Korek na autostradzie spowodowany wypadkiem drogowym Przykład zakorkowania przez samochody (czerwone) niemogące zjechać ze skrzyżowania
Ambulans utknął w korku
Korek na ulicy Słomińskiego w Warszawie
Korek drogowy – czasowe zatrzymanie lub znaczne spowolnienie ruchu (zator) na drodze, które spowodowane jest najczęściej przez awarię, wypadek czy nadmierny ruch drogowy[1][2].
Korek powstaje, kiedy liczba pojazdów opuszczających odcinek drogi w określonym kierunku jest mniejsza od liczby pojazdów wjeżdżających na niego. Brak możliwości opuszczenia drogi przez pojazdy w przewidzianym czasie może być spowodowany niedrożnym skrzyżowaniem, ograniczeniem prędkości na odcinku lub liczby dostępnych pasów ruchu[3]. Zjawisku kongestii towarzyszą zwiększone emisje hałasu i gazów[4].
Powody utrudnień drogowych [ edytuj | edytuj kod ]
Do głównych przyczyn zatorów ulicznych zaliczane są następujące procesy zachodzące w przestrzeni miejskiej[5]:
szybszy wzrost poziomu motoryzacji w strefie podmiejskiej niż w centrum
wzrost udziału komunikacji indywidualnej kosztem zbiorowej
wzrost ruchu w strefie podmiejskiej, w okolicach wielkopowierzchniowych obiektów handlowych (WOH), oraz między miastem a strefą podmiejską
nierównomierny rozkład dobowy ruchu oraz tygodniowy (szczyt weekendowy).
Zapobieganie powstawaniu korków [ edytuj | edytuj kod ]
Intuicyjne rozwiązanie problemu korków – budowa dodatkowych dróg i poszerzanie istniejących – okazuje się w analizie naukowej niewłaściwe. W praktyce zachodzi bowiem zjawisko opisane przez paradoks Bressa oraz prawo Lewisa-Mogridge'a. Dodatkowe drogi paradoksalnie zwiększają korki, ponieważ prowadzą do ich intensywniejszego skupienia w najwęższych gardłach systemu. Paradoks Downsa-Thomsona opisuje ponadto, że największy wpływ na redukcję korków ma sprawność publicznego transportu zbiorowego: średni czas przejazdu prywatnym samochodem jest bezpośrednio proporcjonalny do średniego czasu przejazdu komunikacją zbiorową. Z tego powodu, działania ukierunkowane na bezpośrednie, miejscowe zmniejszanie kongestii przynoszą krótkotrwały efekt. Nowa przepustowość jest impulsem do wzrostu natężenia ruchu, czego następstwem jest ponownie osiągana krytyczna przejezdność[6].
Do inwestycji, które mogą złagodzić utrudnienia w ruchu drogowym należy zaliczyć:
realizacja restrykcyjnej polityki parkingowej – poprzez np. budowę parkingów Park&Ride
wdrożenie systemu Car-sharing
budowę węzłów przesiadkowych
inwestycje ukierunkowane na rozwój transportu zbiorowego i ekologicznych środków transportu (np. rozwój rowerów publicznych zintegrowanych z komunikacją publiczną)
stworzenie „zielonej fali” na drogach głównych w celu usprawnienia płynności ruchu.
Praktyczne sposoby na omijanie zatorów [ edytuj | edytuj kod ]
Wymiana informacji o korkach odbywa się między kierowcami za pomocą radia amatorskiego CB[7], informacji ogłaszanych przez rozgłośnie radiowe (w tym system TMC) oraz udostępnianych przez Internet w ramach aplikacji nawigacji samochodowych lub aplikacji mobilnych wykorzystujących GPS[8].
Korki na świecie [ edytuj | edytuj kod ]
Korki pojawiają się regularnie w większych miastach czy na najbardziej uczęszczanych odcinkach autostrad. Według badań amerykańskiej firmy INRIX, najbardziej zakorkowanymi miastami na świecie są od lat są metropolie europejskie oraz amerykańskie[9][10]. Lista najbardziej zakorkowanych miast oraz państw[11] na świecie:
Konsekwencje finansowe kongestii [ edytuj | edytuj kod ]
W Stanach ekonomiczne koszty zatorów ulicznych, zużytej energii i straconego czasu, oszacowano na blisko 150 miliardów dolarów rocznie (tyle co roczne PKB Węgier). Koszty związane ze zdrowiem społeczeństwa oszacowano na kolejne 300 miliardów dolarów[12][13].
Raport Deloitte i Targeo.pl (2014) wskazał, że biorąc za kryterium czas i koszty, najbardziej narażeni na korki są kierowcy w Krakowie, Wrocławiu i Poznaniu. Straty finansowe spowodowane korkami w 7 największych miastach Polski są szacowane na 3,46 mld zł rocznie. Według raportu średni dzienny koszt na kierowcę spowodowany korkami w 2013 r. wynosił 11 złotych[14].
Znaki drogowe [ edytuj | edytuj kod ]
Znak drogowy A-33
Polskie prawo o ruchu drogowym obejmuje znak drogowy "A-33 - Zator drogowy", informujący o tworzeniu się zatorów. Znak ten stawiany jest przed odcinkami dróg, na których ze względu na wzmożony ruch pojazdów często ma miejsce tamowanie ruchu, a unieruchomione samochody mogą nie być wtedy w odpowiednim czasie zauważone przez kierowców pojazdów, które nadjeżdżają[15]. Często jednak znak ten ustawiony jest "na stałe", niezależnie od rzeczywistej sytuacji drogowej, w miejscach szczególnie często tworzących się korków drogowych[16].
Najdłuższym zanotowanym korkiem na świecie był zator w São Paulo 23 maja 2014 roku. Sięgał on długości 344 kilometrów[17].
Nietrzeźwość kierowców
Alkohol jest substancją psychoaktywną bardzo silnie oddziaływującą na organizm ludzki, przede wszystkim spowalnia działanie układu nerwowego w wyniku czego osoba będąca pod wpływem alkoholu traci zdolność prawidłowej percepcji bodźców wysyłanych zarówno przez sam organizm jak i tych, które docierają z zewnątrz. Jazda pod wpływem alkoholu lub podobnie działającego środka, uniemożliwia bezpieczne uczestnictwo w ruchu drogowym i jest prawnie zabroniona. Już dawka mająca 0,1 promila wywołuje u kierowcy problemy z koncentracją. Szczegóły przedstawia poniższa tabela.
Wpływ alkoholu na organizm kierowcy
ILOŚĆ PROMILI
WE KRWI WPŁYW ALKOHOLU NA ORGANIZM KIEROWCY 0,1‰ Rozproszona uwaga. 0,2‰ Dłuższe spostrzeganie. 0,3‰ Drobne zaburzenia równowagi i koordynacji ruchowej, zmniejszona zdolność postrzegania dostrzegania kształtów z oddali, obniżona zdolność postrzegania dynamicznych zmian światła. 0,4‰ Opóźniona reakcja na bodźce, obniżona sprawność motoryczna, wydłużony czas adaptacji narządu wzroku do zmian atmosferycznych. 0,5 ‰ Obniżenie zdolności realnej oceny sytuacji na drodze. Nadpobudliwość, upośledzenie reakcji psychofizycznych, pogorszenie ostrości widzenia i zdolności prawidłowej oceny odległości. 0,6 ‰ Błędna ocena własnych możliwości, znaczny spadek koncentracji i samokontroli. 0,8‰ Występowanie zjawiska słabości mięśni co powoduje znaczne osłabienie zdolności prowadzenia samochodu 1-2‰ Zaburzenia koordynacji mięśniowej i równowagi, osłabienie sprawności intelektualnej, wahania nastroju, wzrost ciśnienia krwi, przyspieszona akcja serca. 2-3‰ Zaburzenia mowy, wzmożona senność, znaczne obniżenie zdolności kontroli własnego zachowania oraz poruszania się. 3-4‰ Spadek ciśnienia we krwi, obniżenie temperatury ciała, osłabienie funkcji życiowych, duże prawdopodobieństwo utraty przytomności . Powyżej 4 ‰ Dawka śmiertelna, śpiączka , zatrzymanie akcji serca i oddychania.
Na podstawie broszury „Alkohol i kierowca.”
Jak reagować wobec prowadzenia pojazdu przez osobę będącą pod wpływem alkoholu?
Będąc świadkiem sytuacji, próby lub intencji prowadzenia pojazdu po alkoholu, możesz reagować, jest to obywatelski obowiązek. Jeśli nie wiesz jak prawidłowo zareagować, zapraszamy na stronę www.powstrzymaj.pl, zawierającą materiały i informacje jak adekwatnie i skutecznie podjęć interwencje. Więcej praktycznych informacji w dziale „Dla świadków”, linki „Powstrzymaj pijanego kierowcę” oraz „Eksperci radzą”. Znajdziesz tam filmy instruktażowe, pomoc prawną oraz porady ekspertów. Pamiętaj zwykły telefon pod nr. 112 może uratować życie!
Symptomy zachowania kierowcy, który może być pod wpływem alkoholu :
zatrzymuje się bez powodu, raptownie rusza, hamuje,
jedzie przesadnie ostrożnie
nie umie utrzymać auta zgodnie z kierunkiem jazdy,
robi szerokie zakręty, jedzie nie zważając na przepisy,
powoli reaguje na sytuacje na drodze,
jedzie bez świateł, nie używa kierunkowskazów,
jest nadmiernie pobudliwy, wymachuje rękoma, przeklina.
Zapisy prawne dotyczące alkoholu i prowadzenia pojazdów
W Polsce dopuszczalny poziom stężenia alkoholu we krwi kierowcy wynosi, nieprzekraczalnie 0,2‰ (0,2 promila we krwi).
Gdy zawartość alkoholu we krwi wynosi lub prowadzi do stężenia od 0,2‰ do 0,5‰ (lub obecności w wydychanym powietrzu od 0,1 mg do 0,25 mg alkoholu w 1 dm3), określa się to jako stan po użyciu alkoholu.
Gdy stężenie alkoholu we krwi przekracza 0,5‰ (a w wydychanym powietrzu jest go więcej niż 0,25 mg w 1 dm3), wówczas jest to stan nietrzeźwości.
Prowadzenie pojazdów w stanie nietrzeźwości jest przestępstwem i dotyczy prowadzenia wszystkich rodzajów pojazdów od samochodów poprzez rower aż do łodzi, furmanek, czy pojazdów rolniczych.
Kary za prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu:
W Polsce kary za prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu są bardzo surowe. Zgodnie z obowiązującymi przepisami za jazdę po spożyciu alkoholu – gdy jego zawartość we krwi kierowcy wynosi od 0,2 do 0,5 promila (stan po użyciu alkoholu) – grozi do 30 dni aresztu lub do 5000 zł grzywny oraz zakaz prowadzenia pojazdów do lat trzech. Jeśli stężenie alkoholu przekracza 0,5 promila (mamy do czynienia ze stanem nietrzeźwości), kierowcy grozi kara grzywny, ograniczenia wolności lub nawet pozbawienia wolności do dwóch lat oraz utrata prawa jazdy do 10 lat. Ponadto dane kierowcy figurują na liście osób skazanych (osoba taka nie otrzyma zaświadczenia o niekaralności). Dodatkowo, w przypadku skazania nietrzeźwego kierowcy, sąd może orzec także inne środki karne, np. nawiązkę. Jeśli kierujący pod wpływem alkoholu spowoduje wypadek, wskutek którego inne osoby poniosą śmierć, bądź doznają ciężkiego uszczerbku na zdrowiu, straci prawo jazdy na zawsze. Taka sama kara spotka kierowcę, który spowoduje wypadek i ucieknie z miejsca zdarzenia. Dla recydywistów kary są jeszcze bardziej dotkliwe. Jeśli kierujący pojazdem w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego był wcześniej skazany za jazdę po alkoholu i złamał czasowy zakaz prowadzenia pojazdu, może zostać ukarany karą od 3 miesięcy do 5 lat pozbawienia wolności.
Statystyki dotyczące zjawiska nietrzeźwości wśród kierowców.
Z badań wynika, że prawdopodobieństwo spowodowania wypadku drogowego zwiększa się kilkunastokrotnie wraz ze wzrostem stężenia alkoholu we krwi kierującego:
od 0,5‰ – 2 razy
od 0,8‰ – 4 razy
od 1,0‰ – 7 razy
od 1,5‰ – aż 36 razy.
W 2013 roku nietrzeźwi użytkownicy dróg, także ci niezmotoryzowani uczestniczyli w 4 028 wypadkach drogowych (11,2% ogółu wypadków), śmierć w nich poniosły 523 osoby (15,6% ogółu zabitych), a 4 737 osób odniosło obrażenia (10,8% ogółu rannych). W porównaniu z rokiem 2012 jest to mniej wypadków o 439 (9,8%), mniej zabitych o 61 osób (10,4%) i mniej osób rannych o 568 (10,7%). Nietrzeźwi najczęściej uczestniczyli w zdarzeniach drogowych w niedziele (20,1%) i soboty (18,8%). W trakcie doby najwięcej wypadków ma miejsce pomiędzy godziną 16.00 a 23.00. W co siódmym zdarzeniu w tych godzinach, ginie człowiek. W 2013 roku w tym czasie, nietrzeźwi uczestniczyli w 2 115 wypadkach, co stanowi 52,5% wszystkich wypadków z ich udziałem. Zginęło w nich 297 osób (56,8%), a rannych zostało 2 336 osób (49,3%).
Źródło: Dane Komendy Głównej Policji
Natomiast nietrzeźwi uczestnicy ruchu spowodowali w 2013 r. 3 001 wypadków (8,3% ogółu), w których zginęło 426 osób (12,7%), a ranne zostały 3 523 osoby (8,0%). Najliczniejszą grupę nietrzeźwych sprawców wypadków stanowili kierujący pojazdami. Byli oni sprawcami 2 165 wypadków, w których zginęło 288 osób, a rannych zostało 2 791 osób. W odniesieniu do ogólnej liczby wypadków spowodowanych przez kierujących, nietrzeźwi stanowili 7,3%. W porównaniu do 2012 roku nastąpił spadek liczby wypadków spowodowanych przez nietrzeźwych kierujących o 171 (7,3%), osób zabitych o 18 (5,9%) i osób rannych o 334 (10,7%).
W grupie nietrzeźwych kierujących największe zagrożenie bezpieczeństwa stanowili kierujący samochodami osobowymi, którzy spowodowali 1 617 wypadki (74,6% wypadków spowodowanych przez nietrzeźwych kierujących). Wskaźnik ten jest na poziomie roku ubiegłego. W wypadkach zawinionych przez nietrzeźwych kierujących samochodami osobowymi zginęło 237 osób, tj. 82,3% śmiertelnych ofiar zdarzeń spowodowanych przez nietrzeźwych kierujących (2012 rok – 79,2%), a rannych w tych wypadkach zostało 2 220 osób, ,tj. 79,5% (2012 rok – 79,5%). Następną grupą nietrzeźwych użytkowników stwarzającą zagrożenie byli rowerzyści. Spowodowali oni 206 wypadków (9,5%), w których zginęło 16 osób (5,6%), a 199 zostało rannych (7,1%).
Źródło: Dane Komendy Głównej Policji
Główne przyczyny wypadków spowodowanych przez nietrzeźwych kierujących
Główne przyczyny wypadków spowodowanych przez nietrzeźwych kierujących Wypadki Zabici Ranni 2012 2013 2012 2013 2012 2013 Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu 1437 1324 215 193 1960 1724 Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu 250 221 28 15 331 299 Jazda po niewłaściwej stronie drogi 132 96 18 8 190 128 Nieprawidłowe wyprzedzanie 84 91 15 28 111 136 omijanie 58 52 3 5 72 57 skręcanie 51 59 4 4 55 61 wymijanie 59 50 4 2 86 71 Nieprawidłowe zachowanie się wobec pieszego 79 56 4 11 93 56 Niezachowanie bezpiecznej odległości 78 82 5 6 98 108
Źródło: Dane Komendy Głównej Policji
Przydatne linki z zakresu bezpieczeństwa ruch drogowego
Analizujemy ruch na drogach. Natężenie ruchu jest na bieżąco mierzone za pomocą systemu Automatycznych Pomiarów Ruchu, złożonego z ponad 100 punktów.
To zarówno trasy wylotowe, jak i ulice w centrum miasta. Badamy też ruch na mostach. Efektem tych prac są okresowe raporty i bazy danych. Wszystkie informacje są udostępniane na naszej stronie internetowej i wykorzystywane przy planowaniu rozwoju dróg