro: Stworzone do jazdy po każdym terenie.
Cechy: Rowery z podwójnym zawieszeniem o dużym skoku i przeważnie kołach 27,5-calowych. Standardowe zawieszenie sztycy.
Stworzone do jazdy po każdym terenie. Rowery z podwójnym zawieszeniem o dużym skoku i przeważnie kołach 27,5-calowych. Standardowe zawieszenie sztycy. Rowery Downhill: Stworzone do jazdy po specjalnym terenie (do ekstremalnych zjazdów). Osiągają dużą prędkość podczas zjazdów w trudnym terenie.
Cechy: Rowery z podwójnym zawieszeniem o maksymalnym skoku, geometria zjazdowa i przeważnie 27,5-calowe koła do dużych obciążeń.
Publikacja sponsorowana, treść spoza redakcji SmartRide.pl