Czy przydatne? Tak Nie
Co znaczy ?Nowoczesny? transport publiczny
Słownik: Od czego zależy czy funkcjonujący aktualnie transport publiczny możemy nazwać nowoczesnym bądź przestarzałym?. Co zmieniło się w podstawach funkcjonowania transportu publicznego na świecie?.
Definicja: Na te pytania jest prosta odpowiedź. Nareszcie dzięki licznym zmianom ustrojowym i mentalności ludzi, wygrywa koncepcja która mówi iż transport publiczny jest dla ludzi z niego korzystających a Ci ludzie są klientami . W zasadzie nic dziwnego, prawda?. Jednakże jeszcze w większości miast w Polsce jest inaczej. To co świat dostrzega za niezbędną zmianę z podejścia do pasażera jako użytkownika na rzecz klienta u nas niestety nie ma racji bytu. Oczywiście o nowoczesności transportu publicznego możemy mówić w odniesieniu do nafaszerowania tegoż nowoczesnymi systemami jak np.: wiadomością pasażerską o aktualnym stanie rozkładu jazdy, elektroniczne bilety, monitoring, i inne. Jednakże nic nie zmienią te zaawansowane mechanizmy jeśli nie zmieni się sposób podejścia zarządców, organizatorów i przewoźników transportu publicznego w relacji do osób które z tegoż korzystają.
Jak jest aktualnie w większości miast w Polsce?. Oczywiście wszystko jest załatwiane wedle prawem i zamówieniami publicznymi. Organizator transportu ogłasza przetarg na obsługę danej linii komunikacyjnej w mieście i jedynym kryterium w takim przetargu jest cena. Dlaczego żaden z operatorów nie dba o swoich klientów i nie weźmie na siebie ciężaru odpowiedzialności i napisze wymogi odnośnie pojazdów i metody realizacji tego transportu precyzyjnie i wedle wymogami klientów?. Nie wierzę iż w swoich szeregach nie mają znakomitych specjalistów którzy mogli aby przygotować takie dokumentacje. Lecz po co?. Przecież nie istotne czy będzie jeździł zdechły 20 lat temu w Indiach Ikarus czy nowy MAN to ludzie i tak są zmuszeni jeździć. Transport publiczny jest bardzo istotną komórką w sprawnym funkcjonowaniu miasta. Zapewnienie potrzeby przemieszczania się człowieka jest jedną z podstawowych potrzeb i powinna być wykonywana na określonym (w domyśle wysokim) poziomie.
aktualny kierunek zmian w transporcie publicznym wskazuje na otwarcie się dla nowych rynków. Jeżdżące autobusy nie tylko będą transportować ludzi i ładunki lecz również będą swoistymi generatorami energii. Trudno w to uwierzyć lecz tak będzie. Zasada zrównoważonego rozwoju która przyświeca wszystkim działaniom podejmowanych w państwach UE w uproszczeniu mówi: jeśli nabrudziłeś to musisz to zrekompensować. Nie można wciąż tylko żądać. Sporo państwoów europejskich poczyniło właśnie taki pierwszy krok przez mentalne podejście do swoich klientów a nie użytkowników. Konsekwencje tych zmian możemy obserwować przez rozwijający się rynek autobusowy, kolejowy, tramwajowy a również po ilości mechanizmów ok. transportowych o których wspominałem.
następną pozytywną rzeczą w tej zmianie to jest, iż klient jeśli jest zadowolony z usługi wraca i gotów jest zapłacić również za inne rzeczy tego sprzedawcy. Któż z nas nie zna marki NOKIA, LG, co wywołało iż są znane w całej Polsce?. To iż mają setki tysiące zadowolonych klientów.
A teraz proszę powiedz na głos - jak nazywa się przewoźnik w twoim mieście?. WPK, MPK, czy jak to było?. Ogromne zaorane pole bez swojej tożsamości!. Brak marki!. Paradoks prawda?. A przecież mają tylu użytkowników?!. Na szczęście mamy wiele w tej dziedzinie do zrobienia i otwarte pole do popisu.
Pamiętajmy nie jesteśmy użytkownikami a klientami korzystającymi z transportu publicznego. I jak każdy klient mamy wymóg znać nasze prawa i wymagania.
4/5 - (1 vote)
Korzyści i zagrożenia transportu cyfrowego
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (EKES) wyraził opinię dotyczącą wpływu cyfryzacji i robotyzacji transportu na kształtowanie polityki UE. Zdaniem ekspertów nowoczesna technologia w dziedzinie mobilności osób i transportu towarów zapewnia ogromne korzyści. Dalszy rozwój tych technologii otwiera nowe perspektywy dla organizacji transportu na całym świecie. Komitet wskazał też pewne zagrożenia związane z bezpieczeństwem i odpowiedzialnością.
Na czym polega nowoczesny transport, jakie niesie ze sobą konsekwencje oraz jakie są zalecenia w tym obszarze?
Opinia EKES
EKES to organ doradczy Unii Europejskiej. Komitet ten wydaje opinie w różnych dziedzinach skierowane do Komisji Europejskiej, Rady UE i Parlamentu Europejskiego. Najnowszy dokument przedstawia skutki cyfryzacji dla systemu transportu (przede wszystkim różnorodne korzyści), ale także konsekwencje negatywne. Komitet rozważył wszystkie osiągnięcia i zagrożenia z punktu widzenia całego społeczeństwa oraz zarekomendował w jaki sposób uwzględnić te wyniki, wykorzystać szanse i właściwie zarządzać ryzykiem; a to wszystko w ramach kształtowania polityki UE.
Różne formy cyfryzacji
Cyfryzacja wkroczyła na dobre do naszego życia. Nowe technologie widoczne są także w transporcie (zarówno w transporcie osób, jak i towarów). Istnieje kilka form cyfryzacji transportu. Po pierwsze informacje cyfrowe wykorzystywane są do wspierania jazdy samochodem, monitorowania, kontroli ruchu kolejowego, lotniczego, czy zarządzania ruchem statków. Kolejną dziedziną jest cyfryzacja informacji o pasażerach i towarach (platformy cyfrowe i giełdy transportowe służące planowaniu podróży i wykorzystaniu zdolności przewozowych). Jeszcze inną jest robotyzacja, znajdująca zastosowania w logistyce transportu towarowego.
Automatyzacja transportu wymaga oczywiście jeszcze rozwoju; mowa przede wszystkim o rozwinięciu środków transportu pod kątem ich interakcji z ludźmi, infrastrukturą i innymi systemami zewnętrznymi. Jednym z etapów tego rozwoju będą w pełni autonomiczne bezzałogowe i samojeżdżące pojazdy (samochody, autobusy, metro i konwoje ciężarówek), statki i systemy powietrzne. EKES apeluje zatem do UE o inwestycje w technologię i infrastrukturę transportu (zarówno tę cyfrową, jak i podstawową), na których można by oprzeć transport cyfrowy.
Zalety i wady zaawansowanej automatyzacji
Cyfryzacja i robotyzacja całego systemu transportu prowadzi do zwiększenia wydajności, produktywności i bezpieczeństwa w transporcie towarowym i logistyce (poprzez zmniejszenie częstości błędu ludzkiego). Na pewno atutem jest tu także zmniejszenie emisji spalin poprzez poprawę efektywności energetycznej pojazdów, statków powietrznych i statków.
Z drugiej strony nowe koncepcje i procesy mogą prowadzić do likwidacji miejsc pracy (np. wprowadzenie transportu bezzałogowego zmniejszy zapotrzebowanie na pracowników transportu). Powodem obaw wydają się także konsekwencje dla bezpieczeństwa cybernetycznego i prywatności (w związku z ciągłym monitorowaniem zachowanie prywatności staje się bardzo trudne). Trzeba zatem zapewnić odpowiednią ochronę danych i zwiększyć zdolności w zakresie cyberbezpieczeństwa aby problem ten zniwelować. Ważną kwestią jest także odpowiedzialność w razie wypadku. Potrzebne są ramy i wymogi dotyczące gromadzenia danych w celu ustalenia odpowiedzialności za ewentualne zdarzenia komunikacyjne.
Podsumowania
Cyfryzacja i robotyzacja transportu daje społeczeństwom wymierne zyski. Umożliwia ona bowiem lepszy dostęp i wygodę dla pasażerów, skuteczność i wydajność z punktu widzenia logistyki, większe bezpieczeństwo ruchu i ograniczenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Stwarza też nowe możliwości biznesowe dla przemysłu wytwórczego i sektora usług. Unia Europejska musi jednak podwoić wysiłki w dziedzinie innowacji, infrastruktury i dostosowania ram prawnych do nowych warunków działania (przede wszystkim chodzi o zharmonizowanie przepisów ruchu drogowego na szczeblu międzynarodowym).
Od lat trwają prace nad rozwojem nowoczesnych systemów oraz rozwiązań cyfrowych w transporcie. Zapewne za jakiś czas w pełni autonomiczny i bezzałogowy transport stanie się rzeczywistością. UE musi już teraz przygotować się na przyszłość i podjąć niezbędne decyzje w tym zakresie. Opinia i zalecenia EKES są w tym przypadku znaczące.
Informacja za: Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny „Wpływ cyfryzacji i robotyzacji transportu na kształtowanie polityki UE”
W firmach transportowych każdego dnia sytuacja zmienia się jak w kalejdoskopie. Rozbudowane floty, skomplikowane procesy logistyczne i szybko podejmowane decyzje wymagają zastosowania odpowiednich narzędzi.
Dlatego nowoczesne technologie w branży TSL to nie przyszłość, a teraźniejszość. Pozwalają zarówno na usprawnienie procesów logistycznych, jak i lepszą obsługę klientów, którzy szukają usług transportowych. Dziś przedstawiamy najważniejsze nowoczesne technologie, które wspierają rozwój przedsiębiorstw w sektorze TSL. Czy stosujesz je w swojej firmie?
Automatyzacja procesów magazynowych
Automatyzacja pracy magazynów jest już powszechnym zjawiskiem. Bez czytników kodów kreskowych czy mobilnych terminali dziś chyba nikt nie wyobraża sobie pracy przy kompletowaniu zamówień. Coraz częściej firmy korzystają także z pojawiających się na rynku nowości takich jak skanery nadgarstkowe czy przenośne drukarki, które można zamontować na wózku widłowym.
Rosnącym trendem jest także robotyzacja całych magazynów. Pozwala zwiększyć bezpieczeństwo pracowników oraz zminimalizować ryzyko błędu przy kompletowaniu zamówień. Taśmociągi teleskopowe w połączeniu z wyspecjalizowanymi robotami potrafią radykalnie zmniejszyć czas załadunku towarów i usprawnić proces pakowania przy użyciu optymalnej ilości folii. Dzięki temu załadunek i rozładunek może odbywać się dużo szybciej oraz taniej.
Sprawdź także: Pakiet mobilności w 2022 roku – co czeka przewoźników?
Systemy informatyczne dla lepszej obsługi klienta
Dostawcy usług transportowych coraz częściej wykorzystują nowe technologie do usprawnienia procesu obsługi klienta. Umożliwiają im na przykład śledzenie przesyłki online lub sięgają po systemy CRM. To oprogramowanie pozwalające na efektywne zarządzanie relacjami z kontrahentami. Ułatwia kontakt, gromadzi informacje na temat historii zamówień i wspiera obsługę posprzedażową. Takie oprogramowanie pomoże Ci zatrzymać przy sobie klienta na dłużej.
Powszechna cyfryzacja wspomaga firmy z branży logistycznej również w pozyskiwaniu nowych zamówień. Internetowe giełdy transportowe pozwalają łatwo przedstawić swoją ofertę klientom, którzy szukają przewoźnika. Dzięki temu czasy, gdy z usług branży TSL korzystały jedynie duże firmy, odeszły w niepamięć. Firmom transportowym pozwala to zwiększyć wolumen przesyłek i zminimalizować puste przebiegi.
Sztuczna inteligencja na straży bezpieczeństwa
System zleceń online pozwolił pozyskiwać nowych klientów bez konieczności zawierania skomplikowanych kontraktów. Ale sprawił także, że podejmowanie decyzji o współpracy stało się szybsze i bardziej ryzykowne. Na szczęście tu z pomocą przychodzi Ci sztuczna inteligencja.
Możesz sięgnąć po program do automatycznej weryfikacji kontrahentów, taki jak system Temida. Dzięki algorytmom AI i uczeniu maszynowemu pozwala on w 30 sekund ocenić prawdopodobieństwo wypłacalności danej firmy. Dzięki temu spedytorzy mogą szybko podejmować bezpieczne decyzje i nie narażać Cię na utratę płynności finansowej.
Sprawdź także: Jak sprawdzić kontrahenta? Skuteczne metody
Optymalizacja kosztów dzięki telematyce
W przypadku usług transportowych korzystanie z zaawansowanych technologii informacyjnych jest właściwie nieodzowne, jeśli chcesz zoptymalizować koszty. Dlaczego? Zarządzanie rozbudowaną flotą pojazdów bez dedykowanych programów informatycznych czy technologii GPS jest zadaniem karkołomnym. Tymczasem z wykorzystaniem nowych technologii możesz między innymi:
monitorować położenie swoich samochodów,
kontrolować czas pracy kierowców,
wyznaczać najlepsze trasy,
eliminować puste przebiegi.
Systemy typu TMS (ang. Transportation Management System) centralizują wszystkie te funkcje i są kamieniem milowym na drodze cyfryzacji branży TSL. Skutecznie wspomagają organizację pracy firm transportowych, co przekłada się na większe zyski.
Sprawdź także: Automatyzacja przyszłością transportu intermodalnego
Nowe technologie w transporcie
Branża TSL stawia coraz mocniej na elektromobilność. Transport samochodowy przechodzi transformację za sprawą nowych, restrykcyjnych norm związanych z ochroną środowiska w Unii Europejskiej. Wkrótce do centrów wielu miast możliwość wjazdu będą miały jedynie pojazdy niskoemisyjne. A przewoźnicy muszą na to przygotować swoje floty. Trendowi sprzyja spadek cen baterii do samochodów. Dzięki temu koszt eksploatacji ciężarówek elektrycznych już za kilka lat może okazać się bardziej opłacalny niż ich spalinowych odpowiedników.
Nie ma wątpliwości, że ta ewolucja w transporcie będzie postępować. Już w niedalekiej przyszłości przewozem towarów mogą zająć się samochody bez kierowców, roboty czy drony. W międzyczasie możemy obserwować, jak nowoczesne technologie usprawniają każdy etap procesów logistycznych.
Nowoczesne technologie — nowoczesna branża TSL
Branża TSL jest jedną z najważniejszych gałęzi współczesnej gospodarki. By przetrwać w tym dynamicznym środowisku, trzeba mieć nerwy ze stali, ale także umysł otwarty na nowe rozwiązania.
Dzięki nowoczesnym technologiom praca w branży TSL przebiega sprawniej i bezpieczniej. Z profesjonalnych usług zarezerwowanych dotąd dla największych graczy mogą korzystać także mniejsze firmy, co zwiększa rynek potencjalnych klientów dla przewoźników. A pomoc systemu do automatycznej weryfikacji kontrahentów eliminuje ryzyko związane z szybkim podejmowaniem decyzji o nowej współpracy. Z takimi narzędziami możesz śmiało patrzeć w przyszłość.
Stała kontrola kontrahentów? Tak, to możliwe, dzięki nowoczesnemu systemowi weryfikacji kontrahenta – Temida. Wypróbuj go za darmo już teraz.